TEST: Carthago C-tourer 148 – Praktický všeuměl

-

Polointegrovaný obytný automobil Carthago C-tourer patří mezi pohodlná, dobře zpracovaná a velmi flexibilní vozidla, se kterými si vždycky rádi vyjedete. Když mně proto firma Campingworld Neugebauer vůz nabídla k desetidennímu redakčnímu testu, rozhodně jsem nebyl proti.

S automobilem jsem během testu najel asi tři tisíce kilometrů po českých okreskách, rakouských dálnicích i chorvatském pobřeží a strávil v něm deset nocí sám i s rodinou s malým dítětem. Všechny aspekty vozu jsem tak mohl vyzkoušet v praktickém rodinném provozu, do kterého je auto určeno. A jak se C-tourer osvědčil?

KOMPLETNÍ FOTOGALERIE


Zvenčí je to klasika – moderní design nového Fiatu Ducato se dodnes neokoukal a dokáže zaujmout, obytná nástavba je sice klasického střihu, ale Carthago jí umí několika ostřejšími tvary a vhodnou grafikou dodat sebevědomý vzhled, který podtrhují příplatková šestnáctipalcová hliníková kola.

Nástavba má střechu, přední kapuci a podlahovou desku ze sklolaminátového sendviče, boční stěny jsou zvenčí klasicky hliníkové. Sendvič je kompletně bez použití dřeva a je vyplněn kvalitní pěnovou izolací. Výrobce zde prezentuje, že nástavba má nahoře zakulacené rohy bez typického spoje „střecha-stěna“ a také ochranu proti zásahu bleskem, kdy nástavba funguje jako Faradayova klec. Samozřejmostí jsou kvalitní rámová okna, velmi dobře slícované díly a precizní těsnění spár. Veliká zadní stěna bez jakýchkoli prvků by klidně v kempu mohla sloužit jako promítací plátno na filmy.

Do garáže se lze dostat z obou stran příplatkovými stejně velkými dvířky o rozměru 105 x 114 cm, jimiž dovnitř uložíte bez problému kola, skútr i jakoukoli jinou sportovní výbavu. Garáž má osvětlení, zásuvku na 230 V a řadu kotvících ok, která přijdou velice vhod. Díky speciální konstrukci unese až 350 kg – tedy pokud vám to umožní doložnost. My jsme vezli dvě koloběžky, paddleboard, dětské kolo, kempinkové židle a stůl, gril a mnoho dalšího vybavení a garáž byla přesto téměř prázdná. Při jejích rozměrech by stálo za to do ní nainstalovat nějaký úložný systém pro lepší organizaci nákladu.

Dobře využitelná kuchyň

Kuchyňská pracovní deska je na přípravu jídel dostatečně prostorná, má kvalitní baterie a vynikající sporák.

Dovnitř vozu se dostáváme kvalitními dveřmi s moskytiérou, oknem a robustními panty. Centrální zamykání má vůz jen v kabině řidiče. Po dvou schůdcích stojíme na podlaze, která v celém prostoru nemá žádný schod. Do očí vám padne jako první příjemná kombinace tmavě hnědého dekoru, ke kterému kontrastují vysoce lesklá bílá čela skříněk. Toto schéma se opakuje i na stropě, záclonkách či čalounění sedadel a není to nic, co by se rychle okoukalo.

V kuchyni si ve spojení s vysokou chladničkou rozhodně nelze stěžovat na nedostatek úložných prostor.

Přímo naproti vstupu stojí kuchyňský blok, v tomto modelu s rohovou pracovní deskou. Dominuje jí tříhořákový sporák Master Gourmet s elektrickým zapalováním, který je asi tím nejlepším, jaký můžete v obytném voze mít. Hluboký kulatý dřez se dobře udržuje a doplňuje jej vysoká kvalitní vodovodní baterie. Úložných prostor je zde více než dost – Carthago volí cestu opravdu prostorných zásuvek i skříněk – a to platí pro celý vůz – takže zásoby pro celou rodinu uskladníte mrknutím oka. Pomáhá tomu i vysoká chladnička hned vedle kuchyně, která nabízí vynikající objem 160 litrů a dalších třicet v samostatném mrazáku. Kuchyňský blok je dobře nasvícen a doplněn i o náladové LED pásky, které se táhnout pod stropem až k ložnici.

Do sklepa s tím

Velké úložné boxy v podlaze, já jim říkám „sklep“, jsou pro Carthago typické. Dvojitá podlaha je vyhřívaná teplým vzduchem, takže je pocitově teplá, skrývá všechna vedení i vodní nádrže, které jsou tím chráněny proti mrazu. Před kuchyní je jeden menší box, ideální na několik párů bot, druhý rozměrný poklop zabírá skoro celou chodbu u sedací sestavy. Sklep pod ním má výšku 46 cm a je obrovský. Vejde se do něj všechno, co nechcete mít u sebe nahoře. Balíky vody, basa piv, batohy, cyklistické brašny…i všechno najednou. Na jedné straně jsou pod poklopem umístěny ventily pro vypuštění odpadní vody a mrazová ochrana bojleru.

