REDAKČNÍ TEST: Obytná vestavba Westfalia Columbus 600 D

-

Jeden z nejoblíbenějších modelů značky Westfalia Columbus jezdí na podvozku nejmodernějšího Fiatu Ducato a nabízí kompaktní rozměry, velmi kvalitní zpracování, prostornou zadní garáž i plnohodnotnou výbavu včetně teplovodního topení.

Testovaný vůz je navenek velmi decentní – má na sobě volitelné šedé lakování s černými bočními polepy, a díky modelovému roku 2024 ještě také dobře známou přední masku. Z mého pohledu je hezčí než nejnovější model, který je už také v prodeji.

Známá růžice kompasu, poznávací znak Westfalia, je jediným výraznějším venkovním prvkem. S vozem je sladěná také černá markýza Thule doplněná o praktický LED pásek nad bočními dveřmi. Díky délce jen 5,99 a výšce 2,65 metru má vozidlo příjemné proporce co se vzhledu i ovladatelnosti za jízdy týče.

Označení Columbus 600 D v sobě nese již zmíněnou délku vozu a také naftové topení – v tomto případě je o teplovodní Eberspächer, které vyhřívá podlahu a je doplněno o dobře umístěné radiátory v interiéru i garáži. Díky výkonu 5 kW plní svou funkci bez zaváhání.

Nový Fiat s prémiovou výbavou je generačním skokem

Vůz testujeme již v poměrně bohaté výbavě s prémiovými balíčky pro kabinu i nástavbu – nechybí zde Full-LED světlomety, motor o výkonu 180 koní, 9-stupňový automat ZF (v modelu 2025 je již nový 8-stupňový automat od Fiatu), airbag spolujezdce, bezklíčové startování, automatická klimatizace, elektronická ruční brzda, digitální přístrojový štít, adaptivní tempomat či příjemně rychlý multimediální systém s navigací. Vůz má také parkovací senzory kolem celého vozu a řadu bezpečnostních asistentů včetně rozpoznávání dopravních značek.

Přehlédnout nesmíme ani velké množství praktických úložných prostor v přední kabině nového Fiatu. Zde došlo proti předchozí generaci k obrovskému zlepšení.

Pohodlná sedadla jsou pýchou Westfalia

Kromě toho budou celou posádku hýčkat také velmi pohodlná sedadla. Dodávají se ve světlém koženém čalounění, které nepůsobí jinak než prémiově, vpředu jsou vyhřívaná a otočná. Ergonomicky tvarovaná automobilová sedadla připomíná svým tvarem i zadní lavice, což pasažéři vzadu ocení, neboť jízda na běžných sedacích sestavách je utrpením. Sedadla Columbusu jsou proti tomu vyloženě připravena na dlouhé cesty. Na obou zadních sedadlech najdeme také systém Isofix, což zásadně usnadňuje cestování s dětmi. Za sedadla proto vyslovujeme velké uznání.

Velká chvála putuje výrobci také za instalaci dostatečného množství USB zásuvek. Dvojici konektorů USB-A a USB-C najdeme celkem na čtyřech místech – u zadní lavice, v kuchyni a u každého zadního lůžka. A k tomu nepočítáme konektory v přední kabině! I za jízdy tak můžete sledovat filmy nebo pracovat bez obav, že se vám vybije tablet. O pohodlném dobíjení elektroniky během kempování ani nemluvě.

Pod nohami zadních cestujících se skrývá ještě malý úložný prostor v podlaze, který slouží například jako botník. Zima na nohy vám při posezení u stolu také nebude – pod nohami se totiž nachází jeden z radiátorů teplovodního topení.

Patentovaná rozkládací lavice jako další lůžko

Zadní lavice jednoduše rozložitelná na lůžko je patentovanou specialitou značky Westfalia. Stačí vyndat hlavové opěrky, zatáhnout za poutko a rázem máte ve vozidle lůžko navíc s rozměry 180 x 90 cm (v nejužším místě).

Přední lůžko je vybaveno tenčí matrací, takže není úplně určeno na dlouhodobé přespávání. Určitě bych jej ale neoznačil za nepohodlné, pro děti nebo příležitostné hosty je to skvělé a praktické řešení. Potěší možnost potahy matrací sundat a vyprat.

Stejně jednoduché jako rozložení je i složení lůžka. Prostě ho jen překlopíte…

Pokud byste plánovali vůz používat pravidelně ve 4 lidech, Westfalia Columbus může mít volitelně i zvedací střechu se střešním lůžkem o rozměru 200 x 135 cm.

Útulnější interiér díky novému designu

Přestože je interiér vozů Westfalia velmi propracovaný a funkční, v minulosti působil hodně chladně až sterilně. To se nyní změnilo nejen používáním ambientního osvětlení, ale i novými dekory skříněk, které kombinují světle šedé plochy a teplý moderní vzhled dřeva.

Westfalia Columbus má stropních skříněk dohromady deset, dvě velké nad sedací sestavou, další v kuchyni a pak po bocích zadní ložnice. Zpracování je příjemné, dvířka na sobě nemají žádné kování – otevírají se stiskem.

