Nejen Německo nebo Česká republika, ale také sousední Polsko v posledních letech zažívá obrovský nárůst zájmu o obytná vozidla a karavaning jako takový. Prodeje se meziročně téměř zdvojnásobují.
Data z centrálního polského registru vozidel CEPiK ukazují, že zatímco v roce 2018 se tam registrovalo 518 nových obytných automobilů – což byl dvojnásobek proti roku 2017 – v roce 2020 už to bylo 1 040 nových vozidel.
Mezi nejoblíbenější značky na polském trhu patří Volkswagen, Roller Team, Benimar, Dethleffs, CI, Chausson, Sunlight, Carado, Adria, Carthago a Rapido. Tyto značky tvoří dohromady přes 80 % prodejů.
V Polsku se hodně daří Volkswagenu s modelem Grand California, mimořádně úspěšná je také značka Benimar, která od svého vstupu na zdejší trh ztrojnásobila prodeje.
Spotřební daň ovlivnila prodeje
Od roku 2019 se v Polsku výrazně zvýšila spotřební daň na vozidla s motorem o obsahu vyšším než dva litry, a to z původních 3,1 na 18,6 %. To zamávalo s prodeji některých značek, a to předeším těch, které stavěly na podvozcích Peugeot a Citroen s motory o objemu 2,2 litru. Situace pomohla značce VW a také obytným vozům na podvozku Ford Transit – ty všechny mají motory do objemu 2,0 litru.
Vozům nad 3,5 tuny se v Polsku nedaří
Pouhých 21 kusů obytných automobilů nad 3,5 tuny se loni prodalo v celém Polsku. Tuto hrstku majitelů si mezi sebe rozdělily značky Carthago, Concorde, Hymer a Morelo. I to je ale úspěch, neboť předchozích letech se prodalo v průměru jen deset takových vozidel ročně.
Ze značek vozů do 3,5 tuny se naopak vůbec nedaří Rimoru či Elnaghu, ale ani v Evropě jinak mimořádně oblíbenému Pösslu, kterých se v Polsku loni prodaly jen dva kusy. Nejpopulárnější jsou na tomto trhu totiž čtyř- a pětimístné vozy, které tvoří přes 80 % prodejů.
Přibývá individuálních vestaveb
Mírný meziroční růst zaznamenávají také dodatečně provedené obytné vestavby, resp. přibývá vozů registrovaných jako užitkové, které se poté přeregistrují jako speciální obytné automobily. Podíl má na tomto číslu například krakovský výrobce vestaveb Elcamp, který své vozy uvádí na trh pod značkou Globe-Traveller. Největší výrobce tohoto druhu v Polsku dodal v roce 2020 zákazníkům celkem 21 vozidel.
Text: Jan Bordovský, Foto: Messe Düsseldorf/ctillmann