REPORTÁŽ: Veletrh Caravaning Brno vyrostl ve festival evropského formátu

-

Letošní ročník veletrhu Caravaning Brno už je dávno za námi, přesto si neopustím krátké ohlédnutí za touto akcí, která se postupnými kroky vypracovala na jednu z nejlepších regionálních výstav v celé Evropě.

Do Brna přijíždím už tradičně den před zahájením veletrhu. Obytňák mám nabalený na pětidenní pobyt, a tak mířím přímo do Caravan Parku, který je zde pro veletrh v rámci brněnského výstaviště zřízen. Do výstavních hal je to z něj pár desítek metrů, místa mají elektrické přípojky a k dispozici jsou zde i výlevky a pitná voda – služby i letos zajištěné Štepánem z Park4Camper.

Doprava v Brně je již řadu let katastrofální, zrovna dnes se ale otevřel příjezd tunelem z dálnice, takže není nutné se s obytným autem motat po rozkopaném centru, a i odjezd z výstavy bude jednodušší. Loni to veletrhy za tuto situaci schytaly ze všech stran, jsou v tom ale nevinně. Snad se ale už ohledně dopravy v této části Brna blýská na lepší časy.

Videoreportáž z veletrhu

Tři velké haly a celé výstaviště jen pro nás

Letos je to poprvé, co se Caravaning Brno koná jako samostatná akce bez doprovodných veletrhů. Letošní 21. ročník znamenal i zrušení skomírajících výstavy GO a Regiontour, které již v původním konceptu nedokázaly uspokojit současné návštěvníky.

Veletrh Caravaning Brno i letos obsazuje celkem tři veletržní haly – a ne jen tak ledajaké. Jsou to tři největší veletržní haly v Česku, výstava je tedy nejen na české poměry veliká. Výrazně se zvětšila hlavně tzv. Adventure Hall, loňská novinka, která se po velkém úspěchu letos přesunula do velkého pavilonu V.

pavilonu F, který vždy považuji za jakousi oázu klidu, najdeme opět prémiové prodejce a dražší vozy (Concorde, Carthago, Pilote, Niesmann+Bischoff, Hymer, Eriba, Malibu a další). Největší a nejmodernější výstavní hala v Česku, pavilon P, nabízí tradiční značky obytných aut a karavanů, obytné vestavby a v menší míře i campingové doplňky.

Již zmíněné „véčko“, které loni poprvé přineslo oddělení dobrodružnějšího stylu cestování do samostatného pavilonu, což se setkalo s obrovským úspěchem, nabízí například individuální vestavby, střešní stany, outdoorové oblečení, nejrůznější specializované obytné nástavby a prezentace zajímavých českých firem.

Letošním novým konceptem je tzv. Travel zone, která nahrazuje zrušené veletrhy cestovního ruchu. Najdeme v ní množství tipů na výlety a dovolenkové destinace, od Slovinska přes termální lázně až po jihomoravská vinařství. Zajímavé a velmi povzbudivé je, jak dobře se jednotlivé prezentace naučily orientovat přímo na karavaning. Toto zde v minulých letech rozhodně chybělo.

Zázemí a organizace snese srovnání s evropskou špičkou

Asi nenapíšu žádnou novinku, když prostory, kde se Caravaning Brno odehrává, označím za evropskou špičku. Areál brněnského výstaviště hezky kombinuje historii a tradice s jedním z nejmodernějších zázemí v Evropě. To ocení nejen návštěvníci, ale i vystavovatelé, při přípravě expozic i po otevření bran veřejnosti. Zde je jen sotva co vytknout a pochválit musím rozhodně i přístup brněnského personálu k vystavovatelům – vše šlape jako na drátkách od vjezdových bran přes karavanové stání až po ostrahu v halách. A kdo na veletrhy jezdí pravidelně, ví, že to ani náhodou není samozřejmost.

Je to v Německu opravdu lepší?

Jako každoročně se mnoho lidí, hlavně na sociálních sítích, nevyhne srovnávání s veletrhy v Německu. Osobně si myslím, že srovnávat český trh s násobně větším německým, ať už z hlediska počtu obyvatel, kupní síly, nebo tradice karavaningu, je dost nesmyslné.

Co je ale zajímavé, že veletrh v Brně srovnání s Německém v pohodě ustojí, a v mnoha případech je dokonce lepší! Ano, Caravan Salon Düsseldorf nemá přemožitele. Jenže to je akce úplně jiného formátu, obsazená hlavně výrobci. Pro vystavovatele i návštěvníky znamená její návštěva řádově vyšší výdaje, a hlavně – pro českého kupujícího nedává vždy tak úplně smysl.

Rakouský Wels navštěvuje více lidí, počet vystavovatelů je ale podobný Brnu a zázemí má rozhodně lepší český veletrh. Vyhlášené Lipsko nabízí krásné prostory – možná nejhezčí v Evropě, ale samotná sekce karavaningu je menší než v Brně. Caravaning Brno je dokonce co do plochy a počtu vystavovatelů větší než veletrh v Hannoveru. O Slovensku či Polsku nemluvě. Takže, dámy a pánové, buďme hrdí na to, jakou akci se dlouhodobě daří v podmínkách českého trhu organizovat. Patří právem mezi evropskou špičku, a troufám si tvrdit, že až na velmi specifické zákazníky dokáže velmi dobře uspokojit poptávku českých karavanistů.

