Obytná auta a vestavby bez plynových spotřebičů se na trhu objevují čím dál více, a to u zakázkových i továrních modelů. Někteří cestovatelé v autě plyn nechtějí kvůli bezpečnosti, jiní kvůli úspoře hmotnosti, místa či větší nezávislosti při kempování nadivoko. Pojďme se podívat, kdy se takové řešení vyplatí a na kolik vás vyjde.
Možná žijete v představě, že postavit obytné auto kompletně bez plynu je vlastně super nápad. Ušetříte za instalaci rozvodů a povinné revize, nemusíte mít místo na plynové láhve ani se bát úniku plynu. V praxi to pro vás znamená náhradu všech spotřebičů s plynovým provozem za altenativy na elektřinu nebo naftu. Nejčastěji se u obytných vozů jedná o vařič, chladničku, topení a bojler na teplou vodu.
Topení a bojler bez plynu vyřešíme snadno
Většina uživatelů jako první pořizuje topení s bojlerem na naftu – zde je totiž zdaleka největší úspora plynu. Nejčastěji používaná Truma Combi tuto variantu (Truma Combi D) běžně nabízí a stojí kolem 79 tisíc korun. Řešením může být i samostatné naftové topení a samostatný bojler, buď s elektrickým ohřevem, nebo tepelným výměníkem vzduch/voda (například jednoduchý bojler Truma Therme, kde vodu ohřívá horký vzduch z topení, dá se vybavit i elektrickým topným tělesem a stojí zhruba 6 500 korun).
Kompresorová chladnička je účinnější
Pokud jde o chladničky, v mnoha obytných autech sice najdeme velké trojkombinační (plyn/12 V/ 230 V) absorpční chladničky, bohatě zastoupeny jsou však i kompresorové chladničky poháněné elektřinou, a to především v obytných vestavbách.
Ty jsou nejen výrazně účinnější a umí chladit na nižší teploty než absorpční modely, ale spolehlivě fungují i v případě, že obytný vůz nestojí přesně v rovině. Z palubních akumulátorů odebírá kompresorová chladnička přibližně 30 až 40 Ah za den.
Nejmenší vestavné kompresorové chladničky stojí od hruba 15 tisíc, velké rodinné modely pak okolo 25 tisíc korun.
Ve srovnání s tím je spotřeba vodního čerpadla, světel nebo nabíjení mobilů na palubě vlastně zanedbatelná. Když ale dojde na vaření, tam už to tak snadné nebude.
Vaření bez plynu? Indukční vařič vyžaduje velkou kapacitu baterie, alternativou je naftová varná deska
Při vaření na elektřinu přichází v dnes v úvahu pouze indukční varná deska. Nese ale s sebou několik problémů vyplývajících z její spotřeby. Nepotěší vás ani ceny – indukční varné desky do karavanu stojí podle velikosti a typu zhruba od 9 do 45 tisíc korun.
Pokud pobýváte v kempu a jste připojeni k elektrické síti, musíte odběr vařiče hlídat tak, aby nepřekročil cca 1 200 W, na který jsou obvykle dimenzovány jističe v kempu. Nemůžete tak používat nejvyšší výkon desky ani zapínat dvě plotny současně. S trochou omezení se tak vařit dá docela snadno. V nejhorším případě vyhodíte jističe v kempu.
Co když ale kempujete nadivoko? Veškerá elektrická energie pak musí pocházet z palubních baterií. Zůstaňme nyní u naší indukční varné desky a omezme se na výše uvedených 1,2 kW. Z baterie do desky poteče při vaření velmi vysoký proud okolo 100 A. S energií z moderní palubní baterie (LiFePO4) o kapacitě 200 Ah byste mohli vařit necelé dvě hodiny, pokud by elektřinu nepotřebovaly žádné další spotřebiče a pokud je baterie plně nabitá a v perfektním stavu.