Nejvíce času budete trávit tradičně v předním salonu – ten vznikne otočením obou předních sedaček a nastavením odnímatelného stolku (ten má za jízdy své místo v přihrádce nad kabinou. Stůl je poměrně pevný a obsahuje přídavný otočný díl, takže se k jídlu pohodlně dostane i cestovatel na sedadle spolujezdce. Stůl navíc může být vybaven přísavkou pro zavěšení na karoserii zvenčí, takže poslouží i mimo vůz.

Kuchyně má zajímavé skříňky a dobré uspořádání

Kuchyňský blok najdeme tradičně v prostoru bočních posuvných dveří a jako u většiny šestimetrových dodávek i zde nabízí poměrně velkou pracovní plochu. V čele je umístěna kompresorová chladnička Dometic o objemu 90 litrů. Chladnička je otevíratelná z obou stran a díky tomu přístupná i při posezení venku. Součástí je samozřejmě malý mrazicí box.

K vaření je určen podélný dvouhořákový vařič s elektrickým zapalováním a nerezový dřez na vodu, oboje zakryté skleněným krytem. Nádrže zde mají objem 100 litrů vody, a to té čisté i odpadní. Nádrž na čistou vodu je umístěná uvnitř a chráněná proti mrazu, odpadní nádrž je už z výroby vyhřívaná.

Úložné prostory jsou dostatečně dimenzovány i zde. Poličky ve stěnách u pracovní desky potěší a obsahují také vypínače osvětlení celé vestavby. Na vypínačích bych ale rád viděl nějaké popisky.

Skříňka s výsuvným drátěným programem je perfektní pro přehlednost uložených zásob a rád bych ji viděl ve vícero autech. Doplňují ji klasické velké skříňky na nádobí, spodní zásuvky a dvě stropní skříňky. Úplně vzadu pak v kuchyni najdete skříňku sloužící jako šatní – dokonce má výsuvný držák pro ramínka.

Koupelna Westfalia Columbus odpovídá velikosti vozu

Sanitární blok najdeme na tradičním místě hned za zadní lavicí. S ohledem na délku vozu nás nepřekvapuje jeho menší velikost, výrobce se ale snažil, aby koupelna sloužila svému účelu. Většinu prostoru zde zabírá otočná chemická toaleta Thetford, kazeta se vytahuje zvenčí vozu.

Podlahu koupelny kompletně pokrývá sprchová vanička, při běžném provozu zakrytá dřevěným roštem. Po jeho vyjmutí zjistíme, že vanička má dva odtoky v protilehlých koutech, což je ideální řešení, pokud neparkujeme zcela v rovině. Praktická je také vyšší hrana sprchové vaničky, která zamezuje vytékání vody z koupelny ven. To se u mnoha vozidel opravdu stává. Z hlediska utěsnění nebo zpracování jsme zde nenašli žádné problémy.

O odvětrání se starají dvě okna – jedno klasické střešní Heki, které do koupelny pouští i dostatek světla, druhé pak ve stěně, vybavené žaluzií proti hmyzu i zatemňovací roletou. Úložný prostor je zde v podobě dvou stropních skříněk, které slouží zároveň jako zrcadla. Nad maličkou mycí deskou s nerezovým umyvadlem pak najdeme ještě dvě poličky chytře vestavěné do stěny vozu, které jsou ideální na převoz kosmetiky.

Překvapivé je zde provedení sprchy, která má vlastní sprchovou hlavici i pákovou baterii, nejedná se tedy o výsuvnou variantu z umyvadla, jak je u vozů této velikosti zvykem.

Zadní spaní napříč nabízí dost místa

Ložnice v zadní části vozu je vždy velké téma, hlavně pokud jde o příčné spaní v dodávkách . Westfalia si s tím ale v modelu Columbus poradila dobře – díky vybrání v bočních stěnách (bez viditelných rozšíření zvenčí) je rozměr tohoto lůžka 197 x 140 centimetrů. Stěny pokrývá na dotek velmi příjemné látkové čalounění.

Nad lůžkem je velký prstenec šesti stropních skříněk, které budou hlavním úložným prostorem pro vaše oblečení. Díky provedení bez viditelného kování je celek velice designově povedený a nadčasový. Záměrná mezera mezi krajní skříňkou a stěnou je využita jako šatní tyč pro pověšení ramínek s oblečením.

Kvalitní matrace o síle asi deseti centimetrů a s pratelným potahem jsou položeny na talířkovém roštu Froli, což zajišťuje pohodlný spánek. Na obou stranách lůžek najdeme LED pásky i čtecí lampičky, dohromady čtyři USB konektory a také reproduktory audiosestavy.

Nástup do lůžka by měl usnadnit schůdeček v podobě malé asi deset centimetrů vysoké krabičky na podlaze, která je dokonce otevíratelná. Osobně bych se bez ní asi obešel, na druhou stranu pro klasické schůdky zde není prostor.

