Může vítr převrátit obytné auto? Základní rady pro kempování ve vichřici.

-

Letošní zima je nejen v našich podmínkách spíše větrná než mrazivá. Vítr navíc často dosahuje vysokých rychlostí a způsobuje značné škody na majetku. Jak je to s bezpečností při kempování v takovém počasí? A může vám vítr převrátit obytné auto nebo karavan?

Jakkoli mohou obytná auta a karavany působit na pohled robustně, technicky je to vlastně v drtivé většině případů velmi zranitelná schránka složená buď z dřevěné (dnes častěji poyluretanové) kostry vyplněné izolací a potažené hliníkovým plechem nebo laminátem. To vše drží pohromadě s podvozkem jen několik spojů.

Za normálních okolností vše funguje dobře a případná selhání jsou brána jako nutné zlo na cestě za co nejnižší hmotností. Křehkost obytné nástavby se však ukazuje při dopravních nehodách, kdy jsou na tom výrazně lépe obytné vestavby v kovových dodávkách.

Jenže větru je jedno, z čeho máte vyrobené auto. Zajímá jej plocha, do které se může opřít, a mnoho dalších fyzikálních údajů. Obecně ale můžeme říci, že čím větší je boční plocha vozu, tím náchylnější na vítr bude, a to za jízdy i při parkování. Za jízdy dnes pomáhají poryvy větru zvládat moderní asistenční a stabilizační systémy automobilů i přívěsů. Jinak je tomu ale v situaci, kdy stojíte na místě.

Americká studie říká: Buďte v klidu.

Protože karavaning je extrémně populární i v zemích, kde mají s větrem podstatně větší starosti než my – jmenovitě teď ukazuji na USA známé svými hurikány – není překvapivé, že se tomuto tématu věnovali američtí vědci v několika studiích. Zaparkované karavany tam totiž často tvoří celé trvale obydlené osady, o velkých trailer-parcích například na hurikány proslulé Floridě ani nemluvě.

Vědci naštěstí došli k uklidňujícímu závěru. Obytná auta i karavany se převrací jen výjimečně a jen za velmi silné bouře.

Největším rizikem ve větru jsou spadané větve, stromy a poletující trosky. (Foto: ABC Australia)

Co ovlivňuje náchylnost k převrácení vozu ve větru?

Zda a kdy se zrovna vaše vozidlo při kempování ve vichřici převrátí, nelze říct tak jednoduše, protože se jedná o složité matematické výpočty. Obecně ale riziko ovlivňují tyto parametry:

  • Tvar a délka vozidla
  • Hmotnost a umístění těžiště vozidla
  • Natočení vůči větru
  • Směr a délka trvání větru
  • Síla poryvů
  • Dopady jiných trosek na vozidlo

Jaký vítr je potřeba k převrácení obytného vozu?

Na základě statistik pojišťoven, modelových výpočtů, srovnání několika studií a dalších měření přišli vědci s několik zobecňujícími závěry.

Vozy s největším bočním profilem, jako například vysoké alkovny nebo dlouhé obytné přívěsy, mohou být ohroženy převrácením při rychlostech větru již nad 100 km/h. Platí to ale jen v případě ideálních fyzikálních podmínek ve prospěch větru. Za běžných okolností obytný vůz nebo karavan, zaparkovaný na otevřeném prostranství, neohrožuje vítr o rychlosti až do 160 km/h (45 m/s).

Dokonce i v rychlosti větru kolem 184 km/h (52 m/s) je obecně stále malá šance, že by se vozidlo převrátilo. S vozidly (a to i osobními) vítr může pohnout nebo je posouvat po zemi, ale k převrácení dochází jen u zhruba 10 % případů.

Nad tuto rychlost však již pravděpodobnost převrácení roste a při rychlosti větru kolem 280 km/h se předpokládá převrácení většiny typů vozidel zaparkovaných v kempu.

