Koncern Stellantis, výrobce nejpoužívanějších podvozků Fiat Ducato a Citroen Jumper pro obytné automobily a vestavby, odchod z karavaningu rozhodně nechystá. Podvozky pro obytná auta bude nově vyrábět v Polsku.
Poprvé v historii vystavoval koncern všechny své značky pod jednou hlavičkou. Na rozsáhlém stánku na veletrzích karavanů v Düsseldorfu i Paříži jsme tak mohli vidět vozy Fiat, Citroen, Peugeot a Opel. Stellantis tím dává najevo, že o výrobu pro karavaningový sektor má i nadále velký zájem, ale pozice jednotlivých značek v rámci koncernu se zřejmě změní.
„Koncern je stále v karavaningu nejvýznamnějším hráčem – má dostatečnou kapacitu výroby, aby pokryl rostoucí poptávku, zároveň má největší šířku nabídky například co se výběru podvozků, rozměrů nástaveb a škály pohonných jednotek týče,“ říká Eric Laforge, vedoucí oddělení lehkých užitkových vozidel pro Evropu.
„Jako lídr na trhu měl koncern Stellantis vždy blízko ke koncovým uživatelům a jejich různorodým požadavkům, včetně individuálních obytných přestaveb. Proto jsme a stále chceme být nedílnou součástí světa karavaningu,“ dodává Laforge
Podvozky pro obytňáky se budou vyrábět v Polsku
Podvozky s kabinami jako základ pro obytné vozy se až dosud vyráběly výhradně v moderní italské továrně Sevel. Nově Stellantis vyhradí pro karavaningový segment také část výrobní kapacity v továrně v polských Gliwicích. Zvýší tím dodávky a zlepší dostupnost svých produktů pro výrobce v karavaningovém odvětví.
Stellantis kromě toho vyvíjí zatím nepředstavené řešení pro kompaktní obytné dodávky – mělo by se jednat o vůz, který bude představovat moderní a univerzální platformu reagující i na stále mladší zájemce o obytné vozy, kteří mají menší požadavky na prostor a upřednostňují obratnější, úspornější a multifunkční vozy pro každodenní použití.
Bude novým standardem Citroen Jumper?
Nedostatečná kapacita továrny v Sevelu způsobovala dlouhé dodávky podvozků pro obytná vozidla i navýšení cen. Fiat navíc u modelu Ducato stáhl z nabídky nejoblíbenější motor o výkonu 160 koní, čímž zákazníky postavil před těžkou volbu – u obytných vozů prakticky nepoužitelný motor s výkonem 120 koní, slabou verzi 140 koní, nebo nejsilnější špičkovou variantu 180 koní – ta ale znamená příplatek v desítkách tisíc korun i dražší provoz.
Fiat to odůvodňuje nutností snížit počet variant motorů, zjednodušit logistiku a zrychlit tím výrobu. I z těchto důvodů výrobci obytných aut stále častěji používají jako standardní základ Citroen Jumper, zatímco Fiat Ducato se paradoxně stál „prémiovou“ verzí. A z některých indicií vyplývá, že to tak může zůstat i do budoucna.
S elektromobily se počítá, s naftou také
Koncern investuje velké finanční prostředky do hledání rovnováhy mezi ekologickou udržitelností a kapacitou výroby. Stellantis tvrdí, že již má technologie na to, aby jeho elektromobily splňovaly i požadavky zákazníků v sektoru karavaningu. Souběžně však probíhá také vývoj modernějších naftových motorů, které budou splňovat nejnovější ekologické normy.
Text: Jan Bordovský, Foto: autor a Fiat Professional