Cestování s obytnými automobily je v Česku stále oblíbenější. Dlouholetý růst popularity tohoto koníčku pokračuje, a na cestách u nás i v zahraničí tak potkáte stále více cestovatelů, kteří na noc zakotví ve vlastním autě nebo přívěsu. Veletrh Caravaning Brno přinese perfektní pohled do tohoto světa.
A nemluvíme jen o růstu prodejů továrních obytných automobilů a přívěsných karavanů, přestože i tomuto segmentu se daří velmi dobře. Mimořádně rychle totiž roste také skupina fanoušků obytných dodávek, domácích obytných úprav i nejrůznějších multifunkčních řešení pro kemping a přespávání v osobních autech.
Na sociálních sítích mají skupiny věnované tomuto koníčku jen v Česku již statisíce členů, není zde nouze o tipy na výlety a místa na přespání, ale především o nejrůznější návody, kutilské vychytávky a rady, kde si svou obytnou vestavbu nechat vyrobit nebo jak ji podomácku sestavit co nejlevněji.
Komunita zde hýří mimořádnou pestrostí – od rybářů, kteří hledají prostředek k příležitostnému nenáročnému přespání u vody, přes vyznavače komfortního cestování po kvalitních evropských kempech, až po dobrodruhy, kteří ve vozidle žijí celé měsíce i roky na cestách po několika kontinentech.
Pusťte si pozvánku na veletrh od Studia Karavan
Statistiky potvrzují dlouhodobý růst
Podle nejnovějších čísel brázdí české silnice už více než šedesát tisíc obytných aut a karavanů, přičemž každoročně jich další asi dva tisíce nových přibudou. A to se bavíme jen o nových vozech prodaných u nás a zařazených oficiálně do kategorie „obytné“. „Když bychom započítali dovoz ojetin a vozy, které si majitelé sami přestavují do kempingové podoby, ať již dočasně na sezónu, nebo trvale, dostaneme se na násobky oficiálních počtů,“ říká k číslům Jan Bordovský z Asociace kempování a karavaningu, která statistiky pravidelně zpracovává podle údajů z registru vozidel.
Celkový počet fanoušků cestování a přespávání na čtyřech kolech zatím žádný výzkum nezjišťoval, z dostupných údajů ale můžeme počet Čechů holdujících kempování a karavaningu odhadovat zhruba na půl milionu. A číslo pořád roste. „Trend je nezpochybnitelný, počet majitelů obytných vozidel za posledních deset vzrostl téměř čtyřnásobně,“ dodává Bordovský.
Covid nic neodstartoval, ale růst se zrychlil
Neplatí ani často opakované tvrzení, že za nárůstem počtu karavanistů stojí covidové období, a že zrovna pandemie stojí na počátku tohoto trendu. „Určitě byli během covidu karavanisté více vidět, protože jinými způsoby se nějakou dobu cestovat nedalo, masový rozvoj karavaningu ale začal již mnohem dříve. Je pravdou, že v období pandemie dosahovaly prodeje i dvojnásobku průměrných čísel, to ale trvalo jen asi dvě sezóny,“ dodává Jan Bordovský k tomu, že by za současnou situací stála pandemie.
Očekávaný propad prodejů však nepřišel, hodnoty se pouze vrátily k růstové křivce z předchozích let. Například sezóna 2023 tak byla z hlediska prodejů třetí nejsilnější v historii a dobře zatím vypadá i letošní rok.
Skladba zákazníků se výrazně změnila
Prudký vývoj trhu přinesl řadu změn i v chování a složení zákazníků. Výrobci musí být nově schopni zaujmout a splnit požadavky výrazně širšího spektra zákazníků, než bylo dříve běžné.
Mezi rostoucí segmenty patří v posledních letech dobře vybavené vozy prémiových značek, terénní či expediční modely pro dobrodružnější cestovatele i menší rodinné modely pro mladší zákazníky. A každá tato cílová skupina potřebuje jiný lidský přístup i jinou nabídku modelů, což pro prodejce není lehká situace.
Caravaning Brno reaguje na nové trendy
Největší český veletrh obytných vozidel Caravaning Brno oslavil loni 20. výročí a řadou novinek posunul celou akci na novou úroveň. „Otevřením nové výstavní haly zaměřené na adventure a off-road cestování se nám povedlo přilákat na veletrh zcela novou skupinu návštěvníků, kteří by se na tradiční obytné vozy podívat nepřišli,“ říká Simona Křečková, manažerka veletrhu.