Flexibilní garáž převeze i kola

Pod lůžkem se nachází žádaná garáž – hlavní úložný prostor pro větší zavazadla nebo třeba sportovní výbavu. Příčka pod lůžkem je odnímatelná, takže sem naložíte i delší předměty jako lyže nebo surfovací prkno. Zadní polovina lůžka je navíc výklopná vzhůru, a pak už sem naložíte i jízdní kola nebo velmi rozměrná zavazadla. I u vozu s délkou jen šest metrů tak lze využít poměrně velkorysou nabídku volného místa.

Prostor na odolné podlaze vybavené úchytnými oky narušují jen dobře tepelně izolované podběhy zadních kol – i zde se ukazuje preciznost zpracování značky Westfalia. Levou stěnu okupuje ještě teplovodní radiátor a zásuvky na 220 a 12 V, což se hodí třeba pro nabíjení elektrokol nebo cestovní kompresor. Vpravo pak najdeme také rychlospojku a pákovou baterii pro venkovní sprchu. Součástí prostoru garáže je také dobře přístupná vodní nádrž, která je zde chráněna proti mrazu.

Závěr? Skvěle zpracovaná dodávka pro sportovce i rodinu

Byť na tradičním základu Fiatu Ducato, Westfalia Columbus 600 D nabízí trochu jiný přístup ke zpracování vozu než jiní výrobci. To se samozřejmě promítá i do koncové ceny, zákazník za ni ale dostane perfektně vybavený výkonný vůz a spoustu prémiových prvků v interiéru, v čele s teplovodním naftovým topením, pohodlným sezením i vzadu či hodnotným koženým čalouněním.

Vůz je ideální pro dvě osoby, třetí najde své občasné místo na patentované rozkládací lavici, další dvě pak ve volitelné zvedací střeše. Velký krok vpřed udělala Westfalia v designu, který již není tak chladný jako dříve. Nadčasové skříňky bez viditelného kování a teplý dřevěný dekor interiér významně zútulňují.

Přehlédnout nelze vysokou úroveň zpracování a obecně robustní použité materiály. Dobrý dojem zanechává čistota všech spojů, kvalitní kování a hezky zpracované i malé detaily. Vzor by si ostatní značky mohly vzít zejména z množství USB konektorů v interiéru, které by dnes měly být samozřejmostí.

Na vozidlo o délce jen 5,99 metru je dobře vymyšlená koupelna a potěší i dostatek úložných prostor, zejména pak ve velké zadní garáží, která umožňuje převoz i rozměrné sportovní výbavy.

TECHNICKÉ ÚDAJE

Obytná vestavba WESTFALIA COLUMBUS 600 D

Podvozek: Fiat Ducato L3H2, motor 2.2 l (88 kW/120 k), 6-rychlostní převodovka
Rozměry: 599 x 205 x 260 cm (délka x šířka x výška)
Posádka: spaní 2 (volitelně +1 na rozkl. lavici a +2 ve zvedací střeše/jízda 4
Rozměry lůžek:  zadní 197 x 140 cm, rozkládací 180 x 90 cm, střešní 200 x 135 cm
Celková hmotnost: 3 500 kg

Standardní výbava např.: airbag spolujezdce, manuální klimatizace, Isofix na zadních sedadlech, nádrž na čistou vodu 100 l, baterie 105 Ah, vyhřívané čelní okno, LED osvětlení, booster 20 A
Testované vozidlo: balíčky Fiat Premium, Columbus Premium Pack, motor 180 k, 9-rychlostní automatická převodovka

Základní cena: 1 754 000,- Kč*

*(vč. DPH, orientační cena základní výbavy, platná v den vydání článku, může se lišit podle aktuálního kurzu Kč/EUR)

Cena testovaného vozu: 2 335 179,- Kč

Do testu zapůjčila firma Blue Rent, a.s. – www.bluerent.cz

Text a foto: Jan Bordovský

Další nové články


Nejčtenější články

První LED žárovky H7 dostaly homologaci – můžete je vyměnit i u staršího auta

Výrobce žárovek Osram získal homologaci pro LED žárovky typu H7 pro potkávací a dálková světla osobních a užitkových automobilů. Jedná se o první homologovanou...

Tatra kolem světa 2 dojela. V Tádžikistánu se zřítila ze svahu, část posádky je...

Expedice Tatra kolem světa 2 ukončila svou cestu vážnou nehodou. V Tádžikistánu se vůz ztřítil z horské silnice a několikrát se převrátil. Pět osob...

Fiat Ducato – rozměry a hmotnosti variant

Fiat Ducato 30, 33, 35, 36,5 nebo 42,5. L nebo H. Light, Heavy nebo Maxi. Fiat posílá model Ducato do světa, v tolika různých verzích,...

Poruchy AdBlue a DPF filtru: Drahá sranda, která čeká i na vás

Zkontrolujte systém AdBlue: za 351 km nebude možné nastartovat. Hláška, kterou ve svém obytném autě rozhodně vidět nechcete. Jenže dříve nebo později uvidíte, a...

TECHNIKA: Dodávku otevřete šroubovákem za pár sekund. Jak se tomu bránit?

Plochým šroubovákem se do Fiatu Ducato dostanete za několik vteřin. Poškození je přitom tak malé, že si jej vůbec nemusíte všimnout. U Fordu Transit...