REDAKČNÍ TEST: WINGAMM Oasi 610 GL – laminátový monokok a spousta zajímavých řešení

-

Po delší době jsem měl možnost podívat se zblízka na nové obytné auto italského výrobce WINGAMM. Kompaktní rodinný vůz Oasi 610 patří mezi oblíbené modely, nabízí dobře řešený půdorys a celou řadu zajímavostí, které u jiných značek nenajdete – v čele s nástavbou z jednodílného laminátového monokoku.

O obytných vozech značky Wingamm jste na našich stránkách už četli. Měl jsem dokonce možnost navštívit osobně tento rodinný podnik, jehož tradice sahá až do 70. let. Tehdy to byla firma na výrobu designového nábytku, její první obytný vůz spatřil světlo světa v roce 1983.

Od té doby se na patentované technologii výroby nic nezměnilo. Wingamm je jediným sériovým výrobce laminátových obytných nástaveb v Evropě a také jednou z mála firem v oboru, kterou zatím nepohltil žádný velký koncern. V čele firmy dnes stojí dcera zakladatele a vše včetně showroomu i výroby si dodnes zachovává rodinnou atmosféru.

Prohlédněte si naši videorecenzi:

Patentovaný laminátový monokok = nástavba z jednoho kusu

Samonosný laminátový monokok je právem hlavní chloubou Wingammu. Mezi jeho výhody patří v první řadě absolutní voděodolnost a životnost počítaná v desítkách let. Nástavba nemá žádné spoje, takže zde nemá kudy zatékat.

Laminátová skořepina je vypěněna 25 mm silnou vrstvou polyuretanové pěny, což přináší vynikající izolaci bez tepelných mostů. A v neposlední řadě také vysokou bezpečnost při dopravní nehodě, protože nástavba se při nárazu nerozpadne na kusy. Laminát je také odolný proti kroupám a v případě poškození za provozu snadno a rychle opravitelný.

V neposlední řadě je nutné zmínit také tichost nástavby – monokok za jízdy nevrže a pomáhá tomu také nábytek, který je uvnitř kompletně vlepovaný. Nehrozí tak žádné dotahování vrutů na nerovných silnicích. O tom všem se můžete dočíst i v naší reportáži níže:

Nyní už pojďme k samotnému modelu Wingamm Oasi 610 GL. Ten jsem měl možnost prohlédnout u brněnského prodejce AZ Servis, který značku Wingamm do ČR dováží. Více se o tomto prodejci dočtete v našem článku.

Wingamm Oasi – hlavní modelová řada značky Wingamm

Modelová řada Oasi je pilířem nabídky značky Wingamm. Vozy Oasi jsou dlouhodobé stálice ve výrobě a nabízí se jako čtyřmístné půdorysy v délkách od 5,4 do 6,9 metru.

Označení 610 GL tedy v tomto případě značí délku 610 centimetrů a rozvržení interiéru se sklopným dvojlůžkem vpředu, palandovými lůžky vzadu napříč a kuchyňským blokem vpředu za sedadlem spolujezdce. Naživo se jedná o povedený půdorys s dominující rozměrnou koupelnou a prostornou šatní skříní.

Modernizovaný Fiat Ducato v automatu a s bohatou výbavou

Vůz jezdí na podvozku modernizovaného Fiatu Ducato (2023), který je sám o sobě v této verzi velmi komfortním a dobře vybaveným základem. Pod kapotou je motor 2.3 s výkonem 140 koní (Euro 6D) a automatická devítistupňová převodovka ZF, která má velmi dobrou pověst.

Život řidiči zpříjemňuje například bezklíčkové startování, elektronická ruční brzda, automatická světla, paket bezpečnostních asistentů (dnes už v EU povinných), automatická klimatizace, vyhřívané čelní sklo, multifunkční volant a spousta další výbavy známé z osobních vozů. Tato verze Fiatu Ducato se obecně svou výbavou a ergonomií osobním autům velmi přiblížila.

Praktické je také centrální zamykání fungující pro celé vozidlo – všechna boční servisní dvířka lze zamykat centrálně, otevření se děje elektronicky stiskem tlačítka. Pak stačí dvířka opět jen zaklapnout.

