Palivové články Efoy – výkonnější, lehčí a s novým designem

-

Nástup lithiových baterií do obytných vozidel začal odsouvat palivové články na druhou kolej. Efoy, ještě před několika lety výkřik nejmodernější techniky a spolehlivý dodavatel elektřiny, ale stále najde uplatnění.

Palivové články Efoy jsou takovou kompaktní lehkou elektrárnou na cesty – výrobce je nabízí do obytných vozidel a na lodě, ale i do chat na horách či v odlehlých oblastech bez elektřiny.

Zařízení vyrábí elektrickou energii rozkladem metylalkoholu. Jedná se o proces naprosto tichý, plně automatický a čistý – odpadním produktem je vodní pára. Efoy tak může být instalován kdekoli v interiéru vozidla.

Efoy je dnes již volitelně nabízen i s lithiovou baterií, kterou automaticky dobíjí.

Na rozdíl například od benzínové centrály mají palivové články menší výstupní výkon. Jejich účelem je totiž dobíjení palubní baterie, nikoli napájení spotřebičů. Uplatnění najdou například tam, kde není možné na vozidle využít solární panely (severské země, zimní období, dlouhodobé špatné počasí atd.). Efoy se postará o to, aby byla baterie neustále nabitá.

Další jeho velkou výhodou je proti solárnímu panelu jen zlomková hmotnost, což oceňují majitelé vozů, které mají problém s doložností.

Nové modely Efoy ještě výkonnější

Letošní inovované modely Efoy přinesly několik vylepšení. Vedle modernějšího designu je to především vyšší výkon – podle verze zařízení dodá buď 80 nebo 150 Ah za den. Snížila se také hmotnost, kterou se povedlo srazit o celý kilogram na 6,5 resp. 6,9 kg. Palivové články umí nabíjet všechny moderní typy baterií s napětím 12 nebo 24 V.

Schéma fungování palivového článku Efoy

Díky malým rozměrům (45 x 20 x 27 cm) je možné generátor umístit téměř kamkoli ve vozidle. Jednou za čas je pouze nutné vyměnit kanystr s metanolem.

Efoy se může připojit do elektrického systému vozidla jako klasická nabíječka. Baterii tak mohou nadále nabíjet i solární panely či booster. Palivový článek se automaticky zapíná i vypíná a nevyžaduje od uživatele kromě výměny náplně žádné zásahy. Stav zařízení lze skrze Bluetooth sledovat i v mobilní aplikaci.

Jedinou nevýhodou, která brání v masivnějšímu rozšíření této zajímavé technologie, je cena. Efoy ve verzi 80 Ah stojí zhruba 66 000 korun, dražší model 150 pak vyjde na asi na 106 000 korun.

Náplně s metanolem se prodávají v balení 5 a 10 litrů – cenově se rozhodně vyplatí kupovat to větší. To vyjde u nás v průměru na 1 200 Kč. Spotřeba palivového článku je kolem 40 ml/h (u verze 80 Ah) až 75 ml/h (verze 150 Ah).

Palivové články Efoy zakoupíte i v českých karavanových obchodech. Více informací najdete na webu výrobce.

Text: Jan Bordovský, Foto: SFC Energy

Další nové články


Nejčtenější články

První LED žárovky H7 dostaly homologaci – můžete je vyměnit i u staršího auta

Výrobce žárovek Osram získal homologaci pro LED žárovky typu H7 pro potkávací a dálková světla osobních a užitkových automobilů. Jedná se o první homologovanou...

Tatra kolem světa 2 dojela. V Tádžikistánu se zřítila ze svahu, část posádky je...

Expedice Tatra kolem světa 2 ukončila svou cestu vážnou nehodou. V Tádžikistánu se vůz ztřítil z horské silnice a několikrát se převrátil. Pět osob...

Fiat Ducato – rozměry a hmotnosti variant

Fiat Ducato 30, 33, 35, 36,5 nebo 42,5. L nebo H. Light, Heavy nebo Maxi. Fiat posílá model Ducato do světa, v tolika různých verzích,...

Poruchy AdBlue a DPF filtru: Drahá sranda, která čeká i na vás

Zkontrolujte systém AdBlue: za 351 km nebude možné nastartovat. Hláška, kterou ve svém obytném autě rozhodně vidět nechcete. Jenže dříve nebo později uvidíte, a...

TECHNIKA: Dodávku otevřete šroubovákem za pár sekund. Jak se tomu bránit?

Plochým šroubovákem se do Fiatu Ducato dostanete za několik vteřin. Poškození je přitom tak malé, že si jej vůbec nemusíte všimnout. U Fordu Transit...