Tradiční lednový veletrh CMT Stuttgart (příští ročník se uskuteční od 11. do 19. ledna 2020), který je největší výstavní akcí cestovního ruchu na světě, potvrdil svou pověst lídra a u veřejnosti mimořádně oblíbené události. Za devět dní jej navštívilo neuvěřitelných více jak 260 tisíc lidí.
Řeči internetových diskutérů o tom, že v dnešní době již veletrhy nemají žádný smysl, zde neplatí ani náhodou. Je ale pravda, že vedení moderního výstaviště ve Stuttgartu se hodně snaží vytvořit co nejatraktivnější skladbu veletrhů i doprovodného programu, za kterým návštěvníci neváhají přijet nejen přes půl Německa, ale i Evropy.
Necelých pět veletržních hal bylo jako vždy plných obytných automobilů a karavanů – vystaveno bylo v této části více než tisíc vozidel – a to včetně řady premiér a novinek, zastoupeni byli jak přímo výrobci, tak i velcí lokální prodejci. Horní galerie první haly pak patřila výrobcům terénních a expedičních obytných vozidel, mezi nimiž nechyběly ani půjčovny obytných terénních nástaveb z nejrůznějších destinací. Jedna celá hala patřila karavanovému příslušenství, kde si návštěvníci mohli prohlédnout nejrůznější technické vychytávky a zlepšováky do svých vozidel a podívat se na zajímavé novinky v této oblasti, ať se již jednalo o topení, chladničky, toalety, předstany, podvozky či cokoli jiného. V neustálém obležení lidí bylo několik samoobslužných minimarketů, z nichž všechny nabízely na veletrhu zajímavé slevy. Na veletrhu se tak opět vyskytla ideální příležitost na doplnění zásob chemie, nádobí a dalších drobností na novou sezónu.
Tři další velké pavilony patřily prezentaci cestovního ruchu. Návštěvníci se zde mohou probírat tisícovkami tipů a nabídek na dovolenou v karavanu, autem, pěšky, na motorce či lodí – své si zde zaručeně najde úplně každý, ať již míří do lázní v sousedním okrese, nebo na roční expedici na Sibiř. Stánky jednotlivých zemí jsou obvykle obsazeny i rodilým personálem, který vám poskytne k dané destinaci řadu informací, včetně brožur či map. Nechybí ale ani hromady cestovatelské literatury, nabídky pojištění a vůbec všeho, co s tímto způsobem cestování souvisí. CMT je také osvědčeným ukazatelem vývoje v cestovním ruchu. Letos tak byl například velmi viditelné, že v Evropě se poslední době silně rozmáhá trend tzv. „short brakes“, tedy krátkých dovolených, na které lidé vyrážejí vícekrát ročně. I proto zde mnoho turistických destinací, kempů, hotelů i cestovních kanceláří čím dál více nabízí speciální krátkodobé programy a výlety na prodloužené víkendy, svátky či krátké školní prázdniny. Velmi velký důraz je kladen také na nalákání návštěvníků do destinací i v méně vytížených obdobích roku, snaha o to, ulevit sezónním špičkám v návštěvnosti je logická a nevyhnutelná, ať se již jedná o kempy, hotely či oblíbené turistické atrakce.
V poslední desáté hale se veletrhy během akce CMT střídají – první víkend tak pavilon obsadil veletrh turistiky, cyklistiky a elektrokol. Během druhého víkendu patřila plocha vystavovatelům z oblasti golfu, wellness a lodní plavby.
Příjemné zázemí zdejšího výstaviště, přilehlý stellplatz hned u vstupu do areálu, bohatý doprovodný program s mnoha soutěžemi pro celou rodinu a cestovatelským kinem, ale především obrovská nabídka inspirace pro každého aktivního cestovatele a také obrovská spousta karavanistických novinek a zajímavostí, to jsou hlavní důvody, proč se do Stuttgartu vyplatí v lednu alespoň na prodloužený víkend každoročně zajet.
Text a foto: Jan Bordovský
V roce 2021 probíhá veletrh CMT Stuttgart pouze v digitální podobě. Více informací najdete na https://www.messe-stuttgart.de/cmt/en/.