REDAKČNÍ TEST: Polointegrovaná Giottiline Siena 386 – praktické auto pro velké rodiny

-

Druhá část našeho redakčního testu velkých rodinných obytných aut nás přivádí do polointegrovaného obytného vozu Giottiline Siena 386 na podvozku Fordu Transit. Dobře řešený a cenově výhodný vůz je zajímavou volbou až pro šestičlennou posádku.

Italský Giottiline letos slaví 20. výročí, není to tedy v oboru žádný nováček. Po předchozím testu rodinné alkovny Siena 440 od tohoto výrobce se u firmy Blue Rent, která nám vozy k testu zapůjčila, přesouváme do modelu s polointegrovanou nástavbou.

Obytný vůz Giottiline Siena 386 si můžete prohlédnout i v naší videorecenzi

Zvenčí klasika a moderní tvary

Polointegrovaný vůz Giottiline Siena 386 je dlouhý 6,99 metru a spadá do kategorie do 3,5 tuny. Základem je řidičsky i vzhledově příjemná kabina Fordu Transit, v tomto provedení s dvoulitrovým motorem o výkonu 125 kW a automatickou převodovkou.

Pro kabinu Fordu jsou typická nejen široká a do strany vystrčená zpětná zrcátka, která poskytují dobrý výhled dozadu, ale také tradiční anténa na A sloupku, sloužící pro příjem rádia. Nevypadá sice nejmoderněji, ale funguje výborně, protože právě se sílou signálu má mnoho obytných vozů problém.

Obytná nástavba má tradiční konstrukci s nástavbou z hliníkového sendviče. Vůz má dlouhý zadní převis, v němž se se ukrývají dvě příčné palandy a úložný prostor. Okna jsou základní předsazená, vzadu najdeme LED svítilny a vůz má v rámci balíčku Premiere také slušivá černá hliníková kola. Okna zde najdeme jen v jednodušším předsazeném provedení, všechna ale se zatemňovací roletou a síťkou proti hmyzu.

Interiér potěší rodiny s dětmi

Půdorys tohoto vozu nepřináší žádné velké překvapení, ale osvědčené prakticky prvky. Dominantou prostoru je velký přední salon s protilehlým sezením a prostorným rozkládacím stolem. U stropu najdeme elektricky spouštěné dvojlůžko a zcela vzadu dvě příčné palandy, obvykle věnované dětem. Před nimi se nachází poměrně prostorná koupelna s odděleným sprchovým koutem. Kuchyň najdeme na straně spolujezdce hned vlevo od vstupu do nástavby. Celkově interiér působí prostorným dojmem, výrobce se vyhnul experimentování a nabídl v praxi osvědčené a funkční řešení.

Hezké kabiny ve Fordu umí

Osobně mám kabinu Fordu Transit docela rád. Kokpit je moderní, příjemně malý volant má pohodlný tvar a spoustu ovládacích tlačítek. Tato verze je vybavena automatickou převodovkou s klasickým voličem jízdních režimů.

Palubní deska je přehledná a nabízí posádce velké množství nejrůznějších odkládacích prostor přihrádek, což na cestách přijde velmi vhod.

Zastínění přední kabiny je zde řešeno pomocí skládacích izolačních clon na bočních oknech a zespodu výsuvné rolety na čelním okně. Zatímco na boku vše funguje, jak má, přední roleta s uchycením ve dvou polohách svou roli plní také, ale je složitější na obsluhu a nepatří mezi mé oblíbené. Velmi příjemné je velké panoramatické střešní okno v kabině, které prosvětluje hlavní obývací prostor v podobě předního salonu.

Přední salon plní několik funkcí najednou

Velký přední salon je v šestimístném obytném autě klíčovým prostorem. Tradičně plní tři funkce. Je to obytný a jídelní prostor pro celou posádku, na cestách také místo k sezení až pro čtyři osoby. A v noci se může v případě potřeby proměnit v rozkládací dvojlůžko. Znamená to ale také, že sedací sestavu budete často přeskládávat.

Pro rozšíření prostoru salonu se využívají i pohodlné přední otoční sedačky. Celkem se tak k velkému rozkládacímu stolu na pevné noze vejde šest až sedm osob. Stůl je robustní a je snadno nastavitelný ve všech směrech. Sedí se, jak je nyní moderní, tváří v tvář po obou stranách obytného vozu.

Zadní lavice nabízí standardní dvě místa pro jízdu, tvarování je typické pro obytné vozy, opěradlo je kolmé, takže nečekejte žádnou velkou ergonomii. Potěší ale dva Isofix úchyty pro dětské sedačky – a to rozhodně není standard ani u výrazně dražších vozů. Chválíme také dobře zvolené čalounění z imitace broušené kůže, které je měkké, vkusné a pohodlné.  Pro pátého a šestého člena posádky lze za příplatek objednat bezpečnostní pásy na místa k sezení na bočních lavicích.

