Polsko zažívá boom karavaningu

-

Nejen Německo nebo Česká republika, ale také sousední Polsko v posledních letech zažívá obrovský nárůst zájmu o obytná vozidla a karavaning jako takový. Prodeje se meziročně téměř zdvojnásobují.

Data z centrálního polského registru vozidel CEPiK ukazují, že zatímco v roce 2018 se tam registrovalo 518 nových obytných automobilů – což byl dvojnásobek proti roku 2017 – v roce 2020 už to bylo 1 040 nových vozidel.

Mezi nejoblíbenější značky na polském trhu patří Volkswagen, Roller Team, Benimar, Dethleffs, CI, Chausson, Sunlight, Carado, Adria, Carthago a Rapido. Tyto značky tvoří dohromady přes 80 % prodejů.

V Polsku se hodně daří Volkswagenu s modelem Grand California, mimořádně úspěšná je také značka Benimar, která od svého vstupu na zdejší trh ztrojnásobila prodeje.

Spotřební daň ovlivnila prodeje

Od roku 2019 se v Polsku výrazně zvýšila spotřební daň na vozidla s motorem o obsahu vyšším než dva litry, a to z původních 3,1 na 18,6 %. To zamávalo s prodeji některých značek, a to předeším těch, které stavěly na podvozcích Peugeot a Citroen s motory o objemu 2,2 litru. Situace pomohla značce VW a také obytným vozům na podvozku Ford Transit – ty všechny mají motory do objemu 2,0 litru.

Vozům nad 3,5 tuny se v Polsku nedaří

Pouhých 21 kusů obytných automobilů nad 3,5 tuny se loni prodalo v celém Polsku. Tuto hrstku majitelů si mezi sebe rozdělily značky Carthago, Concorde, Hymer a Morelo. I to je ale úspěch, neboť předchozích letech se prodalo v průměru jen deset takových vozidel ročně.

Ze značek vozů do 3,5 tuny se naopak vůbec nedaří Rimoru či Elnaghu, ale ani v Evropě jinak mimořádně oblíbenému Pösslu, kterých se v Polsku loni prodaly jen dva kusy. Nejpopulárnější jsou na tomto trhu totiž čtyř- a pětimístné vozy, které tvoří přes 80 % prodejů.

Přibývá individuálních vestaveb

Mírný meziroční růst zaznamenávají také dodatečně provedené obytné vestavby, resp. přibývá vozů registrovaných jako užitkové, které se poté přeregistrují jako speciální obytné automobily. Podíl má na tomto číslu například krakovský výrobce vestaveb Elcamp, který své vozy uvádí na trh pod značkou Globe-Traveller. Největší výrobce tohoto druhu v Polsku dodal v roce 2020 zákazníkům celkem 21 vozidel.

Text: Jan Bordovský, Foto: Messe Düsseldorf/ctillmann

Další nové články


Nejčtenější články

První LED žárovky H7 dostaly homologaci – můžete je vyměnit i u staršího auta

Výrobce žárovek Osram získal homologaci pro LED žárovky typu H7 pro potkávací a dálková světla osobních a užitkových automobilů. Jedná se o první homologovanou...

Tatra kolem světa 2 dojela. V Tádžikistánu se zřítila ze svahu, část posádky je...

Expedice Tatra kolem světa 2 ukončila svou cestu vážnou nehodou. V Tádžikistánu se vůz ztřítil z horské silnice a několikrát se převrátil. Pět osob...

Fiat Ducato – rozměry a hmotnosti variant

Fiat Ducato 30, 33, 35, 36,5 nebo 42,5. L nebo H. Light, Heavy nebo Maxi. Fiat posílá model Ducato do světa, v tolika různých verzích,...

Poruchy AdBlue a DPF filtru: Drahá sranda, která čeká i na vás

Zkontrolujte systém AdBlue: za 351 km nebude možné nastartovat. Hláška, kterou ve svém obytném autě rozhodně vidět nechcete. Jenže dříve nebo později uvidíte, a...

TECHNIKA: Dodávku otevřete šroubovákem za pár sekund. Jak se tomu bránit?

Plochým šroubovákem se do Fiatu Ducato dostanete za několik vteřin. Poškození je přitom tak malé, že si jej vůbec nemusíte všimnout. U Fordu Transit...