Carthago je mezi karavanisty zapsáno především jako úspěšný výrobce prémiových integrovaných obytných vozů pro náročné zákazníky. Má však i bohatou nabídku polointegrovaných vozů v kompaktnějším a lehčím provedení. Jeden z nich jsme měli možnost na týden vyzkoušet v praktickém provozu.
KOMPLETNÍ FOTOGALERIE
Modelová řada c-tourer se řadí do segmentu lehkých kompaktních vozidel, z deseti modelů se jich rovnou sedm vejde s hmotností pod 3,5 tuny a pět vozů má délku méně než sedm metrů. Všechny však nabízí velkou sedací sestavu s posezením do L a i nabídka zadních lůžek je kompletní – k dispozici jsou podélná, příčná i volně stojící francouzská lůžka.
Více než luxusní koráby silnic jsou c-tourery robustní, avšak v dobrém smyslu nenápadná auta vhodná pro časté cestování, které posádce zpříjemňuje celá řada praktických detailů a řešení. I u těchto lehkých vozů chce však Carthago zákazníkům přinést co nejvíce ze svého tradičního pojetí – kvalitní materiály, bohatou výbavu i výrobní standard Carhago DNA.
V rakouské pobočce firmy Campingworld Neugebauer, která působí i u nás v jihomoravských Pohořelicích, vyzvedávám na týden jednoho zástupce z této rodiny – Carthago c-tourer s půdorysem 145 H. Na tachometru svítí jen pár stovek kilometrů a vše voní novotou, evidentně má tento 6,92 metru dlouhý vůz na podvozku Fiatu Ducato se sníženým rámem ještě celou kariéru před sebou.
Zvenčí se jedná o typické Carthago – krémově bílá karoserie se stříbrnou a tmavě šedou grafikou je nenápadná a elegantní zároveň, tak akorát, aby vůz byl pěkný, a zároveň moc nedráždil. Nástavba z hladkého plechu je velmi čistě zpracována, střechu, podlahovou desku a přední spoiler tvoří odolný sklolaminát. Vůz má velmi dlouhý zadní převis, který skoro celý zabírá velká garáž přístupná z obou stran. Garáž je dosti prostorná (94 x 120 cm) a pojme spoustu zavazadel, s vestavěným nosičem až čtyři kola nebo skútr. Dětský kočárek v ní zmizí jako nic, posádka se musí hodně hlídat a při nakládání myslet na limit 250 kg nákladu. Dvířka na straně řidiče jsou o dost menší, je dobré si rozmyslet, co naložíte ze které strany. Garáž je samozřejmě vytápěná a je v ní i šikovně umístěn elektroblok nástavby.
Dovnitř vozu se dostáváme po výsuvném schůdku – podlaha je dost vysoko, protože je téměř kompletně dvojitá a – což je velkou výhodou – nemá uvnitř žádné schody, je kompletně rovná po celé délce vozu. I na bezmála sedmimetrové délce lze vytvořit pohodlný a prostorný interiér. Carthago si velmi zakládá na svých rozměrných sedacích sestavách a ani zde tomu není jinak. Salonek pojme až pět lidí a sezení je opravdu pohodlné, pro optimální komfort je ale lepší poloviční osazenstvo, které tak může využít i výsuvnou televizi v opěradle boční lavice hned vedle vstupu. Dvě zadní sedadla po směru jízdy mají bezpečnostní pásy. Na robustní čalounění výrobce používá speciální tkaninu odolnou proti skvrnám, kterou lze snadno čistit.
Přední kabina je klasické Ducato, jak jsme na něj zvyklí. Je neuvěřitelné, jak příjemný projev mají nové motory Fiatu. Pod moderně tvarovanými plasty stále tušíte čistokrevného pracanta se všemi jeho neduhy, v praxi je ale řízení velmi pohodlné, na čemž se podílí i řada moderních asistentů, tempomat a velmi houževnatá převodovka. Téměř dva tisíce kilometrů jsme zakončili se skvělým výsledkem 10,6 l/100 km, a to jsme se rozhodně nevyhýbali alpskému terénu ani dálnicím. Motor 2,3 l s výkonem 109 kW (v základu je 96 kW), je pro běžný provoz naprosto dostačující a určitě bych doporučoval si za něj připlatit.
S ohledem na klientelu Carthago je zde velmi velký důraz kladen na kvalitu lůžek. To zadní je v našem modelu příčné, má rozměry 210 x 147/138 cm a „ložnice“ je díky příjemnému čalounění útulná. Strop je olemován skříňkami na prádlo a nechybí ani zásuvka a přípojka antény pro televizi. Uvítal bych však možnost lépe regulovat osvětlení a použít nad lůžky menší čtecí lampičky. I v přední části vozu se rozsvěcuje vždy zbytečně velké množství výkonných LED světel, hodila by se možnost tlumenějšího osvětlené. Pod lůžkem se ještě nachází dvě velké skříňky na oblečení, jedna pojme i rozměrná zavazadla, primárně však díky závěsné tyči slouží jako šatna.