Rozměry lůžka, které na místě sedací sestavy vznikne, jsou 200 x 156 centimetrů.

Úložných prostor je více než dost

Prostor pro zavazadla a osobní věci nabízí stropní skříňky, který lemují celý interiér vozu. Stejně tak je tomu u nejrůznějších odkládacích přihrádek, stropních kapes či otevřených poliček. Ani na nedostatek míst pro odložení drobností si tak nemůžete stěžovat.

Standardní úložný prostor nabízí i kuchyňský blok. Stropní skříňky zde mají vyvýšenou hranu proti vypadávání věcí, další uzpůsobení například pro přepravu nádobí či skleniček je ale už na vás. Zásuvky v kuchyňském bloku jsou vybaveny měkkým dojezdem, použité kování je levnější, ale funkční a chromovaná madla se k interiéru dobře hodí.

Pro oblečení je k dispozici i vysoká šatní skříň, tu najdeme hned naproti chladničky v zadní části. Pod ní je uloženo topení Truma Combi 4 s bojlerem.

Prostorná kuchyň použitelná v praxi

Kuchyňský blok se nachází na straně spolujezdce hned vedle vchodových dveří. Poměrně velká pracovní deska nabízí skutečně využitelný prostor pro vaření, kulatý dřez s vysokou baterií a rozměrný dvouhořákový vařič se skleněným krytem a elektrickým zapalováním. Kryt dřezu slouží i zde jako krájecí deska. Jednoduché čisté tvary jsou rozhodně přínosem pro čištění a údržbu. Bez zbytečných příkras prakticky využitelný prostor.

S ohledem na šestičlennou posádku je zde také chladnička s odpovídající kapacitou. V tomto případě jde vysokou o trojkombinační chladničku Thetford (plyn, 12 V, 230 V) s velkým mrazicím boxem a spodní chladící zásuvkou třeba na zeleninu nebo nápoje.

Přední spouštěcí lůžko a zadní ložnice s palandami

Zcela vzadu najdeme v Giottiline Siena 386 dvě příčné palandy, primárně určené pro přespávání dětí. Díky délce 219 cm ale dobře poslouží i dospělým. Lůžka mají své čtecí lampičky s nabíjecím USB konektorem, okna i poličky, takže místo pro spaní je docela útulné a pomáhají tomu i kvalitní matrace. Samozřejmostí je také závěs zajišťující soukromí.

Spodní palanda se dá vyklopit nahoru, pak na jejím místě vznikne prostorná garáž například pro přepravu kol.

Hlavním lůžkem pro posádku je přední spouštěcí lůžko nad sedací sestavou. Ovládá se elektricky pomocí otočného klíče. Lůžko má poměrně kompaktní profil, i proto je pod ním skvělá průchozí výška 196 cm.

Při spouštění lže lůžko zastavit v libovolné poloze, do nejnižší polohy jej ale spustíte až po odebrání zádového čalounění na sedací sestavě.

Co rozhodně zaslouží pochvalu, jsou boční záchytné sítě pro děti. Ty opět u mnoha rodinných modelů chybí, Giottilie je instaluje z výroby a jsou velmi dobře vymyšlené.

Koupelna svým uspořádáním nezklame

Sanitární zázemí je zde stejné jako v alkovně Siena 440, kterou jsme testovali minule. Koupelna se nachází hned za sedací sestavou a nabízí oddělený sprchový kout, otočnou chemickou toaletu, poměrně chytře řešený pult s umyvadlem a množství úložných prostor – k dispozici je velká horní skříňka, skříňka pod umyvadlem a ještě polička za toaletou, ideální pro hygienické potřeby. Potěší také velké zrcadlo.

Pro sprchování je potřeba vyjmout dřevěný kryt sprchové vaničky – ten je docela těžký a rozměrný, ale hodí se k tomu, že po sprchování vaničku zakryjete a koupelna je volná k dalšímu používání, aniž byste museli čekat, až vanička vyschne. Právě ve vaničce totiž stojíte i při používání umyvadla.

Vanička má dva odtoky, což se hodí při parkování ve svahu. Designový panel je osazen velkou sprchovou baterií domácího typu. Před samotným sprchováním je nutné rozložit plastovou zástěnu – to je trošku složitější, ale zároveň příjemnější než levnější textilní závěs. Výhodou je, že i s rozloženou zástěnou lze využívat toaletu.

Dobrou vychytávkou je sklopný sušák na ručníky nebo ramínka s oblečením na stopě sprchy. Využijete určitě nejen v zimě při sušení lyžařského oblečení.

Větrání zajišťuje stropní průduch a také velké boční okno s mléčným neprůhledným sklem. Koupelna má samozřejmě svůj výdech topení. Zásuvka pro holicí strojek či fén na vlasy je umístěna netradičně uvnitř horní skříňky.

