Letošní zima je nejen v našich podmínkách spíše větrná než mrazivá. Vítr navíc často dosahuje vysokých rychlostí a způsobuje značné škody na majetku. Jak je to s bezpečností při kempování v takovém počasí? A může vám vítr převrátit obytné auto nebo karavan?
Jakkoli mohou obytná auta a karavany působit na pohled robustně, technicky je to vlastně v drtivé většině případů velmi zranitelná schránka složená buď z dřevěné (dnes častěji poyluretanové) kostry vyplněné izolací a potažené hliníkovým plechem nebo laminátem. To vše drží pohromadě s podvozkem jen několik spojů.
Za normálních okolností vše funguje dobře a případná selhání jsou brána jako nutné zlo na cestě za co nejnižší hmotností. Křehkost obytné nástavby se však ukazuje při dopravních nehodách, kdy jsou na tom výrazně lépe obytné vestavby v kovových dodávkách.
Jenže větru je jedno, z čeho máte vyrobené auto. Zajímá jej plocha, do které se může opřít, a mnoho dalších fyzikálních údajů. Obecně ale můžeme říci, že čím větší je boční plocha vozu, tím náchylnější na vítr bude, a to za jízdy i při parkování. Za jízdy dnes pomáhají poryvy větru zvládat moderní asistenční a stabilizační systémy automobilů i přívěsů. Jinak je tomu ale v situaci, kdy stojíte na místě.
Americká studie říká: Buďte v klidu.
Protože karavaning je extrémně populární i v zemích, kde mají s větrem podstatně větší starosti než my – jmenovitě teď ukazuji na USA známé svými hurikány – není překvapivé, že se tomuto tématu věnovali američtí vědci v několika studiích. Zaparkované karavany tam totiž často tvoří celé trvale obydlené osady, o velkých trailer-parcích například na hurikány proslulé Floridě ani nemluvě.
Vědci naštěstí došli k uklidňujícímu závěru. Obytná auta i karavany se převrací jen výjimečně a jen za velmi silné bouře.
Co ovlivňuje náchylnost k převrácení vozu ve větru?
Zda a kdy se zrovna vaše vozidlo při kempování ve vichřici převrátí, nelze říct tak jednoduše, protože se jedná o složité matematické výpočty. Obecně ale riziko ovlivňují tyto parametry:
- Tvar a délka vozidla
- Hmotnost a umístění těžiště vozidla
- Natočení vůči větru
- Směr a délka trvání větru
- Síla poryvů
- Dopady jiných trosek na vozidlo
Jaký vítr je potřeba k převrácení obytného vozu?
Na základě statistik pojišťoven, modelových výpočtů, srovnání několika studií a dalších měření přišli vědci s několik zobecňujícími závěry.
Vozy s největším bočním profilem, jako například vysoké alkovny nebo dlouhé obytné přívěsy, mohou být ohroženy převrácením při rychlostech větru již nad 100 km/h. Platí to ale jen v případě ideálních fyzikálních podmínek ve prospěch větru. Za běžných okolností obytný vůz nebo karavan, zaparkovaný na otevřeném prostranství, neohrožuje vítr o rychlosti až do 160 km/h (45 m/s).
Dokonce i v rychlosti větru kolem 184 km/h (52 m/s) je obecně stále malá šance, že by se vozidlo převrátilo. S vozidly (a to i osobními) vítr může pohnout nebo je posouvat po zemi, ale k převrácení dochází jen u zhruba 10 % případů.
Nad tuto rychlost však již pravděpodobnost převrácení roste a při rychlosti větru kolem 280 km/h se předpokládá převrácení většiny typů vozidel zaparkovaných v kempu.
(Pozn.: Studií je více a mohou prezentovat různé rychlosti větru a poznatky, ale základ sdělení se překrývá – za běžných okolností, minimálně v České republice, je riziko převrácení vozu mizivé.)
Jaké nebezpečí hrozí a jak se chovat v silném větru?
Obecně platí, že mnohem větší poškození než od větru samotného vám hrozí od:
- vysokých, starých a poškozených stromů a padajících větví
- poletujících předmětů v okolí (plastový nábytek, střešní krytina, shozené a padající předměty, sníh shozený ze střechy atd.)
- vody vylité ze břehů vlivem vysokých vln (při stání poblíž vodní plochy)
- špatně zajištěného vlastního vybavení (utržená markýza, polámaná nezajištěná okna, nesklizené kempovací vybavení, jízdní kola špatně uchycená na nosiči atd.)
Pokud vítr předpokládáte, je vždy vhodnější s vozem přeparkovat do chráněného místa v krajině a nezůstávat na exponovaném otevřeném prostranství a v blízkosti stromů.
Jestliže se ale ocitnete v nečekané vichřici, mohou pomoci tyto kroky:
- Otočte vozidlo nebo soupravu s karavanem čelem proti větru
- Nikdy nestůjte k větru bokem
- Pozavírejte a zajistěte všechna okna, sbalte markýzu, připevněte důkladně věci na nosiči apod.
- Karavan ponechte připojený k vozidlu, vysuňte pojezdové kolečko a podpěrné nohy
- Obytný vůz zabrzděte, vysuňte opěrné nohy (pokud máte), vypusťte vzduchové měchy (pokud máte)
Pro jízdu platí jiná pravidla
Výše uvedené platí pro stojící zaparkovaná vozidla. Co ale dělat, pokud potřebujeme v silném větru absolvovat cestu s obytným vozem či karavanem? Nejjednodušší rada zkušených řidičů zní – počkat.
Hlavním problémem jsou poryvy, které mohou výrazně převyšovat průměrnou rychlost větru. Velký boční profil obytného vozidla nebo připojeného karavanu pak může způsobit náhlou změnu stopy vozu a následnou havárii.
Obecně se doporučuje zcela vyhýbat všem jízdám, které nejsou vyloženě nutné, v případě, kdy průměrná rychlost větru přesahuje 50 km/h. Již průměrná rychlost větru kolem 30 km/h však společně se silnými poryvy velmi komplikuje dopravu a je příčinou mnoha dopravních nehod i uzavírek silnic (spadané stromy, eletrické dráty apod.).
Text: Jan Bordovský, foto: archiv redakce