Dodávky Fiat Ducato, Citroen Jumper a Peugeot Boxer jsou vybaveny plnohodnotnou rezervou, která je umístěna vzadu pod podlahou vozu. V manuálu se o ní píše, ale během běžného provozu i údržby na ni prakticky nemáte šanci narazit.
Náhradní kolo tak v případě potřeby může být nepoužitelné, nebo si budete lámat hlavu s tím, jak jej vůbec sundat. A všichni víme, že defekty přichází v tu nejméně vhodnou dobu.
V článku níže proto najdete podrobný návod, jak se k rezervnímu kolu dostat, co na něm kontrolovat a jak pečovat o jeho neobvyklý spouštěcí mechanismus.
1. Čím rezervu sundat
Pod sedadlem spolujezdce bývá standardně uložený box se zvedákem vozu a potřebným nářadím. Pro jeho vytažení musíte vycvaknout ven přední mřížku.
V boxu najdeme vedle zvedáku také vlečné oko, klíče na povolení šroubů kola a také praktický šroubovák.
Pro spuštění rezervního kola si z boxu připravíme tuto sestavu.
2. Kde najdeme spouštěcí mechanismus?
Aparaturu pro spouštění a vytažení rezervního kola najdeme za pravým zadním kolem. Musíme kvůli tomu ale na kolena.
A zde v celé své kráse:
Do otvoru zasuneme spodní část sestavy klíčů, jejíž fotografii naleznete kousek výše.
Nyní točíme klíčem doleva (proti směru hodinových ručiček), pomalu až úplně nadoraz. Rezervní kolo nám během točení vyskočí z uchycení a snese se na zem.
3. Vyjmutí a kontrola rezervního kola
Teď přichází ta nejšpinavější část celé operace. Nejprve si musíme kolo povytáhnout zpod auta a postavit jej na bok. Zkontrolujeme pojistnou matici zevnitř kola a odšroubujeme ji. Tím povolíme držák na středu kola, který musíme pohyby typu “ježek v kleci” dostat skrz středovou díru ven.
Všechny kovové části očistíme drátěným kartáčem od nečistot a rzi. Matici můžeme lehce promazat.
Kontrolujeme také pneumatiku! Dohustíme ji na požadovaný tlak a zkontrolujeme, zda nemá po obvodu praskliny. Pokud je již přestárlá (zkontrolujeme podle kódu DOT rok výroby – je to poslední dvojčíslí), zvážíme její výměnu. Jízda na problematickém rezervním kole je u těžkého obytného auta velmi riziková.
Očistíme také závěsný mechanismus. Lanko a kladku navijáku otřeme čistým hadrem dosucha, ale nemažeme žádnou vazelínou, která by v bowdenu lanka mohla časem zatuhnout.
Zkontrolovanou rezervu nasadíme na držák a dotáhneme pojistnou matici. Kovový váleček, do nejž vede záchytné lanko, očistíme a lehce namažeme.
Poté rezervní kolo točením navijáku doprava (po směru hodin) až na doraz pomalu vytáhneme zpět do uchycení.
Snad vám tento návod pomůže alespoň jednou za sezónu myslet na stav vaší rezervy, nebo přidá více jistoty při neplánované výměně kola.
Text a foto: Jan Bordovský