Při plném výkonu varné desky kolem 2 000 W musíte počítat s proudem přes 160 A a tedy ještě rychleji vybitou baterií. O potřebě velmi poctivé elektroinstalace a jištění, které takové proudy snese, ani nemluvě. Z výpočtu je tedy patrné, že vaření na elektřině je při kempování nadivoko velice náročné na kapacitu elektrické instalace vašeho vozu. Pro spolehlivý provoz jsou zapotřebí baterie s kapacitou alespoň 400 Ah a měnič na 1 500 W.
Alternativou indukční varné desky, pokud chcete snížit nároky na energetickou soustavu obytného auta, je naftová varná deska. Nabízí je například Webasto se svým modelem Diesel Cooker X100, který stojí okolo 42 000 korun. Kvůli potřebě naftového čerpadla a výfuku má složitější instalaci, výhodou je ale extrémně úsporný provoz se spotřebou nafty jen 0,2 l/hodinu na plný výkon. V praxi tedy „žere“ i méně než polovinu.
Kempingový vařič na plynové kartuše pro nenáročné
Pokud jste na vaření opravdu nenároční, nebo vaříte jen příležitostně, poslouží také přenosný plynový vařič na malé kartuše. Ten z rozpočtu ušetří značnou sumu – většina takových vařičů stojí do 2 500 korun, náhradní kartuše pak kolem 150 korun. Tyto vařiče se dodávají v přenosných obalech, takže mohou být za jízdy uloženy ve skříňce, nevyžadují žádnou instalaci a na příležitostné zahnání hladu nebo ranní kávu s přehledem vystačí.
Velká baterie potřebuje také výkonné nabíjení
Stejně tak je nutné zajistit odpovídající nabíjení akumulátorů, a to buď dostatečně velkými solárními panely, výkonnou nabíječkou na 230 V nebo DC/DC nabíječkou (boosterem) o výkonu alespoň 40 A.
S takovýmito parametry a kvalitními komponenty při instalaci snadno překročíme částku sto tisíc korun, pozitivní ale je, že samotné ceny baterií postupně výrazně klesají. Finanční náročnost je proto hlavním důvodem, proč se s takovouto energetickou sestavou setkáváme zatím hlavně v exkluzivních linerech určených pro dlouhodobé kempování, nebo v opravdu expedičně pojatých obytných vestavbách.
Kde je více energie?
Vraťme se nyní zpět k plynové alternativě, která nabízí velmi zajímavé srovnání.
Jeden kilogram kapalného plynu obsahuje přibližně 13 kWh energie. Naproti tomu baterie LiFePO4 o kapacitě 200 Ah obsahuje pouze 2,5 kWh energie.
Co z toho vyplývá? Že jediná 11kilogramová plynová lahev obsahuje stejné množství energie jako 57 kusů 200Ah lithiových baterií!
Plnohodnotný provoz obytného vozu bez plynu je tedy možný, nezávislost na plynu ale má svou cenu, a to především při použití indukční varné desky.
Tak co je lepší?
Při cestování v podmínkách, kdy pro nabíjení baterie nevyužijeme plně solární panely (severní země, kempování v zimě), a při častém kempování nadivoko bez možnosti dobíjení za jízdy, budete nuceni mít na palubě buď obrovskou zásobu energie – ideálně 400 Ah v podobě LiFePO4 baterií – nebo sáhnout po spotřebičích v naftové či plynové verzi.
Pokud se tedy chcete úplně vyhnout plynu jako zdroji energie, nabízí se kombinace naftového topení a bojleru, kompresorové chladničky, naftového vařiče a dostatečně výkonných lithiových baterií. Jejich požadovanou kapacitu je ale nutné spočítat i s ohledem na další využití vozu, například pokud slouží jako mobilní kancelář pro práci na dálku. K tomu je také nutné zvolit vhodný způsob nabíjení podle stylu cestování a oblíbených destinací – jako ideální standard je v současné době vhodná kombinace kvalitních solárních panelů a DC/DC nabíječky (booster) pro rychlé dobíjení při přejezdech.
Text: Jan Bordovský, Foto: archiv redakce