Nápravy moderních obytných automobilů, které nesou celou váhu těžké nástavby, potřebují pravidelnou údržbu. Často se na ně ale zapomíná. Rčení „kdo maže, ten jede“, však platí i dnes.
Potřeba pravidelného mazání se týká všech náprav s torzními tyčemi, ale není to téma, o kterém by se mluvilo často, a při údržbě obytného vozu se zrovna na tuto část obvykle nemyslí.
Mazat by se přitom mělo jednou ročně, nebo alespoň po dvaceti tisících kilometrech – takový interval například doporučuje Al-Ko, jeden z největších výrobců náprav pro obytné automobily i karavany.
Torzní tyče, pokud nemají dostatek maziva, vysychají, třou o sebe, mohou vydávat nepříjemné zvuky, ale také se nadměrně opotřebovávají, až mohou v extrémním případě prasknout. Jedná se přitom o servisní úkon, který s trochou snahy zvládnete i sami.
Jak namazat torzní tyče zadní nápravy:
- Vyčistěte nápravu a mazací bod (maznici), ale nepoužívejte tlakovou myčku
- Zvedněte vozidlo tak, aby zadní náprava volně visela (celý vůz, nebo každou stranu postupně)
- Připojte k maznici stříkačku s mazivem
- Natlačte do maznice dostatek maziva (cca pět dávek stříkačky)
Jaké mazivo používat?
Nedoporučuje se používat univerzální mazivo, ale výrobky k tomu určené, které mají dostatečnou tepelnou odolnost a nabízí také ochranu torzních tyčí proti korozi. Al-Ko doporučuje například mazací tuk Stabutherm GH 461. Tento tuk se používá v automobilovém průmyslu a je dostupný v kartuších. Použít však můžete i podobné tuky na bázi ropných olejů a polymočoviny.
Koho se mazání nápravy netýká?
Některé nápravy jsou již z výroby konstruovány jako bezúdržbové. U značky Al-Ko se to týká například výškově nastavitelné nápravy ALC nebo vzduchem odpružené Air Premium. Informaci najdete u prodejce či výrobce svého vozidla nebo konkrétní nápravy, ale také na jejím štítku. Nápravy Al-Ko mají bezúdržbové modely označeny písmeny CA.
Text: Jan Bordovský, Foto: Al-Ko a Promobil.de