Tři veletržní haly, každá s jinou skladbou vystavovatelů, nabízí velmi přehledné členění veletrhu a nabídku pro všechny, které tento styl cestování zajímá. Zatímco největší hala P bude do posledního místa zaplněna tradičními modely obytných vozidel, dodávek a karavanů, sousední hala F bude hostit prémiové značky a modely pro náročné zákazníky. Nově přidaná hala V pak naplno rozvine pestrost českého karavaningového prostředí, když nabídne mnoho nových českých výrobců individuálních obytných vestaveb, prodejce kempingového vybavení, dodavatele autostanů, vyjímatelných kempingových boxů i outdoorového oblečení. Doprovodí je poprvé také nově navržená část věnovaná cestovnímu ruchu, kde si návštěvníci mohou odnést inspiraci na cesty a turistické destinace.
Festival karavaningu se vším všudy. A potěší i rodiny
Na návštěvníky loni čekal také nově postavený doprovodný program, který na dvou samostatných pódiích cílil na všechny typy návštěvníků a přinesl odborné, naučné i zábavné cestovatelské prezentace. „Doprovodný program byl vždy silnou součástí veletrhu, protože umožňuje návštěvníkům načerpat řadu praktických rad, tipů i inspirace na cesty a osobně se setkat s cestovatelskou komunitou, což nikde jinde během roku není možné,“ dodává Jan Bordovský, který program spolupořádá. „Od loňského roku, kdy jsme spustili v podstatě dva samostatné programy – každý cílený na jiné spektrum návštěvníků – se z veletrhu stal opravdový cestovatelský festival. A v tomto trendu budeme pokračovat i letos.“
„Měli jsme mírné obavy, zda se nám podaří vysokou laťku z předchozího ročníku udržet, ale věřím, že letošní rok jsme se v mnoha ohledech posunuli ještě dál a návštěvníci nebudou zklamáni. Za sebe jim mohu doporučit, aby si na veletrh vyhradili dostatek času,“ říká Simona Křečková.
Dodává, že jedna velká letošní novinka potěší rodiny s dětmi. „Letos nově nabídneme návštěvníkům dětský koutek s hlídáním. Rodiče zde mohou bez obav své děti na chvíli odložit a veletrh si projít bez nich.“ Je to další služba, která veletrh zase posouvá blíže k těm nejlepším evropským karavanovým akcím.
Cestovatelské celebrity, karavanový podcast a zábavné besedy
I letos na návštěvníky čekají dvě samostatná pódia s programem ve všechny veletržní dny. Už dávno neplatí, že nejzajímavější témata a osobnosti dostaly prostor vždy v sobotu, která bývala hlavním veletržním dnem.
„Nyní je již nutné veletrh opravdu vnímat jako čtyřdenní festival, na kterém plnohodnotný program běží po celou dobu a návštěvník si musí vybírat. Hluchá místa v programu letos neexistují,“ říká Jan Bordovský.
Program pro návštěvníky letos zpestří mnoho známých osobností, například Josef Vrtal alias Fotr na tripu, herci Pavel Liška, Jan Révai či Vanda Hybnerová, česko-polský kněz Zbigniew Czendlik nebo cestovatel Marek Slobodník. Hosté tyto osobnosti uvidí na pódiu při zajímavých přednáškách a cestovatelských besedách.
Poprvé se na veletrhu bude živě natáčet také podcast Studio Karavan, který svým posluchačům přináší pravidelné díly o cestování s obytnými auty. Podcast se zajímavými hosty bude součástí doprovodného programu a prostor zde dostanou také diváci.
Velká část programu bude patřit nejrůznějším cestovatelům, kteří uvedou své přednášky, fotografie a videa z cest doslova ze všech koutů světa, dostane se i na praktické rady odborníků na karavanovou techniku, bezpečnost jízdy, kempování a inspiraci na cesty.
Veletrh Caravaning Brno se uskuteční od 7. do 10. listopadu 2024 na výstavišti v Brně. Všechny aktuální informace i podrobný program najdete na www.caravaning-brno.cz.
Text: Jan Bordovský, Foto: autor a BVV a.s.