KROK ZA KROKEM: Kontrola obytného vozu před sezónou

-

Počasí posledních dní snad nenechalo nikoho na pochybách, že do nové karavaningové sezóny už může vystartovat i ten největší milovník tepla. Pojďme se podívat na rychlý souhrn rad, co vše je vhodné po zimě na vozidle zkontrolovat, než se vydáte na první cestu.

Obytný automobil je druhá domácnost se vším všudy, a jako taková si zaslouží také důkladný každoroční jarní úklid. Ať už jste celou zimu kempovali, nebo na vás auto čekalo ve stodole či pod plachtou, pořádná očista by se mu neměla vyhnout.

Téměř půlroční stání se může i na dobře uskladněném obytném automobilu projevit na mnoha různých faktorech. Kontrolu potřebují nejen částí obytné nástavby, ale také automobil samotný. Interiér může být vlhký a chce pořádně vyvětrat, bude potřeba dohustit pneumatiky, zkontrolovat stav startovací i nástavbové baterie, vyčistit některé plynové komponenty a vodní rozvody a nádrže.

Pokud jste navíc vyznavači zimního karavaningu, čekají vás i další kroky. Třeba kontrola karoserie a podvozku, zda na nich nenechal stopy zimní posyp a sůl. Spodek vozu chce důkladně omýt a ošetřit od zbytků soli, lak si zase zaslouží pořádnou očistu a konzervaci vhodným voskem.

Pozornosti by neměly ujít ani gumové a plastové díly, které při pravidelném ošetřování déle odolávají UV záření a zachovávají si své vlastnosti. Řeč je především o gumových těsněních na dveřích a oknech nástavby nebo akrylových oknech, která jsou velmi náchylná na provozní škrábance.

Na vše dnes naštěstí existuje celá řada vhodných a dostupných přípravků, které vás pomohou zbavit nejednoho problému, stejně jako zažraných nečistot v interiéru. Čím dál více se na trhu objevují také specializované firmy na čistění karavanu – ty doporučujeme především v případě, že na důkladný úklid nemáte čas nebo prostor.

Níže vám přinášíme seznam základních kroků údržby, které byste měli na voze absolvovat před zahájením každé nové sezóny.

Krok za krokem: Jarní údržba obytného automobilu

KAROSERIE A NÁSTAVBA

  • Začneme zevrubnou pohledovou kontrolou a zaměříme se na škrábance na laku a oknech. Zkontrolujeme celistvost všech těsnění. Škrábance podle povahy odstraňujeme vhodnými prostředky. Poškozená a popraskaná těsnění měníme za nová.
  • Zkontrolujeme všechna gumová těsnění na dveřích a oknech a natřeme je buď glycerínem nebo speciálním přípravkem na těsnění (běžně k sehnání v prodejnách autodílů nebo hobby marketech). To zajistí, že těsnění zůstanou pružná, budou správně fungovat a nebudou se lepit ke karoserii (především v horku a zimě).
  • Kontrola těsnosti nástavby – u starších vozů je vhodné ji dělat pravidelně. U nových vozů zase může být podmínkou pro uznání prodloužené záruky.
  • Promažte zámky k tomu určeným sprejem, tukem promažte také závěsy dveří a pojezdy bočních dveří.
  • Vyzkoušejte si sundání rezervního kola. Dofoukejte jej na předepsaný tlak, promažte a vyčistěte mechanismus spouštění rezervy, pokud je pod vozidlem (Fiat Ducato a spol.).

MOTOR A PODVOZEK

  • Pod kapotou zkontrolujeme množství oleje a chladicí kapaliny, dolijeme kapalinu v ostřikovači, zkontrolujeme hladinu brzdové kapaliny a dalších náplní, případně vyměníme podle předepsaného intervalu.
  • Při tankování preventivně doplníme nádrž na AdBlue, pokud jej vaše vozidlo využívá.
  • U starších vozů pohledově kontrolujeme v motoru také hadice vody a oleje kvůli možnému zkřehnutí a prasklinám, na podvozku pak manžety na poloosách, zda nemají trhliny.
  • Změříme vzorek na pneumatikách – u letního obutí pro vozidla do 3,5 tuny nesmí mít dezén hloubku menší než 1,6 milimetru. Pokud je vzorek sjetý nepravidelně, může být na vině buď špatný tlak v pneumatikách, nebo hůře špatná geometrie nápravy. Kontrolujeme také stáří pneumatik, které by nemělo překročit čtyři rok. U těžkých obytných vozů je to velmi důležité!
  • Po přezutí kol zkontrolujte dotažení matic, a znovu ještě po dalších sto kilometrech.
  • Po zimě často bývají opotřebené stírací gumičky stěračů, v případě špatné funkce je vyměňte. Je to pohodlnější a levnější než shánět nové v dešti na benzínce.

