Závěrečné zprávy z veletrhu Caravan Salon Düsseldorf připomínají v posledních letech spíše Guinessovu knihu rekordů. Výsledky jsou ohromující a všechny ukazatele každým rokem šplhají výš a výš. Z pohledu obchodníka je to skvělá zpráva, z pohledu karavanisty si však říkám, jestli už to není na úkor cestování, které by mělo být pro karavanink hlavním smyslem.
Sedmapadesátý ročník největšího světového veletrhu obytných vozidel (opět) překonal veškerá očekávání, když za deset dní prošlo jeho branami 248 000 (!!!) unikátních návštěvníků. Je to o šestnáct tisíc lidí více než loni. Karavanink už dlouho není koníčkem pro chudé kutily ani novodobé zbohatlíky. Vlastnění obytného auta nebo karavanu už na západ od nás není známkou společenského postavení, ale docela běžnou záležitostí. A na skladbě návštěvníků veletrhu je to vidět – jistě, že zde jsou značky pro běžného člověka nedostupné (a není jich málo). Naprostou většinu zákazníků však tvoří obyčejný pracující lid, čím dál více také mladí lidé a rodiny s dětmi. Karavanink se v Evropě stává jedním z největších trendů volného času a zdá se, že čísla ještě nějakou dobu porostou. Vždyť více než 35 % návštěvníků zde bylo úplně poprvé.
To je ohromné číslo, které se s jistotou přetaví v desítky tisíc nových obytných vozidel určených pro lidi, jež s karavaninkem teprve začínají. Bohužel však také lidí, kteří budou chtít jet ve stejnou dobu jako všichni ostatní na ta stejná turistická místa a dobře hodnocené kempy, jako všichni ostatní. Spirála rostoucí do nepředstavitelné výšky, v níž roční čekací doby na nová vozidla jsou jen tím menším problémem.
Výstaviště v Düsseldorfu na to samozřejmě reaguje – vstupní část výstavy s názvem StarterWorld, která nováčkům slouží jako základní průvodce světem karavaninku, je geniální a také vysoce oceňovaný nápad.
Na veletrhu nebyl mezi vystavujícími snad nikdo, kdo by si letošní sezónu, právě zde symbolicky uzavřenou, nepochvaloval. Nálada mezi výrobci je skvělá, prodeje přímo na výstavní ploše vyšší než obvykle a spokojenost panuje i mezi zákazníky. Koncern Erwin Hymer Group měl letos nejlepší rok v historii firmy, a to lze brát jako solidní ukazatel trhu.
Je to samozřejmě znát i na výstavní ploše – třináct hal bylo naplněných do posledního místa a obsadilo je více než 600 vystavovatelů z mnoha zemí. Zájemci o obytný vůz si mohli vybírat z více než 2 100 kusů vystavených vozidel, doplňky a techniku nepočítaje – pro ty museli pořadatelé letos poprvé otevřít druhou halu.
A o co byl podle vystavovatelů mezi návštěvníky největší zájem? Jednoznačně o obytné vestavby – jejich popularita neustále roste a jsou často u mladých rodin první volbou. Zákazníkům nedělá problém uskromnit se na prostoru, naopak ale vyžadují čím dál vyšší kvalitu materiálů a zpracování. Roste také poptávka po kvalitním příslušenství.
Jsem si více než jistý, že až budu psát dojmy z příštího ročníku, budou rekordy opět pokořeny. Doufám ale, že se Evropa trošku nafoukne a ten příliv karavanistů zvládne absorbovat – už teď totiž vyplouvají na povrch první problémy související s tím, že obytných vozidel začíná být více, než je současná evropská turistická infrastruktura schopná pojmout.
Text: Jan Bordovský, Foto: Messe Düsseldorf