Zvenku i uvnitř jiný…

Obytné vozy Wingamm jsou již na pohled jiné než ostatní konkurence. Vysoce lesklá laminátová nástavba má všude zakulacené hrany, zcela chybí různé překryvné lišty a spoje s vylézajícím tmelem.

Nástavba Wingammu je uhlazená, hladké plochy přerušují jen rámy oken a zapuštěné obrysy servisních dvířek. Dokonce i všechny panty jsou skryté uvnitř – i to je jedno z technologických řešení Wingammu.

Střešní nástavba nad kabinou, přechody zboku na střechu, zadní nárazník, rozšířené podběhy kol… vše je jedna hladká plocha beze spár. Mezi jinými vozy tuto nástavbu zaručené poznáte. Ani servisní dvířka nemají typické obruby s těsněním, vyčnívající panty a levné zámky. Co jde, je skryto uvnitř, nebo řešeno technologicky úplně jinak. Jedinými typickými prvky jsou zvenčí mřížky trojkombinační chladničky a komínek topení a bojleru Truma, které je v tomto případě za příplatek v naftové verzi. Všimnete si také širokých dveří do nástavby, nechybí samozřejmě elektrický výsuvný schůdek se signalizací při rozjezdu.

Začíná to ve dveřích

Poměrně robustní vstupní dveře jsou vybaveny praktickým odpadkovým košem, který má rozměry použitelné v praxi, nejedná se o žádný mini košík, jak je často běžné. Vyšší vstupní schod pomůže překonat masivní madlo schované v rámu dveří. Okno ve dveřích je vybaveno originálním zatemněním – roleta je schovaná mezi dvěma skly a ovládá se magnetem. Řešení je to velmi chytré, roleta je chráněna před poškozením, a i z hlediska izolace funguje lépe.

Nábytek v interiéru je proveden ve světlém odstínu a je typický svým zaoblením. Obliny namísto rohů pocitově významně zvětšují průchodnost v interiéru.

V celém interiéru jsou použita LED světla a pásky, jak je u Italů zvykem, silné slovo zde dostali designéři. To platí i pro podsvětlené dotykové vypínače, které jsou velmi praktické v noci.

Nábytek z topolové překližky

Pokud máte pocit, že se dnešní obytné vozy vyrábí z „papundeklu“, ve Wingammu používají pravou topolovou překližku, kterou si i sami tvarují. Povrch je opatřen vrstvou z HPL laminátu, což nábytku dává vysokou odolnost proti poškrábání. Celý nábytek je díky tomu robustní, ale takové řešení samozřejmě něco váží a projeví se na celkové doložnosti.

Specifikem Wingammu je, že svůj nábytek do nástavby vlepuje. Díky absenci vrutů v nosné konstrukci se zcela eliminuje vrzání skříněk, lepené spoje a robustní materiál navíc přináší jejich velikou nosnost – výrobce uvádí až 120 kg pro stropní skříňky. Demonstraci tohoto údaje jsem naživo viděl přímo v továrně. Použité panty jsou kvalitní, zásuvky mají měkké dojezdy.

Sedací sestava pojme až pět osob

Přední obývací část má sedací sestavu pro pět osob, včetně dvou lidí na otočný pilotních sedačkách. Pro jízdu čtyřčlenné posádky se ale boční sezení musí rozložit. Čalounění je provedeno z příjemně měkké látky s hrubší texturou, pochází od značkového italského výrobce,  je dobře tvarované a velmi pohodlné. Rozměrný stůl uložený na stabilní středové noze je posuvný ve všech osách, takže jej snadno přizpůsobíte aktuální situaci, i v nejzazší poloze umožňuje pohodlný průchod uličkou a práci u kuchyňského bloku.

Kuchyňka je menší, ale úložný prostor nechybí

Kuchyňský blok najdeme netradičně přímo za sedadlem spolujezdce. Má jen malou pracovní plochu, takže na vaření určitě využijete stůl hned za vámi. Potěší ale velmi velký dřez z laminátu a kvalitní baterie.

Plynový vařič má dvě plotýnky, ve vozidle najdeme prostor pro dvě plynové lahve, díky naftovému topení vám v tomto voze plyn vydrží skoro na celou sezónu, protože vařič ani trojkombinační chladnička jej mnoho nespotřebují. Ve standardu dostanete i Duo-Control pro automatické přepínání lahví.

