V Portugalsku platí nový zákaz kempování na divoko

-

Portugalské pobřeží je již dlouhá léta přes zimu poseto obytnými auty a dodávkami přezimujících turistů z celé Evropy, kteří si zdejší krásnou krajinu a teplé podnebí čím dál častěji vybírají jako ideální místo, kde strávit nevlídnou severoevropskou zimu. Na vzhledu i stavu zdejší krajiny to ale zanechává čím dál větší stopy. I proto se Portugalsko rozhodlo situaci od ledna radikálně změnit pomocí nového zákona.

Krásné přírodní lokality, národní parky, vyhlídky nad útesy, příjezdové cesty k plážím a místní parkoviště do vzdálenosti několika kilometrů od pláží již řadu let pravidelně obsazují návštěvníci v obytných vozech, karavanech a dodávkách. Nejsou to cestovatelé v pravém slova smyslu, přijeli sem strávit zimu. Důchodci, surfaři, digitální nomádi a všichni, kteří před plískanicemi dávají přednost slunci.

Kempování „nadivoko“ nebylo v Portugalsku nikdy úplně legální. Policie čas od času udělala razii, na které rozdala pokuty, ale i když byly čím dál častější, pro místní obyvatele i samosprávy neutěšenou situaci dlouhodobě nedokázaly vyřešit. Od 8. ledna 2021 proto v Portugalsku platí zcela nová pravidla. Podle dotčených kempařů je to jednoznačně „anti van-life zákon“.

Za jeho vznikem stojí řada příčin. Obyvatelé, obce i města v dotčených oblastech si s masivním nárůstem (nejen) zimních kempařů dlouhodobě stěžují na obsazená parkoviště, nepořádek v okolí, drobnou kriminalitu, rušení nočního klidu, přebytek odpadků na veřejných prostranstvích, nelegální a často nebezpečné zakládání ohnišť, vypouštění odpadní vody do přírody, a především – lidské exkrementy. Výkaly je doslova zaplaveno celé okolí pláží a přístupových cest. Zde se setkává romantika kempování v nenápadné dodávce s tvrdou každodenní realitou chybějícího WC.

V Portugalsku od 8. ledna 2021 platí novela silničního zákona, který stanoví například:

1) Přenocování v obytných a jim podobných automobilech a noční parkování je zakázáno všude mimo místa, kde je to výslovně povoleno (tj. autokempy, oficiální stání pro karavany, nebo k tomu určená a označená parkoviště).

2) Za obytné automobily se považují všechny takové, které z výroby nabízí obytný prostor, nebo jsou k tomuto účelu upraveny, nebo takto mohou být využity.

3) Přenocováním se rozumí parkování výše uvedeného typu vozu s posádkou uvnitř mezi 21:00 a 7:00 hod.

4) Za porušení tohoto nařízení může být udělena pokuta od 60 do 300 EUR, v případě, že se jedná o chráněnou oblast, od 120 do 600 EUR. Proti zákonu se u karavaningových spolků i mezi karavanisty samotnými zvedla vlna odporu a vznikají i petice za jeho zrušení, nicméně čistě z pohledu výše uvedených argumentů se jeho zavedení nelze příliš podivovat, naopak lze očekávat podobný postup i v ostatních evropských zemích a regionech, kde počet návštěvníků v obytných vozech přerůstá únosnou míru.


AKTUALIZOVÁNO: Od července 2021 platí výše uvedený zákaz jen pro obytné dodávky a přívěsy, nikoli obytné automobily


(Odkaz na přesné znění zákona: https://dre.pt/…/-/search/150757538/details/normal…)

Ačkoli podle některých zpráv zatím situace není tak divoká a mění se jen pozvolna, á se očekávat, že se dosud zažité podmínky pro kempování v Portugalsku do začátku hlavní sezóny výrazně změní – a především je to velmi zajímavá inspirace pro okolní země, které často trpí podobnými problémy.

Pokud chcete pomoci udržet svobodu volného kempování co nejdéle, řidťe se například naším etickým kodexem – za přibýváním zákazů totiž doposud vždy stálo porušování i těch nejzákladnějších pravidel ohleduplnosti a slušnosti.

Text: Jan Bordovský, Foto: The Portugal News

Další nové články


Nejčtenější články

První LED žárovky H7 dostaly homologaci – můžete je vyměnit i u staršího auta

Výrobce žárovek Osram získal homologaci pro LED žárovky typu H7 pro potkávací a dálková světla osobních a užitkových automobilů. Jedná se o první homologovanou...

Tatra kolem světa 2 dojela. V Tádžikistánu se zřítila ze svahu, část posádky je...

Expedice Tatra kolem světa 2 ukončila svou cestu vážnou nehodou. V Tádžikistánu se vůz ztřítil z horské silnice a několikrát se převrátil. Pět osob...

Fiat Ducato – rozměry a hmotnosti variant

Fiat Ducato 30, 33, 35, 36,5 nebo 42,5. L nebo H. Light, Heavy nebo Maxi. Fiat posílá model Ducato do světa, v tolika různých verzích,...

Poruchy AdBlue a DPF filtru: Drahá sranda, která čeká i na vás

Zkontrolujte systém AdBlue: za 351 km nebude možné nastartovat. Hláška, kterou ve svém obytném autě rozhodně vidět nechcete. Jenže dříve nebo později uvidíte, a...

TECHNIKA: Dodávku otevřete šroubovákem za pár sekund. Jak se tomu bránit?

Plochým šroubovákem se do Fiatu Ducato dostanete za několik vteřin. Poškození je přitom tak malé, že si jej vůbec nemusíte všimnout. U Fordu Transit...