Vůz byl vybaven i příplatkovým předním elektricky ovládaným lůžkem, které je velmi široké a pohodlně ubytuje dvě osoby. Leze se na něj po žebříku a nad hlavou nabízí 74 cm, což je docela hodně místa. Má však jednu nevýhodu – chybí mu jakákoli zábrana nebo síťka proti spadnutí, přestože je otevřeno z obou stran. Ta chybí také u zadního lůžka, takže můžete mít problém zde uložit menší děti.
Po spuštění předního lůžka samozřejmě vyřadíte z provozu průchod do kabiny i celou přední sedací část. Východ z vozu ale zůstává volný. Před spaním doporučuji ztlumit si jas barevných diod na ovládacím panelu nad dveřmi.
Kuchyňka ve střední části odpovídá zamýšlenému používání. Nabízí mnoho úložných prostor pro rodinnou zásobu jídla a nádobí, asi nemusím zmiňovat, že použité kování šuplíků a skříněk je vysoce hodnotné a funkční, stejně jako vysoká baterie nad kulatým dřezem, jeho kryt slouží jako krájecí deska. Použitý tříhořákový vařič Gourmet patří k tomu nejlepšímu, co lze v obytných vozech vidět, jeho dvoudílný skleněný kryt slouží jako ochrana stěn při vaření. Vysoká chladnička s mrazicím boxem je hned vedle a má objem poctivých 160 litrů. Ještě vedle ní se směrem k ložnici vměstnala další vysoká šatní skříň.
Naproti pak je další důležitá část interiéru – toaleta se sprchovým koutem. Na délce necelých sedmi metrů nejde čekat zázraky a nejčastěji se to projeví právě v koupelně. Tedy zejména v absenci oddělené sprchovací kabiny. C-tourer je někde na pomezí, koupelna je poměrně prostorná, pocitu místa přispívá i obrovské zrcadlo a množství úložných prostor. Co ale osobně rád nemám je, když se cestou k umyvadlu nebo na toaletu musí šlapat do sprchové vaničky. Zde to ale jinak vyřešit nejde. Kruhová sprchovací část je oddělitelná plexisklovými zástěnami a pro běžné postavy není nikterak stísněná, má dva odtoky, chybí zde však jakékoli odkládací prostory, kam si položit třeba šampon. Nádrž na 110 litrů čisté vody vydrží několik dní, teplá voda je v bojleru Truma Combi 6 nahřátá za pár desítek minut. Hodnotnou sprchovou armaturu budete používat rádi.
Rodinný cestovatelský vůz musí mít také mnoho místa pro osobní věci posádky. Kromě již zmíněných šatních skříní se k tomuto účelu nabízí stropní skříňky snad po celém obvodu přední části interiéru. Několik menších je i přímo nad kabinou řidiče a dobře tak využívají prostor za předním spoilerem.
Hlavní zbraň Carthaga se však ukrývá pod vašima nohama v podobě 17 cm vysoké dvojité podlahy a jednoho velkého podlahového boxu s výškou 42 centimetrů. Do těchto prostor se vejde cokoli, od bot, přepravek s pitím či tašek s nákupem, až po nezbytné vybavení vozu jako kabely, hadice, klíny apod. Prostory pod sedačkou jsou přístupné i zvenčí přes boční klapky, takže se k uloženým věcem dostanete vždy bez potíží.
Podlaha je vytápěná a díky speciálním kanálkům pro rozvod teplého vzduchu navozuje pocit podlahového topení.
Polointegrované Carthago c-tourer 145 H je praktickým obytným automobilem s kvalitně zpracovanou, robustní a za jízdy tichou nástavbou, která nabízí na kompaktním půdorysu dobře vymyšlené a použitelné uspořádání. Vůz je již v základu dobře vybaven pro aktivní cestování a až na několik detailů, které jsou však řešitelné a nemusí se týkat každého, lze mu jen málo co vytknout.
Text: Jan Bordovský, Foto: autor a Carthago
ZÁKLADNÍ INFORMACE
Carthago c-tourer T 145 H
Rozměry: 692 x 227 x 294 cm, celková hmotnost 3 500 kg/pohotovostní hmotnost 2 880 kg, počet osob na jízdu/spaní: 4/4, podvozek Fiat Ducato 2,3 l (96 kW), čistá/odpadní voda: 110/100 l, baterie 80 Ah, topení Truma Combi 6, plyn 2×11 kg, tlakový rozvod vody, osvětlení kompletně LED
Základní cena: cca 1 832 000 Kč (71 024 €) vč. DPH
Vozidlo do testu zapůjčila firma Campingworld Neugebauer (camping-world.at/cs/)