Portugalsko přitvrzuje proti karavanistům – ve hře je i sledování pohybu

-

V Portugalsku sílí odpor veřejnosti vůči obytným vozidlům. Jen několik měsíců poté, co Portugalsko letos v lednu přijalo zákon, který prakticky zakázal jakékoli kempování nadivoko a výrazně tak změnil podmínky pro cestování obytnými vozidly v této oblíbené destinaci, se situace nadále vyostřuje.

Portugalský svaz karavanistů FPA upozorňuje, že v zemi sílí odpor proti karavanistům, především pak proti celoevropsky vzrůstající oblibě kempování nadivoko, kterému země extrémně čelí díky množství atraktivích lokalit u pláží, nízkým životním nákladům a celoročně příjemnému podnebí.

V lednu 2021 vstoupil v Portugalsku v platnost zákon výrazně omezující kempování nadivoko – mimo vyhrazená místa jako jsou kempy apod. bylo kempování plošně zakázáno pod hrozbou pokuty až 600 EUR. Nařízení způsobilo v karavanistické Evropě zděšení, protože jen málokdo si doposud uvědomil, jak neudržitelné a pro přírodu devastující kempování nadivoko v takto rozsáhlé míře je.

V červenci však došlo ke zmírnění uvedeného zákona – nově je tedy možné v Portugalsku opět nadivoko kempovat, avšak za podmínky:

  • Maximální doba stání je 48 hodin
  • Místo nesmí spadat do oblasti Natura 2000 (mapa ZDE)
  • Musí se jednat o plnohodnotný obytný automobil, zákaz dále platí pro karavany a dodávky

Tamní vláda však v posledních měsících usiluje o schválení další novely silničního zákona – ta čítá neuvěřitelných dvě stě stran a je předmětem bouřlivých debat odpůrců i příznivců. Pokud projde, situace bude pro karavanisty ještě složitější.


PSALI JSME: V Portugalsku platí nový zákaz kempování nadivoko


Majitelé obytných vozidel by mohli nově strávit ve vozidle v každé obci maximálně 48 hodin, a to jen tehdy, pokud:

  • Starosta nezakázal plošně parkování obytných vozidel v obci
  • Oblast nepatří mezi již zmíněnou Rede natura 2000, tedy chráněné území, které zabírá asi třetinu rozlohy Portugalska
  • Se nejedná o pobřežní oblasti označené jako POOC – v Portugalsku je to velká část pobřeží

Vláda v Portugalsku chce dokonce jít tak daleko, že navrhuje, aby byla obytná vozidla předem registrována v systému, který umožní sledování jejich polohy a pohybu.

Prezident portugalského svazu karavanistů FPA již odeslal Evropské komisi dopis, kde uvádí řadu argumentů, proč by takový zákon neměl být přijat a opírá se přitom o vlastní právní analýzu. Ta říká mimo jiné to, že by řidiči obytných vozidel byli vůči ostatním řidičům terčem výrazně nerovného zacházení. Podle představitelů FPA, ale i evropského sdružení I.F.M.C. (mezinárodní sdružení karavan klubů) je nový zákon v jednoznačném rozporu s právem EU.

Paradoxem je, že pokud zákon projde, výrazně zkomplikuje cestování především místním karavanistům. Dá se ale očekávat, že by měl vliv i na počet zahraničních karavanistů, kteří do Portugalska v čím dál větším počtu rádi jezdí trávit například zimní měsíce.

Co za tím vězí?

Zdánlivě nelogická opatření, která by mohla značně ohrozit turismus v zemi, mají svůj opodstatněný základ – tím je DLOUHODOBÁ UDRŽITELNOST cestovního ruchu.

V některých oblastech Portugalska (například Algarve) bývá třikrát více turistů než obyvatel. Země se proto snaží dát rychle se rozvíjejícímu cestování pravidla.

  • Portugalsko proto v roce 2020 představilo Akční program pro odpovědnou karavanovou turistiku v Portugalsku.
  • Cílem tohoto programu je najít soulad mezi karavanisty a životním prostředím, využíváním pozemků, veřejným zdravím i dopravní situací.
  • Země chce vybudovat národní síť servisních míst pro obytná vozidla. První již bylo otevřeno v Ponte de Sor – Alentejo. Místa budou mít také prostor pro přenocování, možnost online rezervace a plně digitalizované placení za služby.
  • Udržitelný karavaning podpoří také koncept Life Campers propagující odpovědný přístup k životnímu prostředí

Musíme si uvědomit, že 80 % karavanistů v Portugalsku jsou zahraniční turisté (především Španělé, Francouzi, Němci a Britové). Nějaká forma řešení této situace se tedy dala očekávat. Snad najdou Portugalci co nejvhodnější cestu. Situaci budeme sledovat.

Text: Jan Bordovský (zdroj: FPA, IFCM, Siestacamper), Foto: The Portugal News

Další nové články


Nejčtenější články

První LED žárovky H7 dostaly homologaci – můžete je vyměnit i u staršího auta

Výrobce žárovek Osram získal homologaci pro LED žárovky typu H7 pro potkávací a dálková světla osobních a užitkových automobilů. Jedná se o první homologovanou...

Tatra kolem světa 2 dojela. V Tádžikistánu se zřítila ze svahu, část posádky je...

Expedice Tatra kolem světa 2 ukončila svou cestu vážnou nehodou. V Tádžikistánu se vůz ztřítil z horské silnice a několikrát se převrátil. Pět osob...

Fiat Ducato – rozměry a hmotnosti variant

Fiat Ducato 30, 33, 35, 36,5 nebo 42,5. L nebo H. Light, Heavy nebo Maxi. Fiat posílá model Ducato do světa, v tolika různých verzích,...

Poruchy AdBlue a DPF filtru: Drahá sranda, která čeká i na vás

Zkontrolujte systém AdBlue: za 351 km nebude možné nastartovat. Hláška, kterou ve svém obytném autě rozhodně vidět nechcete. Jenže dříve nebo později uvidíte, a...

TECHNIKA: Dodávku otevřete šroubovákem za pár sekund. Jak se tomu bránit?

Plochým šroubovákem se do Fiatu Ducato dostanete za několik vteřin. Poškození je přitom tak malé, že si jej vůbec nemusíte všimnout. U Fordu Transit...