V Portugalsku sílí odpor veřejnosti vůči obytným vozidlům. Jen několik měsíců poté, co Portugalsko letos v lednu přijalo zákon, který prakticky zakázal jakékoli kempování nadivoko a výrazně tak změnil podmínky pro cestování obytnými vozidly v této oblíbené destinaci, se situace nadále vyostřuje.
Portugalský svaz karavanistů FPA upozorňuje, že v zemi sílí odpor proti karavanistům, především pak proti celoevropsky vzrůstající oblibě kempování nadivoko, kterému země extrémně čelí díky množství atraktivích lokalit u pláží, nízkým životním nákladům a celoročně příjemnému podnebí.
V lednu 2021 vstoupil v Portugalsku v platnost zákon výrazně omezující kempování nadivoko – mimo vyhrazená místa jako jsou kempy apod. bylo kempování plošně zakázáno pod hrozbou pokuty až 600 EUR. Nařízení způsobilo v karavanistické Evropě zděšení, protože jen málokdo si doposud uvědomil, jak neudržitelné a pro přírodu devastující kempování nadivoko v takto rozsáhlé míře je.
V červenci však došlo ke zmírnění uvedeného zákona – nově je tedy možné v Portugalsku opět nadivoko kempovat, avšak za podmínky:
- Maximální doba stání je 48 hodin
- Místo nesmí spadat do oblasti Natura 2000 (mapa ZDE)
- Musí se jednat o plnohodnotný obytný automobil, zákaz dále platí pro karavany a dodávky
Tamní vláda však v posledních měsících usiluje o schválení další novely silničního zákona – ta čítá neuvěřitelných dvě stě stran a je předmětem bouřlivých debat odpůrců i příznivců. Pokud projde, situace bude pro karavanisty ještě složitější.
PSALI JSME: V Portugalsku platí nový zákaz kempování nadivoko
Majitelé obytných vozidel by mohli nově strávit ve vozidle v každé obci maximálně 48 hodin, a to jen tehdy, pokud:
- Starosta nezakázal plošně parkování obytných vozidel v obci
- Oblast nepatří mezi již zmíněnou Rede natura 2000, tedy chráněné území, které zabírá asi třetinu rozlohy Portugalska
- Se nejedná o pobřežní oblasti označené jako POOC – v Portugalsku je to velká část pobřeží
Vláda v Portugalsku chce dokonce jít tak daleko, že navrhuje, aby byla obytná vozidla předem registrována v systému, který umožní sledování jejich polohy a pohybu.
Prezident portugalského svazu karavanistů FPA již odeslal Evropské komisi dopis, kde uvádí řadu argumentů, proč by takový zákon neměl být přijat a opírá se přitom o vlastní právní analýzu. Ta říká mimo jiné to, že by řidiči obytných vozidel byli vůči ostatním řidičům terčem výrazně nerovného zacházení. Podle představitelů FPA, ale i evropského sdružení I.F.M.C. (mezinárodní sdružení karavan klubů) je nový zákon v jednoznačném rozporu s právem EU.
Paradoxem je, že pokud zákon projde, výrazně zkomplikuje cestování především místním karavanistům. Dá se ale očekávat, že by měl vliv i na počet zahraničních karavanistů, kteří do Portugalska v čím dál větším počtu rádi jezdí trávit například zimní měsíce.
Co za tím vězí?
Zdánlivě nelogická opatření, která by mohla značně ohrozit turismus v zemi, mají svůj opodstatněný základ – tím je DLOUHODOBÁ UDRŽITELNOST cestovního ruchu.
V některých oblastech Portugalska (například Algarve) bývá třikrát více turistů než obyvatel. Země se proto snaží dát rychle se rozvíjejícímu cestování pravidla.
- Portugalsko proto v roce 2020 představilo Akční program pro odpovědnou karavanovou turistiku v Portugalsku.
- Cílem tohoto programu je najít soulad mezi karavanisty a životním prostředím, využíváním pozemků, veřejným zdravím i dopravní situací.
- Země chce vybudovat národní síť servisních míst pro obytná vozidla. První již bylo otevřeno v Ponte de Sor – Alentejo. Místa budou mít také prostor pro přenocování, možnost online rezervace a plně digitalizované placení za služby.
- Udržitelný karavaning podpoří také koncept Life Campers propagující odpovědný přístup k životnímu prostředí
Musíme si uvědomit, že 80 % karavanistů v Portugalsku jsou zahraniční turisté (především Španělé, Francouzi, Němci a Britové). Nějaká forma řešení této situace se tedy dala očekávat. Snad najdou Portugalci co nejvhodnější cestu. Situaci budeme sledovat.
Text: Jan Bordovský (zdroj: FPA, IFCM, Siestacamper), Foto: The Portugal News