Spalovací toaleta na naftu? Cinderella Travel Diesel už je v Česku jako ostrý prototyp!

-

Spalovací záchody zažívají dobré časy. Jejich obliba roste a třeba v expedičních obytných autech a náklaďácích jsou jasnou volbou většiny zákazníků. Vedle plynové varianty je teď na spadnutí i spalovací toaleta Cinderella na naftu.

Alternativ ke v karavaningu nejpoužívanějším chemickým toaletám je na trhu více. Oblíbené jsou separační záchody (pevná a tekutá složka odpadu se odděluje do samostatných nádrží a dá se kompostovat), své místo na trhu si hledají zavařovací toalety (odpad se zataví do plastového sáčku a vyhodí do popelnice) a asi nejvíce je slyšet právě o spalovacích záchodech.

Ty fungují na principu spálení vyprodukovaného odpadu pomocí žáru. Z vykonané potřeby nakonec zbude jen malá hrstka ekologicky využitelného popela. Množství je tak malé, že zásobník vydrží i početnější posádce mnoho dní. Jeho vysypání je navíc hračkou, která se s vyléváním těžké chemické kazety vůbec nedá srovnávat.

Mezi zdaleka nejznámější patří v tomto segmentu výrobce Cinderella. Tato norská rodinná firma je vyrábí více jak 25 let a dodává je mimo obytné vozy především do skandinávských domácností v odlehlejších oblastech, kde domy nejsou připojené na kanalizaci. Spalovací záchody tak jsou velice osvědčené a vyzkoušené řešení.

Nevýhodou až doposud používaných spalovacích toalet je spalování pomocí plynu, kterého si obytné vozy vezou jen omezené množství. Jeden proces přitom spotřebuje okolo 180 gramů plynu, což je poměrně hodně.

Nová Cinderella Travel Diesel funguje na naftu

Nejen cestovatelská komunita proto dlouho vyhlížela nový naftový model, který Cinderella bez dalších podrobností ohlásila již dříve. A pro všechny nedočkavé máme dobrou zprávu – ta chvíle právě přišla! Cinderella Travel Diesel, jak se nová spalovací toaleta jmenuje, už existuje ve fázi ostrých prototypů, které se nyní testují mezi vybranými výrobci obytných vestaveb.

A jedním z nich je i česká firma VejnyWood. Její majitel Martin Vejnar nám už po telefonu i na fotkách potvrdil, že má toaletu k dispozici a brzy proběhnou první testy přímo v autě.

Naftová spalovací toaleta je posledním krokem k tomu, jak z některých vozidel naprosto odbourat potřebu plynu. Nafta se u této toalety odebírá přímo z nádrže. Přesnou cenu toalety a další technické parametry – především spotřebu elektřiny a nafty na jeden cyklus, doplníme co nejdříve.

Text: Jan Bordovský, Foto: autor a Martin Vejnar

Další nové články


Nejčtenější články

První LED žárovky H7 dostaly homologaci – můžete je vyměnit i u staršího auta

Výrobce žárovek Osram získal homologaci pro LED žárovky typu H7 pro potkávací a dálková světla osobních a užitkových automobilů. Jedná se o první homologovanou...

Tatra kolem světa 2 dojela. V Tádžikistánu se zřítila ze svahu, část posádky je...

Expedice Tatra kolem světa 2 ukončila svou cestu vážnou nehodou. V Tádžikistánu se vůz ztřítil z horské silnice a několikrát se převrátil. Pět osob...

Fiat Ducato – rozměry a hmotnosti variant

Fiat Ducato 30, 33, 35, 36,5 nebo 42,5. L nebo H. Light, Heavy nebo Maxi. Fiat posílá model Ducato do světa, v tolika různých verzích,...

Poruchy AdBlue a DPF filtru: Drahá sranda, která čeká i na vás

Zkontrolujte systém AdBlue: za 351 km nebude možné nastartovat. Hláška, kterou ve svém obytném autě rozhodně vidět nechcete. Jenže dříve nebo později uvidíte, a...

TECHNIKA: Dodávku otevřete šroubovákem za pár sekund. Jak se tomu bránit?

Plochým šroubovákem se do Fiatu Ducato dostanete za několik vteřin. Poškození je přitom tak malé, že si jej vůbec nemusíte všimnout. U Fordu Transit...