(Pozn.: Studií je více a mohou prezentovat různé rychlosti větru a poznatky, ale základ sdělení se překrývá – za běžných okolností, minimálně v České republice, je riziko převrácení vozu mizivé.)

Jaké nebezpečí hrozí a jak se chovat v silném větru?

Obecně platí, že mnohem větší poškození než od větru samotného vám hrozí od:

  • vysokých, starých a poškozených stromů a padajících větví
  • poletujících předmětů v okolí (plastový nábytek, střešní krytina, shozené a padající předměty, sníh shozený ze střechy atd.)
  • vody vylité ze břehů vlivem vysokých vln (při stání poblíž vodní plochy)
  • špatně zajištěného vlastního vybavení (utržená markýza, polámaná nezajištěná okna, nesklizené kempovací vybavení, jízdní kola špatně uchycená na nosiči atd.)

Pokud vítr předpokládáte, je vždy vhodnější s vozem přeparkovat do chráněného místa v krajině a nezůstávat na exponovaném otevřeném prostranství a v blízkosti stromů.

Jestliže se ale ocitnete v nečekané vichřici, mohou pomoci tyto kroky:

  • Otočte vozidlo nebo soupravu s karavanem čelem proti větru
  • Nikdy nestůjte k větru bokem
  • Pozavírejte a zajistěte všechna okna, sbalte markýzu, připevněte důkladně věci na nosiči apod.
  • Karavan ponechte připojený k vozidlu, vysuňte pojezdové kolečko a podpěrné nohy
  • Obytný vůz zabrzděte, vysuňte opěrné nohy (pokud máte), vypusťte vzduchové měchy (pokud máte)

Pro jízdu platí jiná pravidla

Výše uvedené platí pro stojící zaparkovaná vozidla. Co ale dělat, pokud potřebujeme v silném větru absolvovat cestu s obytným vozem či karavanem? Nejjednodušší rada zkušených řidičů zní – počkat.

Hlavním problémem jsou poryvy, které mohou výrazně převyšovat průměrnou rychlost větru. Velký boční profil obytného vozidla nebo připojeného karavanu pak může způsobit náhlou změnu stopy vozu a následnou havárii.

Obecně se doporučuje zcela vyhýbat všem jízdám, které nejsou vyloženě nutné, v případě, kdy průměrná rychlost větru přesahuje 50 km/h. Již průměrná rychlost větru kolem 30 km/h však společně se silnými poryvy velmi komplikuje dopravu a je příčinou mnoha dopravních nehod i uzavírek silnic (spadané stromy, eletrické dráty apod.).

Text: Jan Bordovský, foto: archiv redakce

Další nové články


Nejčtenější články

První LED žárovky H7 dostaly homologaci – můžete je vyměnit i u staršího auta

Výrobce žárovek Osram získal homologaci pro LED žárovky typu H7 pro potkávací a dálková světla osobních a užitkových automobilů. Jedná se o první homologovanou...

Tatra kolem světa 2 dojela. V Tádžikistánu se zřítila ze svahu, část posádky je...

Expedice Tatra kolem světa 2 ukončila svou cestu vážnou nehodou. V Tádžikistánu se vůz ztřítil z horské silnice a několikrát se převrátil. Pět osob...

Fiat Ducato – rozměry a hmotnosti variant

Fiat Ducato 30, 33, 35, 36,5 nebo 42,5. L nebo H. Light, Heavy nebo Maxi. Fiat posílá model Ducato do světa, v tolika různých verzích,...

Poruchy AdBlue a DPF filtru: Drahá sranda, která čeká i na vás

Zkontrolujte systém AdBlue: za 351 km nebude možné nastartovat. Hláška, kterou ve svém obytném autě rozhodně vidět nechcete. Jenže dříve nebo později uvidíte, a...

TECHNIKA: Dodávku otevřete šroubovákem za pár sekund. Jak se tomu bránit?

Plochým šroubovákem se do Fiatu Ducato dostanete za několik vteřin. Poškození je přitom tak malé, že si jej vůbec nemusíte všimnout. U Fordu Transit...