ELEKTRICKÁ ČÁST

  • Před první jízdou vyzkoušíme funkčnost všech světel a žárovek vozidla. Kontrolujeme výsuvný schůdek, zda jde hladce, případně mechanismus vyčistíme a promažeme. V obytné nástavbě vyzkoušíme osvětlení, zásuvky, dobíjení a kapacitu baterie a funkčnost měniče.
  • Zkontrolujeme a doplníme sadu náhradních žárovek.
  • Kontrolujeme také baterii: zda nemá zoxidované kontakty a zda ji lze nabít do plna (nad 12,7 V). Vyzkoušejte, zda baterie utáhne všechny běžně používané spotřebiče a jak moc klesne její kapacita.

PLYN A VODA

  • Plynové rozvody: alespoň co dva roky udělejte důkladnější prohlídku. Životnost regulátoru je deset let, také gumové plynové hadice na sobě mají vyznačenou expiraci, po ní se musí vyměnit.
  • Pokud vůz provozujete na IČ, máte povinnost každý rok absolvovat revizi plynu
  • Toaleta: očistěte těsnění, zkontrolujte zasouvání kazet WC a sprchových dvířek, ošetřete těsnění silikonovým sprejem, kazetu dobře vyvětrejte a vysušte. Zkontrolujte těsnění sprchové vaničky a čistotu odtoku. Podívejte se, zda nejsou ve sprchové vaničce praskliny.
  • Důležité je důkladně vyčistit a dezinfikovat nádrž a rozvody čisté vody.
  • Zkontrolujeme funkci všech ventilů (včetně protimrazového u bojleru) a vodovodních armatur.
  • Zkontrolujeme, zda v pořádku funguje topení a ohřev vody.
  • U trojkombinačních absorpčních chladniček prověříme, zda funguje na všechny tři druhy provozu (plyn/12 V/230 V), vyčistíme chladničku zezadu od prachu a pavučin a pročistíme plynový hořák.
  • Kontrola plynové pojistky: sfoukněte plamen na sporáku a zkontrolujte, zda se plyn nejpozději do minuty automaticky zastaví.

OSTATNÍ

  • Zkontrolujte si, do kdy vám platí technická kontrola a zda vám palubní počítač nehlásí předepsaný servis. Projděte si pojistku, zda vyhovuje vaším aktuálním požadavkům. Máte novou dálniční známku? Pokud plánujete cestu do Německa, nezapomeňte si vyřídit emisní plaketu.
  • Povinná výbava: Ověřte si, že víte, kde máte uloženy reflexní vesty, výstražný trojúhelník, tažné lano a zvedák, zda je platná lékárnička.

Text: Jan Bordovský, Foto: archiv redakce

Další nové články


Nejčtenější články

První LED žárovky H7 dostaly homologaci – můžete je vyměnit i u staršího auta

Výrobce žárovek Osram získal homologaci pro LED žárovky typu H7 pro potkávací a dálková světla osobních a užitkových automobilů. Jedná se o první homologovanou...

Tatra kolem světa 2 dojela. V Tádžikistánu se zřítila ze svahu, část posádky je...

Expedice Tatra kolem světa 2 ukončila svou cestu vážnou nehodou. V Tádžikistánu se vůz ztřítil z horské silnice a několikrát se převrátil. Pět osob...

Fiat Ducato – rozměry a hmotnosti variant

Fiat Ducato 30, 33, 35, 36,5 nebo 42,5. L nebo H. Light, Heavy nebo Maxi. Fiat posílá model Ducato do světa, v tolika různých verzích,...

Poruchy AdBlue a DPF filtru: Drahá sranda, která čeká i na vás

Zkontrolujte systém AdBlue: za 351 km nebude možné nastartovat. Hláška, kterou ve svém obytném autě rozhodně vidět nechcete. Jenže dříve nebo později uvidíte, a...

TECHNIKA: Dodávku otevřete šroubovákem za pár sekund. Jak se tomu bránit?

Plochým šroubovákem se do Fiatu Ducato dostanete za několik vteřin. Poškození je přitom tak malé, že si jej vůbec nemusíte všimnout. U Fordu Transit...