Česká firma Eastwander z Kroměříže má za sebou během své čtrnáctileté historie již více než stovku individuálních obytných vestaveb, postavených na míru pro široké spektrum zákazníků. Nyní jsme se podívali zblízka na obytnou vestavbu pro cestovatele na invalidním vozíku a jeho doprovod.
VIDEOPROHLÍDKA: Mercedes Sprinter Individual ZTP
Základem této obytné úpravy je vůz Mercedes Sprinter. Hned na úvod je ale nutné říct, že vozidlo si zákazník dodal svoje – v tomto případě šlo o ojetinu – a vestavbu lze realizovat na jakémkoli podobném základu. A samozřejmě i vnitřní provedení může být odlišné na míru každého zákazníka. Exkurzi do obytné vestavby s názvem „Mercedes Sprinter Individual“ proto berte třeba jako ukázku možností firmy Eastwander.
„Naše firma je na trhu od roku 2011 a od začátku se specializuje na zakázkovou výrobu, nejčastěji do vozidel Mercedes Sprinter, ale stavíme prakticky do všech podobných vozidel na našem trhu,“ říká majitel firmy Josef Fornál, když vstupujeme dovnitř vozidla.
Pro cestovatele na vozíku a jeho doprovod
Tento Sprinter s celkovou délkou šest metrů, zadním pohonem a automatickou převodovkou byl postaven pro konkrétního zákazníka na invalidním vozíku a jeho doprovod. Vůz je proto vybaven i nakládací rampou pro vozík a přestavěn na ruční řízení. Vůz má celkem čtyři místa k sezení, dvě zadní sedadla lze podle potřeby upevnit do podlahových lišt.
Obytná vestavba na první pohled připomíná klasické obytné auto. Do kompaktního šestimetrového modelu se povedlo umístit střešní lůžko pro dvě osoby, spodní rozkládací postel, plnohodnotný kuchyňský blok a v zadní části i koupelnu s chemickou toaletou, výsuvným umyvadlem i sprchovou vaničkou. Vozu dominuje široká středová chodbička pro volný pohyb osoby na vozíku.
Vůz měl v základu karoserii L2H1. Nízká plechová střecha byla vyříznuta a nahrazena vysokou kompozitní střechou. Vznikla zde tak vnitřní výška 2,70 metru, a díky tomu i díky chytře navrženému půdorysu je interiér velmi prostorný a vzdušný. Na první pohled zaujme velmi precizní zpracování detailů i poctivé materiály, o které se člověk nebojí „opřít“. Potěšilo mě také vynikající využití vysoké střechy pro množství úložných prostor a skříněk. Ukazuje to nejen na preciznost návrhu, ale také na bohaté zkušenosti firmy Eastwander.
PSALI JSME: Zakázkové obytné vestavby Eastwander vznikají v Kroměříži už 14 let
Spaní pro tři osoby díky vysoké střeše
I přes malou délku vozu zde lze na noc ubytovat tři dospělé osoby. Hlavní spodní lůžko pro vozíčkáře slouží přes den jako velká pohovka, do polohy pro spaní se rozloží pomocí elektromechanismu pouhým otočení ovladače. Lůžko má potah z prodyšného zdravotnického materiálu, který nepropouští vlhkost a je dobře udržovatelný. Vše je vymyšleno tak, aby mohla osoba na vozíku cestovat i sama a obsluhovat celý interiér bez další pomoci. Spodní lůžko má velmi komfortní rozměry 190 x 80 cm.
Horní lůžko drží u stropu na plynových vzpěrách a dostanete se do něj po žebříku, který se skladuje nad dveřmi. Použity jsou zde kvalitní matrace, nahoře nechybí boční okénka ani čtecí lampičky, strop je vybaven úložnými kapsami a LED osvětlením. Pohodlně se zde vyspí dvě dospělé osoby.
Snazšímu pohybu po vozidle pomáhá celá řada pevných madel a úchytů, které najdeme na všech potřebných místech. Majitel se tak může sám přesunout z řidičského sedala na vozík, i dále do obytného prostoru.
Nájezdová rampa jako klíčová součást vozu
Prostor bočních posuvných dveří je určen pro skládací nájezdovou rampu, s níž se majitel snadno dostane dovnitř i ven z vozidla. Výrobce zde chytře osadil i sklápěcí madlo pro zvýšení bezpečnosti i pocitu jistoty při nájezdu na rampu. Pohyb rampy se ovládá dálkovým ovladačem, její nosnost je 250 kilogramů.
Rampa je za jízdy složená podél dveří, takže neblokuje pohyb po vozidle. Pro průchod přes boční dveře pak lze rampu otočit o devadesát stupňů.
