Italská značka obytných automobilů Wingamm je dvojnásobným unikátem. Zaprvé jako jediná v Evropě sériově vyrábí obytné vozy s nástavbou z jednodílného laminátového monokoku. A zadruhé se jako jedna z mála nenechala spolknout žádným koncernem a stále funguje jako tradiční rodinná firma. Měl jsem možnost se podívat přímo do výroby.
Řekněme si hned na úvod, že italské obytné vozy u nás nemají zrovna nejlepší pověst. Příčinou je, že velká část této produkce míří do nejnižšího segmentu trhu, kde se bojuje hlavně cenou, zatímco ostatní parametry jsou až druhořadé. Zákazníci u italských značek oceňují atraktivní design, avšak postrádají německou preciznost a smysl pro detail. Jsou zde ale i výjimky. Vždyť zavedené značky jako Laika či Giotti Line patří mezi vzhledově povedená a technicky osvědčená vozidla s řadou spokojených uživatelů a moderními výrobními postupy.
Wingamm – z laminátu dělá 40 let a udržel firmu v rodině
Ještě výše ale míří značka Wingamm, dnes jediný samostatný italský výrobce obytných vozidel, kterého dosud nespolknul žádný nadnárodní koncern. Wingamm má v oboru poměrně dlouhou tradici – jeho začátky sahají do konce sedmdesátých let, kdy firma na výrobu luxusního nábytku zahájila spolupráci s výrobcem obytných přívěsů. Pak přišla myšlenka na vlastní značku vozidel a s ní i projekt laminátové nástavby z jednoho dílu – tato patentovaná technologie je dnes klenotem značky. První model s touto konstrukcí představil Wingamm již v roce 1983.
Výhody laminátového monokoku
Mezi největší výhody samonosného laminátového monokoku patří absolutní voděodolnost – na stěnách ani na stropě nejsou žádné spoje, kterými by mohlo zatékat. Nikdy. Vše je z jednoho kusu.
Laminátový sendvič neobsahuje ani žádné dřevěné či hliníkové výztuhy, dvě vrstvy sklolaminátu od sebe odděluje 25 mm silná vrstva polyuretanové izolace. Celá konstrukce je tak mimořádně pevná (síla stěn je 30 mm) a zároveň lehká. Při nehodě je nástavba mnohem pevnější a nerozpadne se na díly, což enormně zvyšuje bezpečnost posádky. Laminát je navíc snadno opravitelný – poškozené části se jen vyříznou a přelaminují, stejně jako loďka. Je to rychlé a levné řešení, praktikovatelné téměř svépomocí.
Absence montovaných spojů zcela eliminuje tepelné mosty, takže vozy jsou perfektně izolovány pro zimní kemping. A protože veškerý nábytek uvnitř je ke stěnám přilepený, je nástavba za jízdy výjimečně tichá, a to dlouhodobě. Nikde se nemá co „rozvrzat“. Majitelům těchto vozů tak v průběhu let odpadají mnohé starosti se zkouškami těsnosti, vlhkostí a plísní, údržbě montovaných spojů a lišt zvenčí i uvnitř interiéru.
Za tyto vlastnosti, spolu s například vysokou doložností, skrytým patentovaným kováním dveří, izolovanými nádržemi, podlahovým topením a další pokročilou výbavou, si Wingamm řekne o zhruba 1 660 000 korun za nejlevnější model. Cena toho nejdražšího pak je necelých 2 300 000 korun. Většina vozů jezdí na podvozku Fiatu Ducato a nabízí 4 místa k jízdě a 2-4 místa ke spaní, vybrat ale lze i podvozek Mercedesu Sprinter či VW Transporter.
Romeo a Julie by jezdili ve Wingammu
Zájemci si mohou téměř kompletní modelovou nabídku prohlédnout v moderním zákaznickém centru vzdáleném jen asi deset kilometrů od proslulé Verony. Díky mnoha vystaveným vozům si lze porovnat jednotlivé modely, odborný personál poradí s výběrem a k dispozici je i obchod s kempingovými doplňky.
Samotný výrobní závod sídlí ještě pár kilometrů odsud. Nečekejte ale žádnou obří halu, na výrobní lince je najednou jen okolo šesti vozidel, kolem kterých se pohybuje asi dvacítka zaměstnanců. Vše působí přátelským dojmem, koneckonců se jedná o rodinný podnik, o který se kompletně starají potomci zakladatele – jedna z jeho dcer nás halou provází.
Unikátní výrobní proces
Podle zástupců Wingammu výroba jednoho vozu trvá asi 10x déle než u běžného obytného automobilu. I proto je roční kapacita výroby omezená.
Již na první pohled je něco jinak, než jak jsme na podobných prohlídkách zvyklí. Na podvozek se totiž nemontuje postupně podlaha, nábytek, stěny a strop, jako u ostatních výrobců, ale rovnou celý monokok. Ten je prázdný a montáž kompletního vybavení, rozvodů a nábytku probíhá uvnitř.
Prostor je poměrně stísněný, všechny skříňky a lůžka musí projít dveřmi a montáž vyžaduje velkou zručnost, kompletace celého vozu pak zabere okolo dvou týdnů. Jak celý proces probíhá, se podívejte na přiložených fotografiích.
FOTOREPORTÁŽ Z VÝROBY OBYTNÝCH VOZŮ WINGAMM
Další informace a přehled modelů této značky najdete na oficiálním webu výrobce – www.wingamm.com/de.
Text a foto: Jan Bordovský