Chladničkou je zde oblíbený Dometic s objemem 95 litrů, fungující podle potřeby na 12 V, 220 V i na plyn. Velká rodina by jistě využila i větší prostor, ale při troše plánování chladnička bez potíží vystačí i na delší cestu. Úložný prostor pro další potraviny a nádobí zde nabídnou tři zásuvky, jedna větší rohová skříňka a jedna skříňka u stropu. Podle našich zkušeností je takový prostor zcela dostačující. V rohové skříňce najdeme také kohouty pro zastavení přívodu plynu. Opravu si ale zaslouží nechráněný vypínač s volně položenou kabeláží, takové řešení je nepřijatelné i v nižší cenové kategorii. Naštěstí se jedná o výjimku, protože zpracování vozu je jinak na velmi vysoké úrovni.

Chytře řešená koupelna se samostatnou sprchou

Sanitární část je s ohledem na délku vozu jen 6,1 metru řešena velmi dobře, nabízí dvě úložné skříňky, dostatečně velké umyvadlo i oddělený sprchový kout s plastovou zástěnou. Místem se zde muselo šetřit, ale při používání je koupelna velmi praktická.

Rozložení plastové zástěny, která přináší o řád vyšší komfort než závěs, je potřeba nacvičit, pak je již obsluha velmi jednoduchá. Vysoký panel se sprchovou baterií má navodit domácí pocit, výhodou je, že díky velké 140litrové nádrži si sprchu můžete dopřát bez větších obav.

Úložné prostory ideálně pro dva, čtyři musí šetřit místem

Hned naproti koupelny najdeme velkou šatní skříň, která je díky svému oblému tvaru jednou z dominant interiéru. Nabízí vysokou horní část s ramínkem na šaty a dvě zásuvky pro menší prádlo. Prostor zcela vespod okupuje topení a bojler.

Posádka se ve čtyřčlenné sestavě musí smířit s tím, že kvůli délce vozu a jeho uspořádání je zde méně místa pro osobní věci. Při nakládání je nutné dobře plánovat i množství oblečení. Ve dvou lidech je ale na všechno místa více než dost. Hlavní šatní skříň doplňuje ještě zásuvka v boku horního lůžka, výsuvný botník pod sedací sestavou a dvě stropní skříňky na obývacím prostorem. Jedna velká přihrádka je také zvenčí ve dvojití podlaze.

Spouštěcí lůžko unese až 350 kilo, palandy i pro dospělé

Půdorys Oasi 610 GL nabízí spaní pro čtyři osoby, a to v podobě spouštěcího předního lůžka a dvou zadní příčných paland.

Přední lůžko se stahuje ručně, chce to trochu síly a je to dáno mechanismem, který je další chloubou Wingammu. Ten je uchycen přímo do rámu kabiny a díky mohutným vzpěrám nabízí na předním lůžku nosnost až 350 kilogramů! Jeho rozměry jsou 197 x 34 centimetrů, matrace leží na kvalitním lamelovém roštu.

Nad předním lůžkem jsou dvě střešní okna včetně předního panoramatického, která příjemně prosvětlí interiér. Obě místa ke spaní jsou vybavena čtecími lampičkami s vestavěným USB-A konektorem pro dobíjení mobilu. Bohužel ale lůžko není vybaveno závěsem pro větší soukromí ani sítí proti pádu dětí.

S dětmi se ale na spaní počítá především vzadu, i když rozměry paland 197 x 85 cm jsou dostačující i pro většinu dospělých. Také palandy jsou vybaveny kvalitními deseticentimetrovými matracemi, horní lůžko má i vlastní okno vzadu, nechybí opět lampičky s USB nabíječkou. Spodní lůžko je vyřešeno jako součást garáže a je výklopné.

Garáž unese hodně, limitem je doložnost

Zadní garáž je přístupná z obou stran, větší dvířka mají rozměry 70 x 120 cm, obě jsou otevíratelná stiskem tlačítka a mají centrální zamykání. Garáž je díky podlaze z jednoho kusu laminátu vodotěsná, v případě znečištění ji můžete bez obav vystříkat třeba hadicí. Garáž je izolovaná stejně jako zbytek nástavby, je vyhřívaná a díky speciální konstrukci má nosnost 350 kg, což není vůbec běžné. Limitem je zde bohužel doložnost vozu, která je díky konstrukci nástavby a výbavě dosti omezená – její hodnota činí jen 453 kilogramů, což je pro čtyřčlennou posádku velmi málo.

