Model s přídomkem Activity je jen lehce ořezanou verzí oblíbené obytné dodávky Marco Polo. Je postavený na základě nového Mercedesu Vito a my jsme hned prověřili jeho vlastnosti.
Vcelku rozšířené rodinné MPV Viano od minulého roku nahradila nová modelová řada Mercedes třídy V. Véčko je větší, technicky staví na modelu Vito, avšak má bohatší a komfortnější výbavu a je uzpůsobeno pro přepravu cestujících a rodinné využití. Mercedes chce, aby třída V byla vnímána jako největší osobní auto v jeho nabídce. Vito zůstalo hlavně jednodušším pracovním a užitkovým vozem.
Proto i u modelu Marco Polo najdete jako základní vozidlo třídu V, zatímco levnější verze Activity využívá základ Vito. Podívali jsme se i do španělského města Vitoria uprostřed Baskicka, kde značka své užitkové vozy vyrábí.
Velká výhoda základu Vito a tedy i modelu Marco Polo Activity je veliká nabídka naftových motorů. Jsou to zejména dvě varianty s objemem 1.6 litru a výkonem 88 a 114 koní, obě s náhonem předních kol. Dále jsou k dispozici tři jednotky se zdvihovým objemem 2.15 litru a výkonem 136, 163 a 190 koní, všechny s pohonem zadních kol, tak typickým pro Mercedes. Zvláštní nabídkou je varianta se čtyřválcem 250 Blue Tec (190 k) s pohonem na všechna kola 4matic.
Již při první testovací jízdě si všímáme, že pohon předních kol nemá na jízdu téměř žádný negativní vliv. Moderní elektromotorem podporované řízení se chová přece jen jinak než klasické servořízení, zpětná vazba je jiná a proti přednímu náhonu u tohoto modelu nemáme výhrady. Oba motory, byť jen s objemem 1.6 litru, vykazují překvapivě dobré zrychlení. Sériová šestirychlostní převodovka se do celého pohonného ústrojí dobře hodí, i když nepatří mezi nejpřesnější na dnešním trhu. Sedmirychlostní automat proti tomu řadí velmi měkce a rychlosti jsou jemně odstupňovány. I v rychlých serpentinách při jízdě v horách řadí tato převodovka velmi dobře a nevyžaduje mnoho manuálních zásahů.
Klasické Marco Polo je jiná liga. Interiér hraje moderními technologiemi a kvalitními materiály. Obytná část má menší lůžko, kuchyňku i úložné prostory. Verze Activity je postavena na modelu Vito, a je zde vidět celková užitkovost a jednoduchost. Verze Activity je postavena na modelu Vito, a je zde vidět celková užitkovost a jednoduchost.
Ale zpátky ke kempování! Musíme říct, že Activity je v porovnání s Marco Polo vybavený spartánsky a střídmě. Jeho cena je sice nižší a začíná na částce 991 595,- Kč, ve výbavě ovšem není sporák, chladicí box a dokonce ani umyvadlo nebo jakákoli skříňka. Zato je v sériové výbavě mechanicky otevíratelná zvedací střecha s horním lůžkem (plocha lůžka je 2,05 x 1,13 metru) a stolek uprostřed vozu. Sedačky se dají otočit, čtyři bodová svítidla poskytují v interiéru dostatek světla a navíc jsou zde ještě dvě posuvné stolní lampy. K tomu všemu patří také pět zásuvek na 12 V. Spát se dá i dole, k tomu musíte rozložit lavici jinak určenou pro sezení tří osob. Držáky bezpečnostních pásů při rozložení zmizí pod čalouněním.
Stále se bavíme o Mercedesu, takže ve výbavě nechybí nejnovější bezpečnostní prvky a asistenční systémy, které pomáhají v běžných i krizových situacích. Po motorové stránce jsou na tom vozy velmi dobře, a to již od nejmenších modelů. Poměrně příznivá je i základní cena, se kterou vůz přichází na český trh (dražší model Marco Polo postavený na třídě V stojí od 1 316 480,- Kč). Kritizovat lze snad jen ne zcela povedené záclony na oknech, jinak je Activity docela zajímavým řešením ke každodennímu využití v rodině. Tvoří totiž zajímavou spojnici mezi luxusem, běžným životem a kempováním.
Text: Jan Bordovský, Foto: Mercedes