Komfortní ložnice

Zadní podélná lůžka lze povytažením prostředního schůdku a vložením matracového dílu propojit.

Zadní část vozu patří spaní. Model 148 LE H má dvě podélná lůžka, která jsou spojena jen v hlavové části. Stiskem tlačítka a posunutím prostředního schůdku se však nabídne další plocha, která po umístění přídavného dílu matrace lůžka propojí téměř celá. Bohužel ale jen téměř – prostření část je asi o třetinu kratší než krajní lůžka. Plochu tak nelze využít jako klasické letiště, společná peřina padá do díry uprostřed. Je to trošku nepohodlné pro rodinu s dítětem. Naopak pro samostatný pár nabízí lůžka vynikající komfort, vysoké matrace ze studené pěny leží na kvalitním talířovém roštu a v části u nohou jsou výklopné nahoru. Pod nimi se na obou stranách ukrývá velká šatní skříň. Jedna s vyjímatelnými policemi, druhá s šatní tyčí. Obě jsou osvětlené a velmi velké. Nad lůžky visí ještě šest stropních skříněk, takže i několikačlenná posádka má místa pro své věci opravdu dostatek.

Přední spouštěcí lůžko je pro dva dospělé dostatečně široké. Vstupní dveře neblokuje, ale sedací sestavu ano.

Druhá možnost spánku se nabízí na volitelném spouštěcím lůžku nad sedací sestavou. Lůžko sníží stojnou výšku pod ním na dostačujících 184 cm (jinak 198 cm), spouští se elektricky a je dostatečně velké pro dvě osoby. Bohužel jej rodina nevyužije pro spaní menších dětí, neboť zábrana proti pádu je jen z jedné strany. Jinak ale udělá z C-tourera plnohodnotný rodinný vůz. Ve spuštěném stavu zablokuje sedací sestavu (je nutné vyndat díl s opěrkami hlavy), naopak kuchyně i vstupní dveře zůstávají volné.

Jako v obýváku

Sedací sestava je tvořena podle moderního trendu dvou protilehlých podélných sedaček. V praxi je pohodlná a dobře využitelná.

Sedací sestava v přední části je hlavní dominantou vozu. Testovaný model má dlouhou podélnou lavici a na pravé straně, takže je sestava opravu mohutná, vpředu ji ještě doplňují otočná pilotní sedadla. Stůl je dostatečně velký a lze jej v obou směrech posouvat, aby na něj dosáhli všichni i při jídle. Průchod do kabiny je ale trochu užší. Sedačka má kvalitní a pevné čalounění z kombinace kůže a textilu příjemné na dotek, které se i snadno čistí. Dva dospělí se budou na zadním sedadle za jízdy trochu mačkat, ale boční část lze rozebrat tak, aby měl sedící na kraji více místa. Pod sedačkou jsou úložné prostory přístupné přes klapky i zvenčí.

Koupelna pro cestovatele

Koupelnová část má vše, co je na cestách potřeba.

Sanitární část obsahuje vše potřebné. Otočný záchod je ve své třídě standardem, potěší naopak sprchová vanička se dvěma odtoky, které usnadňují sprchování při stání ve svahu. Kulatý sprchový kout s pevnou zástěnu je docela prostorný, nejsou v něm ale žádné přihrádky na šampony a mýdlo. Naproti tomu v koupelně jako celku je úložného prostoru opravdu bohatě, ve spodní skříňce, za velkým zrcadlem i bočních poličkách. Plastové umyvadlo je tvarově přizpůsobeno potřebám koupelny, postačí, ale na můj vkus je příliš úzké a přistihl jsem se, že si raději myji ruce ve dřezu. Koupelna má pevné dveře s robustním kováním.

Obytný komfort celkově

Skříňky nad kabinou řidiče zde nejsou jen do počtu, vejde se do nich dost věcí.

Vůz je velmi dobře zpracovaný, nábytek, kování i armatury působí bytelným dojmem a vše funguje na jedničku. Systém tlakového rozvodu vody funguje lépe, když je nádrž plná (150 l), osvědčené topení a bojler Truma Combi 6 plní svou roli výtečně a tiše. O dobré klima a světelnou pohodu se starají tři střešní okna (+ jedno v koupelně) a kvalitní rámová okna nástavby.

Rozmístění zásuvek je logické, vypínačů většinou taktéž, i když sestavu několika stejných pod sebou u stupních dveří je nutné se naučit. Určitě by mi nevadila jedna zásuvka pod sedací sestavou třeba pro práci s notebookem na stole. V dnešní době zamrzí také jedna jediná zásuvka USB pro dobíjení mobilu – najdete ji nad zadním lůžkem, druhý má smůlu. Přitom cestující na zadních sedadlech by ji při dlouhých cestách jistě také uvítali.