Bezbariérová zadní koupelna má teplou vodu i sprchu
V zadní části vozu, hned za spodním lůžkem, najdeme koupelnový blok zabírající celou šířku vozu. Bezbariérově se zde dostaneme k chemické toaletě Thetford – ta má vyrovnanou výšku a upravené opláštění tak, aby se invalidní osoba mohla na toaletu sama přesunout z postele.
Koupelnová skříňka hned naproti obsahuje výsuvné umyvadlo, úložný prostor, teplovodní bojler i nádrž na čistou vodu, která je zde chráněna proti mrazu. Zásoba čisté vody je naprosto dostačujících 100 litrů, stejnou kapacitu má odpadní nádrž. Elektrický bojler pojme 10 litrů teplé vody.
Pro soukromí i zamezení stříkání vody při sprchování lze celou koupelnu oddělit závěsem. O komfortní klima ve vozidle se stará naftové teplovzdušné topení, v létě zase pomůže vestavěná klimatizace. Sprchu lze po otevření zadních dveří použít i jako venkovní. To je velmi praktické, protože si do vozu nenosíte písek z pláže nebo bláto například při jízdě na kole.
Kuchyňský blok má vše potřebné
Na tradičním místě vedle bočních posuvných dveří, přímo naproti rozkládacího lůžka, najdeme plnohodnotnou kuchyňskou část. V tomto se vůz nijak neliší od většiny běžných obytných dodávek.
Kuchyňská linka je vybavena dřezem kombinovaným s dvouhořákovým vaříčem a skleněným krytem a vešel se zde dokonce i kávovar. Nechybí úložné prostory v podobě zásuvek s měkkým dojezdem a stropních skříněk. Součástí kuchyňské linky je také velká kompresorová chladnička s objemem 86 litrů a vestavěným mrazákem.
Zajímavým řešením firmy Eastwander je multifunkční skládací stůl. Ten je za jízdy uchycen ke kuchyňskému bloku tak, aby nebránil průjezdu invalidního vozíku. V rozloženém stavu jej lze zavěsit přímo ke kuchyni, kde jej lze díky posuvné liště nastavit do požadované polohy. Stůl navíc disponuje rozšiřujícím dílem, který jeho velikost zvětší skoro na dvojnásobek – to se hodí, když vás cestuje více. Druhým místem, kam lze stůl uchytit, je klasický přední salon, který se vytvoří otočením předních sedaček.
Úložný prostor, kam se podíváš
Vysoká střecha i dobré rozvržení interiéru umožnily do vozu zabudovat úctyhodné množství úložných prostor. Doslova každý kousek místa je využit jako skříňka, polička, přihrádka, nebo alespoň kapsa ze síťoviny. Velmi prostorné jsou zejména horní skříňky, z nich jedna je přímo určena pro kempingová křesla. Venkovní rozkládací stůl najdeme uchycen na zadních dveřích.
Rezervní kolo a nosič na dvě jízdní kola našly své místo na zadních dveřích a dodávka tím získala i lehce expediční vzhled. Držák rezervy si vyrábí sami přímo v Eastwanderu, původní místo pro rezervu zabírá odpadní nádrž.
Závěr? Cena není nízká, ale nic lepšího nenajdete
Výrobců zakázkových vestaveb je i na českém trhu celá řada, takto propracovaná úprava pro osoby na vozíku je ale unikátem. Na rozvržení, detailech a praktičnosti interiéru jsou znát nejen zkušenosti výrobce, ale také vysoká úroveň zpracování.
Přestože tato vestavba splňuje náročné požadavky cestovatele na invalidním vozíku, nabízí plnohodnotnou obytnou vestavbu i pro běžné uživatele s veškerým zázemím, které můžete na tomto kompaktním podvozku očekávat.
TECHNICKÉ INFORMACE
Podvozek: na přání zákazníka (možná i ojetina). V tomto případě Mercedes Sprinter s úpravou na ruční řízení, délka 6 metrů
Hlavní výbava: 3 místa ke spaní/2-4 místa na jízdu, prostor pro invalidní vozík, elektrická sklápěcí rampa, naftové topení, klimatizace, nosič kol
Koupelna: chemická toaleta, sprchová vanička, čistá voda 100 litrů, odpadní nádrž 100 litrů, bojler 10 litrů
Kuchyně: dvouhořákový vařič, dřez, kávovar, kompresorová chladnička 86 litrů
Cena obytné vestavby: individuální podle zadání zákazníka
Obvyklé rozpětí 800 000 – 1 500 000 Kč
Další informace: www.eastwander.com