V případě převozu sportovní výbavy (např. elektrokola) či jiných těžších předmětů, je možné zvážit zapojení přívěsu, model Oasi 610 umožňuje táhnout až 1 500 kg. Při dvoučlenné posádce je doložnost ještě přijatelná.

Závěrečné zhodnocení

Vozidlo jako je Wingamm Oasi je těžké hodnotit v kontextu ostatní konkurence, protože jeho nástavba z laminátového monokoku je na trhu zcela ojedinělá. Nese s sebou obrovskou výhodu voděodolnosti, pevnosti a dlouhé životnosti, také tepelná izolace patří ke špičce na trhu.

+ Výhodou je také lepený nábytek z překližky, který je tichý, pevný a odolný, skryté vnitřní panty, vnější čistota nástavby či centrální zamykání a otevírání dvířek tlačítkem. Potěší i bohatá standardní výbava.

+ Posádka ocení dobré rozložení interiéru, velké nádrže na vodu (140 l čistá, 140 l odpadní) a kvalitní zpracování. Za slovo stojí i kvalitní čalounění sedací sestavy a dobré matrace.

– Jedinou výraznější nevýhodou je vysoká hmotnost vozu a pro čtyřčlennou posádku jen malá doložnost 453 kg. Ta je ještě dostačující pro dva cestující. Až na volně položený kabel a nechráněný vypínač v kuchyňské skříňce nemáme výhrady ani ke zpracování vozu.

Na pohled vyšší cenu podle našeho názoru opodstatňují použité technologie, zpracování interiéru i bohatá základní výbava podvozkové části, kabiny i obytné nástavby.

Technické údaje:

Podvozek: Fiat Ducato, Euro 6d, 102 kW (140 k)
Rozměry: 610 x 224 x 302 cm (délka x šířka x výška), vnitřní výška 198 cm
Posádka: spaní 4, jízda 4
Rozměry lůžek: přední 197 x 134 cm, zadní palandy 197 x 85 cm, spodní výklopná
Celková hmotnost: 3 500 kg, doložnost 453 kg

Vnitřní výbava: topení Truma Combi 4 (za příplatek naftové), čistá voda 140 l, odpadní voda 140 l, bojler 10 l, plynové lahve 2x 11 kg, absorpční chladnička 95 l, baterie AGM 95 Ah

Základní cena: 3 350 000,- Kč*

*(vč. DPH, orientační cena platná v den vydání článku, může se lišit podle aktuálního kurzu Kč/EUR)

Do testu zapůjčila firma AZ Servis, a.s. – www.karavanyvbrne.cz

Další nové články


Nejčtenější články

První LED žárovky H7 dostaly homologaci – můžete je vyměnit i u staršího auta

Výrobce žárovek Osram získal homologaci pro LED žárovky typu H7 pro potkávací a dálková světla osobních a užitkových automobilů. Jedná se o první homologovanou...

Tatra kolem světa 2 dojela. V Tádžikistánu se zřítila ze svahu, část posádky je...

Expedice Tatra kolem světa 2 ukončila svou cestu vážnou nehodou. V Tádžikistánu se vůz ztřítil z horské silnice a několikrát se převrátil. Pět osob...

Fiat Ducato – rozměry a hmotnosti variant

Fiat Ducato 30, 33, 35, 36,5 nebo 42,5. L nebo H. Light, Heavy nebo Maxi. Fiat posílá model Ducato do světa, v tolika různých verzích,...

Poruchy AdBlue a DPF filtru: Drahá sranda, která čeká i na vás

Zkontrolujte systém AdBlue: za 351 km nebude možné nastartovat. Hláška, kterou ve svém obytném autě rozhodně vidět nechcete. Jenže dříve nebo později uvidíte, a...

TECHNIKA: Dodávku otevřete šroubovákem za pár sekund. Jak se tomu bránit?

Plochým šroubovákem se do Fiatu Ducato dostanete za několik vteřin. Poškození je přitom tak malé, že si jej vůbec nemusíte všimnout. U Fordu Transit...