Novinka Lyseo Gallery ukazuje, že německý výrobce Bürstner si stále udržuje svou pověst průkopníka v uspořádání půdorysů obytných aut. Před lety například jako první umístil zvedací lůžko do polointegrovaného vozu, a spustil tím nevídanou lavinu. Letošní novinka je možná ještě významnější.
Obytný automobil Bürstner Lyseo Gallery vychází z několika konceptů, které byly představeny již před lety. Poté, co si veřejnou premiéru a velkou pozornost užil na letošním veletrhu Caravan Salon Düsseldorf, jde konečně do sériové výroby.
Vůz má vzhled, rozměry i jízdní vlastnosti polointegrálu, díky revoluční nafukovací zvedací střeše přitom přední ložnice nejen co do prostornosti překonává jakoukoli alkovnu. Její provedení můžete vidět na fotografiích. Podrobně jsme o této technologii psali ZDE.
Dva půdorysy pojmou 2 až 6 osob
Lyseo Gallery se nabízí ve dvou půdorysech, obě verze mají délku pod sedm metrů. Rodinná varianta TD 649 G měří 699 cm, výšku má 299 cm a na spaní pojme 4 až 6 (s přídavným zvedacím lůžkem vzadu) osob. Standardně je koncipován jako čtyřmístný. Celková hmotnost je ale 3 850 kg, vůz tedy spadá do kategorie ŘP sk. C. Jeho zadní část tvoří velký salon se sezením ve tvaru U, koupelna je netradičně vpředu za sedadlem řidiče.
Druhá verze TD 689 G má na délku jen 690 cm a nabízí spaní pro tři osoby. Celková hmotnost je zde opět 3 850 kg. Tento půdorys má klasické rohové sezení vpředu, zadní část zabírá velmi prostorná koupelna a šatní skříně. Třetí lůžko vznikne rozložením sedací sestavy a toto provedení je tak určeno primárně pro cestovatelskou dvojici.
Cestujte v malém, žijte ve velkém
Hlavní moto tohoto modelu, kde hlavním inovativním prvkem Lyseo Gallery je zcela nová elektricky otevíratelná střecha se stěnami z nafukovacího materiálu. Ten zajišťuje nejen vysokou izolační schopnost v zimě – nesrovnatelnou s jakoukouli stanovou střechou, ale je také lehký, pevný a umožňuje i instalaci průhledných částí.
Za jízdy tak má vůz aerodynamický profil a výšku polointegrovaného vozu. Při zastavení se elektrický kompresor a zvedací mechanismus postará za 90 vteřin o zpřístupnění přední ložnice. Velikost lůžka v přední nafukovací „alkovně“ je 200 x 150 centimetrů, díky velké výšce 110 centimetrů, přístupu po bočním schodišti a celkové otevřenosti přední části ale ložnice i přední část interiéru působí velikým a vzdušným dojmem, který může podtrhnout i příplatkové panoramatické střešní okno. Výrazně lépe se také přední část vytopí, protože teplý vzduch může snáze cirkulovat. V bočním schodišti jsou navíc umístěny úložné prostory.
PSALI JSME:
Velká novinka z Düsseldorfu u výrobců Hymer a Bürstner – Zvedací střechy budou nafukovací
Testováno v klimatické komoře
Aby se nová střecha před zahájením prodeje otestovala za všech možných okolností, podstoupila náročné zkoušky v klimatické komoře. Vůz si prošel deseti 24hodinovými cykly s teplotami od -30 do +80 stupni. Zkoušela se také odolnost proti 1,5 metru vysoké sněhové pokrývce a v aerodynamickém tunelu proti větru o rychlosti 120 km/h. Podle výrobce všechny testy splnily očekávání a celý mechanismus fungoval bez jediného zaváhání. Tak snad budou podobně pozitivní i zušenosti reálných zákazníků z praxe.
Pro plnohodnotné cestování
Vůz vychází v základu z oblíbeného polointegrovaného modelu Lyseo TD. Má průběžnou vyhřívanou dvojitou podlahu se stolitrovou nádrží na čistou vodu, oba půdorysy mají čtyři místa k sezení s pásy. V kuchyni najdete v obou případech kompresorovou chladničku o objemu 138 resp. 175 litrů, o topení a teplou vodu se stará Truma Combi 6 a energii dodává sériová AGM baterie s kapacitou 95 Ah. Základním vozidlem je Fiat Ducato s motorem 2.2 MultiJET a výkonem 140 koní (norma Euro 6 E).
Přesná cena pro český trh ještě nebyla oznámena, výrobcem doporučená základní cena je v přepočtu cca 2 260 000 Kč vč. DPH.
Více informací, technické údaje a příplatkovou výbavu najdete na oficiálním webu výrobce.
Text: Jan Bordovský, Foto: autor a Bürstner