Zajímavé novinky, široký záběr a špičkový doprovodný program

Díky souběhu mnoha podzimních karavanových výstav bylo běžné, že k českým prodejcům se většina novinek nadcházející sezóny do brněnského veletrhu nedostala. Přednost prostě měly významnější akce. I to už je ale jinak a v Brně můžeme poslední roky vidět většinu těch největších zajímavostí, které se objevují na srpnovém Caravan Salonu v Düsseldorfu. Svědčí to o rostoucím významu českého veletrhu i schopnostech českých prodejců. A netěží z toho nikdo jiný než návštěvníci veletrhu, potenciální zákazníci.

Zmínit musím nakonec i letošní doprovodný program, který dalece přesahuje to, na co jsme byli zvyklí ještě pár let zpátky. Loňské rozdělení programu na dvě části – kdy jedno pódium si bere na starost kolega Tomáš Málek a cílí jej na dobrodružněji laděné publikum v Adventure Hall, zatímco druhé tradiční pódium v mé režii má své místo v pavilonu P, přineslo mimořádně pozitivní ohlas.

Návštěvníci letos mohli zhlédnout bezmála čtyřicet přednášek a prezentací, čím dál větší prostor ale dáváme na obou pódiích fomrmátu panelových diskusí, besed a rozhovorů. Ty jsou obecně zábavnější a pro diváky atraktivnější.

Letos poprvé budou také některé besedy k vidění online i pro zájemce, kteří se na veletrhu nemohli dostavit. Odvysílá je postupně podcast Studio Karavan, a to i ve video formátu. A uvidíte tam cestovatelské osobnosti jako Pavel Liška a Jan Révai, Zbigniew Czendlik, Marek Slobodník a Marek Duranský či Pepa Vrtal alias Fotr na tripu. Všechny díly uvidíte zdarma, ideálně, když si pořad Studio Karavan přidáte do sledování na Spotify, Apple Podcasts nebo Youtube.

Atraktivitu doprovodného programu letos ocenilo téměř 30 000 lidí, kteří za čtyři dny branami veletrhu prošli. Mnoho z nich přišlo cíleně právě na uvedené besedy, někteří hosté přilákali doslova davy, kdy již desítky minut před začátkem nešlo prostorem kolem pódia téměř projít.

Bouřlivé období, ale pozitivní výhled do budoucna

Karavaning nyní zažívá lehce bouřlivé období, na skladech výrobců i prodejců se hromadí neprodaná vozidla, která zůstala jako následek zvýšené produkce po období covidu. Situaci nepomohly velmi vysoké ceny nových vozů, ani nástup modernějších generací dodávek, které ještě zkomplikovaly prodeje starších variant. To vše vyústilo v dočasné omezení produkce u některých značek, především zákazníkům to pak přineslo obrovské množství slev, bezplatných balíčků a jiných zvýhodnění na podporu prodeje.

Zájem o karavaning, jak jsme jej mohli v Brně vidět, však rozhodně neklesá, a podobně hovoří i letošní statistiky prodaných vozidel, které naznačují snížení prodejů v řádu jednotek procent. I tak byl ale letošní rok prodejně čtvrtým nejlepším v historii, a příští sezóna, byť možná nebude rekordní, rozhodně nenaznačuje žádný velký propad. Pevně věřím, že se o tom přesvědčíme zase na příštím 22. ročníku ve dnech 6. – 9. listopadu 2025.

Aktuální informace o veletrhu najdete na www.caravaning-brno.cz.

Text: Jan Bordovský
Foto: autor a BVV

Další nové články


Nejčtenější články

První LED žárovky H7 dostaly homologaci – můžete je vyměnit i u staršího auta

Výrobce žárovek Osram získal homologaci pro LED žárovky typu H7 pro potkávací a dálková světla osobních a užitkových automobilů. Jedná se o první homologovanou...

Tatra kolem světa 2 dojela. V Tádžikistánu se zřítila ze svahu, část posádky je...

Expedice Tatra kolem světa 2 ukončila svou cestu vážnou nehodou. V Tádžikistánu se vůz ztřítil z horské silnice a několikrát se převrátil. Pět osob...

Fiat Ducato – rozměry a hmotnosti variant

Fiat Ducato 30, 33, 35, 36,5 nebo 42,5. L nebo H. Light, Heavy nebo Maxi. Fiat posílá model Ducato do světa, v tolika různých verzích,...

Poruchy AdBlue a DPF filtru: Drahá sranda, která čeká i na vás

Zkontrolujte systém AdBlue: za 351 km nebude možné nastartovat. Hláška, kterou ve svém obytném autě rozhodně vidět nechcete. Jenže dříve nebo později uvidíte, a...

TECHNIKA: Dodávku otevřete šroubovákem za pár sekund. Jak se tomu bránit?

Plochým šroubovákem se do Fiatu Ducato dostanete za několik vteřin. Poškození je přitom tak malé, že si jej vůbec nemusíte všimnout. U Fordu Transit...