Garáž je v základu maličká, pomůže výklopná palanda

Garáž v zadní části vozu je přístupná dvířky z obou stran. Člověka by napadlo, že se do ní dostanete i zevnitř, když veškerý prostor se nachází pod spodní výklopnou palandou. Ta se ale vyklápí směrem dopředu, takže z vozidla do garáže se dostat nedá. V základu je prostor poměrně omezený, pojme nějaké nezbytnosti či kempovací nábytek, na věci jako kola rovnou zapomeňte, ty budou muset na nosič.

Garáž se zásadně zvětší právě vyklopením palandy směrem nahoru, pak už si naložíte i nějakou tu sportovní výbavu nebo kola. U tohoto vozidla ale budete bojovat spíše s hmotností než nedostatkem místa.

Giottiline Siena 386? Zajímavá volba pro rodiny

Chytře vymyšlené auto, které si na nic nehraje. To je asi hlavní charakteristika modelu Giotiiline Siena 386 na podvozku Ford. Pohodlná velká lůžka, prostorná koupelna, dostatek místa v kuchyni i ve skříňkách. To vše ve funkčním designu bez zbytečných příkras, ale zase ne stroze nebo obyčejně.

Rodiny zde potěší instalace dvou úchytů Isofix a záchytné sítě na spouštěcím lůžku. I když se jedná o levnější značku, a některé detaily to napovídají, je Siena vymyšlená dobře a nenašli jsme v tomto voze žádnou zásadnější chybu.

Typickou bolestí těchto velkých vozidel až pro šest osob je doložnost. Ta u tohoto modelu činí podle výrobce 564 kg, což je jakžtakž únosné pro dvoučlennou posádku. Ve větší počtu už je nutné velmi pečlivě hlídat zavazadla, náklad v garáží, ale i příplatkovou výbavu, která hmotnost snadno navýší.

+ Dobře vymyšlený interiér
+ Bohatá standardní výbava verze Premiere
+ Dostatek prostoru v salonu, kuchyni i koupelně
+ Pro rodiny Isofix a ochranné sítě
+ Zajímavý poměr cena/výkon
+ Až na pár detailů hezké zpracování

– Doložnost 536 kg nedostačuje pro 6 osob
– V základu menší garáž

TECHNICKÉ ÚDAJE

Polointegrovaný vůz GIOTTILINE SIENA 386

Podvozek: Ford Transit 2.0 l, 130 koní, automatická převodovka
Rozměry: 699 x 232 x 292 cm (délka x šířka x výška)
Posádka: spaní 6, jízda 4 (volitelně 6)
Rozměry lůžek: přední 148 x 196 cm, zadní 219 x 91 cm, na sedací sestavě 156 x 219 cm
Rozměry dvířek garáže: 50 x 111 a 39 x 79 cm
Celková hmotnost: 3 500 kg, doložnost 564 kg

Standardní výbava např.: couvací kamera, vyhřívaná odpadní nádrž, topení Truma Combi 4, panoramatické střešní okno, nádrže na čistou/odpadná vodu 100 litrů,

Výbava PREMIERE: automatická převodovka, 16″ hliníková kola a kožený volant, multimediální systém 6.8″, motor o výkonu 165 k, XL vstupní dveře s dvojitým zámkem, zatemnění kabiny, koberce v interiéru, kryt dřezu, Truma Duocontrol

Základní cena: 1 740 000,- Kč*

*(vč. DPH, orientační cena základní výbavy, platná v den vydání článku, může se lišit podle aktuálního kurzu Kč/EUR)

Do testu zapůjčila firma Blue Rent, a.s. – www.bluerent.cz

Text a foto: Jan Bordovský

Další nové články


Nejčtenější články

První LED žárovky H7 dostaly homologaci – můžete je vyměnit i u staršího auta

Výrobce žárovek Osram získal homologaci pro LED žárovky typu H7 pro potkávací a dálková světla osobních a užitkových automobilů. Jedná se o první homologovanou...

Tatra kolem světa 2 dojela. V Tádžikistánu se zřítila ze svahu, část posádky je...

Expedice Tatra kolem světa 2 ukončila svou cestu vážnou nehodou. V Tádžikistánu se vůz ztřítil z horské silnice a několikrát se převrátil. Pět osob...

Fiat Ducato – rozměry a hmotnosti variant

Fiat Ducato 30, 33, 35, 36,5 nebo 42,5. L nebo H. Light, Heavy nebo Maxi. Fiat posílá model Ducato do světa, v tolika různých verzích,...

Poruchy AdBlue a DPF filtru: Drahá sranda, která čeká i na vás

Zkontrolujte systém AdBlue: za 351 km nebude možné nastartovat. Hláška, kterou ve svém obytném autě rozhodně vidět nechcete. Jenže dříve nebo později uvidíte, a...

TECHNIKA: Dodávku otevřete šroubovákem za pár sekund. Jak se tomu bránit?

Plochým šroubovákem se do Fiatu Ducato dostanete za několik vteřin. Poškození je přitom tak malé, že si jej vůbec nemusíte všimnout. U Fordu Transit...