Pod zadními lůžky se ukrývá garáž, více vpředu pak dvě prostorné šatní skříně. (foto: Carthago)

Osvětlení je řešeno LED svítidly, kterých je ve vozidle obrovské množství a mají velký výkon. Kuchyně má čtyři bodovky, sedací sestava dokonce neuvěřitelných třináct světel! Nic proti tomu, bylo by ale lepší, kdyby šly zapínat po menších skupinách a kdyby v obývací části bylo i intimnější osvětlení pro případ, že si někdo chce číst, když druhý v ložnici spí. Ložnice není nijak oddělená a světlo je v každé kombinaci velmi silné. Zadní lůžka nicméně mají malé čtecí lampičky.

Závěrečné shrnutí

Mohutná záď s dlouhým převisem skrývá prostornou garáž, ale díky rozšířené zadní nápravě Al-Ko je velmi stabilní.

C-tourer 148 LE H splňuje vše, co od obytného vozu pro dvojici nebo menší rodinu očekáváte. Osvědčený základ s dobrým a stabilním podvozkem a slušnými motory, kvalitně zpracovanou obytnou nástavbu s hodnotným vybavením, celou řadu funkčních detailů a neskutečné množství chytře navržených úložných prostor v interiéru, garáži i pod podlahou. Nenarazil jsem snad na nic, co by mi na cestách komplikovalo život nebo fungovalo jinak, než je potřeba. Některé detaily se mohou křížit s tím, k čemu je auto zamýšleno – například když pošlete děti spát do předního lůžka, už si na sedačce nedáte víno a nepustíte film v televizi (která je mimochodem výborná a skvěle spolupracuje i s externími úložišti) – ale tyto detaily je nutné si vyjasnit před nákupem. Potěšilo by v dnešní době více USB zásuvek a možnost méně intenzivního světla.

Do zadní garáže s oboustranným vstupem o rozměrech 95 x 120 cm se vejde až 350 kg nákladu.

Nadchly mě rozměry zadní garáže a její snadné nakládání. Láká k tomu, vzít s sebou co nejvíce věcí, ale to by se již vůz musel otypovat nad 3,5 tuny.

Text a foto: Jan Bordovský

TECHNICKÉ ÚDAJE

Carthago C-tourer 148 LE H

Základní vozidlo: Fiat Ducato 35 Light, zadní náprava Al-Ko, motor 2.3 l (96 kW/130 k), Euro VI.
Rozměry (d x š  v): 746 x 227 x 289 cm, výška dvojité podlahy 22 cm, výška úložného prostoru v podlaze 46 cm, výška ke stání uvnitř 198 cm (184 cm pod spouštěcím lůžkem), výška zadní garáže 120 cm
Hmotnost: nejvyšší přípustná 3 500 kg, pohotovostní 2 945 kg, hmotnost brzděného přívěsu 2 000 kg.
Počet míst: na jízdu 4 (volitelně 5), na spaní 2 (volitelně 5)
Vnitřní komfort: Chladnička 160 l (mrazák 30 l), topení a bojler Truma Combi 6, čistá voda 150 l, odpadní voda 140 l, nástavbová baterie 80 Ah.

Základní cena: 2 093 000 Kč

Cena testovaného vozu: 2 394 000 Kč (vč. DPH)

Za zapůjčení děkujeme firmě Campingworld Neugebauer, www.camping-world.at/cs.

Další nové články


Nejčtenější články

První LED žárovky H7 dostaly homologaci – můžete je vyměnit i u staršího auta

Výrobce žárovek Osram získal homologaci pro LED žárovky typu H7 pro potkávací a dálková světla osobních a užitkových automobilů. Jedná se o první homologovanou...

Tatra kolem světa 2 dojela. V Tádžikistánu se zřítila ze svahu, část posádky je...

Expedice Tatra kolem světa 2 ukončila svou cestu vážnou nehodou. V Tádžikistánu se vůz ztřítil z horské silnice a několikrát se převrátil. Pět osob...

Fiat Ducato – rozměry a hmotnosti variant

Fiat Ducato 30, 33, 35, 36,5 nebo 42,5. L nebo H. Light, Heavy nebo Maxi. Fiat posílá model Ducato do světa, v tolika různých verzích,...

Poruchy AdBlue a DPF filtru: Drahá sranda, která čeká i na vás

Zkontrolujte systém AdBlue: za 351 km nebude možné nastartovat. Hláška, kterou ve svém obytném autě rozhodně vidět nechcete. Jenže dříve nebo později uvidíte, a...

TECHNIKA: Dodávku otevřete šroubovákem za pár sekund. Jak se tomu bránit?

Plochým šroubovákem se do Fiatu Ducato dostanete za několik vteřin. Poškození je přitom tak malé, že si jej vůbec nemusíte všimnout. U Fordu Transit...