Desetkrát po sobě vyhrál cenu za nejlepší obytný automobil roku, stal se živoucí legendou, která se s nezměněným půdorysem vyrábí již čtvrt století a jeho majitelé na něj nedají dopustit. Přesto jej po evropských silnicích jezdí jako šafránu. Možná proto, že Concorde Compact své kouzlo nikdy neodhalí na první pohled.
KOMPLETNÍ FOTOGALERIE
Ačkoli zde mluvíme o vozu Concorde, v nabídce tohoto výrobce byste model Compact hledali marně – prodává se totiž pod hlavičkou značek Pössl a Globecar. Concorde, který se zaměřil na segment velkých prémiových vozidel, licencoval výrobu Compactu právě Pösslu, samozřejmě za podmínky dodržení kvality materiálů a zpracování, která odpovídá standardům Concorde.
Specifický interiér
Již na první pohled atypický půdorys s délkou jen 5,40 metru a laminátovou zvýšenou střechou atakující výšku 3,20 metru vás v první chvíli zaujme svou vzdušností. Vysoká střecha se významně podílí na pocitu prostornosti, která dalece přesahuje typický dojem z vozu velikosti Ducato/Jumper. Druhým výrazným prvkem, který ve vestavbě nečekáte, je plnohodnotná čtyřmístná sedací sestava. Někdo namítne, že zabírá zbytečně moc místa, na druhou stranu pohodlně pojme celou rodinu a po složení nabídne i použitelné lůžko pro dospělého nebo dvě děti. Vpředu je otočné jen sedadlo spolujezdce, které při kempování většinou ani není potřeba. Třetím specifikem interiéru je prostorná koupelna zcela vzadu, i přes malou délku vozu největší ve své třídě.
Na Fiatu i Citroenu
Vůz se dodává na podvozku Fiatu Ducato nebo levnějšího Citroenu Jumper, v základu s motorem o výkonu 96 kW (130 k), který je díky nízké hmotnosti vozu – v pohotovostním stavu má 2 800 kg – použitelný. My jsme testovali model s nejsilnějším nabízeným motorem (120 kW/163 k) od Citroenu. S ním je již svezení o poznání zábavnější. Při týdenním kombinovaném testu jsme se dostali na průměrnou spotřebu 9.4 l/100 km, což je zcela adekvátní hodnota.
Pohodlný spánek
Sklopné horní lůžko o rozměrech 205 x 170 cm nabízí dvěma osobám přemíru místa, pohodlné matrace ze studené pěny leží na odpruženém roštu, který je zespod odvětraný. Výška ke stropu je tak akorát pro pohodlný pohyb. K dispozici jsou zde dvě boční okna a dvě bodová světla. Bohužel zcela chybí ochranná síť i příprava pro ni, což komplikuje spaní s malými dětmi. Do lůžka se lze pohodlně dostat po žebříku, který je uložen za jízdy vzadu za toaletou. I po sklopení lůžka se pod ním dá dobře procházet.
Druhé spaní lze vytvořit po rozebrání stolu a sedací sestavy – je k tomu potřeba speciální dřevěný dílec a přídavné čalounění, obojí včetně veškerých lůžkovin lze naštěstí převážet na horním lůžku, které má v přední nesklápěcí části velký úložný prostor. Vytvoření spaní není nijak složité, plocha k ležení je měkčí, ale rovná a dostatečně velká i pro dospělého – má 196 x 85 cm. Díky klasické sedací sestavě tak nemusí spát s nohama na předním sedadle, jak je to u menších vestaveb časté.
Použitelná kuchyňka
Kuchyňský blok velikostně i umístěním odpovídá standardu obytných vestaveb. Co jej odlišuje od konkurence, je v první řadě povrch z umělého kamene. Ten nejenže působí luxusně, ale je také v praxi velmi odolný. Dvě spodní skříňky na jídlo, nádobí a zásuvka na příbory jsou dostatečně velké, naopak výsuvné rozšíření pracovní desky je zde spíše do počtu. Jen šedesátilitrová kompresorová chladnička s mrazákem není největší, ale dá se s ní přežít, horší je, že je umístěna velmi nízko a špatně se tak do ní nahlíží. Tuto nepříjemnost alespoň kompenzují úložné prostory nad kuchyňkou, kterých je zde díky vysoké střeše opravdu dostatek. Funkci spíže může plnit veliká zásuvka pod celou jednou polovinou sedací sestavy.
Koupelna až vzadu
Do sanitární části se dostaneme po jednom otevíratelném schůdku s dalším úložným prostorem, koupelnu lze oddělit posuvnými plastovými dveřmi. Sprchová vanička má jen jeden odtok, zato patří k těm větším ve své třídě. Pevný záchod Thetford nabízí pohodlí domova, za ním se pak nachází velká šatní skříň.
Další úložné prostory najdeme pod umyvadlem – zde je vše připraveno pro dvě plynové lahve a kempovací nezbytnosti, a také za velkým zrcadlem. Při sprchování je nutné dávat velký pozor, aby voda nestříkala za závěs dozadu, neboť tam proteče do spodního úložného prostoru. O teplou vodu se stará osvědčená Truma Combi 4, v nádržích je místo pro 75 litrů čisté a 80 litrů odpadní vody. Nutno dodat, že koupelna je na poměry vestaveb velmi prostorná a předčí i mnohé větší obytné vozy. Skříňka s umyvadlem je rovněž opatřena deskou z umělého kamene.
Vždyť to nemá garáž!
Obytná auta, která nenaloží alespoň čtyřkolku nebo paletu cihel, to mají na našem trhu těžké. Compact není výjimkou. Ano, není to auto na práci ani stěhování. Vzadu pod koupelnou se sice nachází větší prostor pro zavazadla, kola, běžky a jiná rozměrnější sportovní výbava však musí zůstat venku v nosičích nebo přepravních boxech. Pokud vás toto ale netrápí, je Compact uvnitř doslova obložen úložnými prostory. Každý koutek vozu je využit pro nějakou poličku či skříňku a ani tři pasažéři nebudou mít problém zde uložit své věci na dlouhou cestu. Vynikající doložnost 500 kg (nebo až 700 kg v provedení 3,5 tuny) k tomu doslova vybízí.
VÝSLEDEK TESTU:
Concorde Compact je vozem, který nespadá do žádné škatulky a není ani vozem pro každého. Nabízí skvělou mobilitu, ovladatelnost, úspornou a rychlou jízdu, vynikající rozložení prostoru, kvalitní a prostorná lůžka a řadu detailů z vyšší třídy, jako je pevná toaleta, rámová okna, prostorná sprcha či povrchy z umělého kamene. Má ale menší vodní nádrže, typické neduhy dodávek v oblasti zateplení a chybí mu garáž na rozměrnější předměty, které se musí přepravovat venku. Je to auto na denní ježdění, a pokud přijmete jeho filozofii, poskytne na cestách skvělé zázemí páru i rodině.
Základní informace
Rozměry (d x š x v): 541 x 205 x 312 cm
Vnitřní výška ke stání: 245 cm
Hmotnosti: pohotovostní 2 800 kg, celková 3 300 (za příplatek 3 500 kg), doložnost 500/700 kg
Počet míst (jízda/spaní): 4 (+2 volitelně)/2 (+1 volitelně)
Provozní náplně: čistá voda 75 l, odpadní voda 80 l, bojler 10 l, plyn 2×11 kg
Základní cena: od cca 1 200 000,- Kč vč. DPH
Vozidlo do testu zapůjčil: Blue Rent a.s., www.bluerent.cz
Text a foto: Jan Bordovský