Knaus představil obytný automobil na elektřinu

-

Můžeme si říkat, že se nás to netýká. Skutečnost, že automobilům se spalovacím motorem zvoní v Evropě umíráček, ale nezastavíme. Zákaz prodeje aut na benzín, naftu, ale i hybridů, se plánuje nejpozději od roku 2040, v mnoha zemích však už dříve. Knaus proto letos jako první přišel s kompletním konceptem elektrického obytného automobilu.

Holandsko a Norsko se zbaví spalovacích motorů dokonce už za tři roky a Německo za 12 let (2035). Je zkrátka nejvyšší čas začít se připravovat na novou éru.

Na Caravan Salonu v Düsseldorfu jsem již v minulosti viděl celou řadu pokusů, jak udělat obytné vozy přátelštějšími k přírodě – hybridní pohon 4×4 na baterie představoval jako koncept již před pár lety Hymer, Dethleffs se zase pochlubil karavanem pokrytým solárními panely, který měl elektricky poháněnou nápravu a mohl tak pomoci tažnému vozu. Bylo to ale ještě v době, kdy je nic nenutilo své produkty přeměnit v sériovou výrobu.

Od konceptů k sériové výrobě

Při pohledu zvenčí se jedná o klasický polointegrovaný vůz pro čtyři osoby.

Teď je situace jiná, a nebojím se říci – a průzkumy to potvrzují – že část společnosti a potenciálních uživatelů už i očekává, kdo s čím přijde a kdo dá baterkám pod kapotou obytného vozidla největší smysl. A zejména mladší generace čím dál více bere v potaz i to, jakou stopu po nich zanechává jejich činnost. Věc je tedy nutné brát jako důležitou i v tomto kontextu.

Problém je, že zatímco běžné automobilky mohou uvést na trh modely vyvinuté přímo pro elektromobilitu a vybavené akumulátory podle svých představ, výrobci obytných automobilů takové možnosti nemají – v sériové výrobě budou odkázáni na to, s čím přijdou výrobci dodávek a jejich podvozků. 

A u užitkových automobilů typu Transit nebo Ducato to zatím vypadá, že tyto vozy budou v elektrické podobě nabízeny především jako městské a rozvážkové – čemuž bude odpovídat také běžný dojezd. Ten se úplně neshoduje s požadavky, jaké na ně mají karavanisté.

V kabině došlo na několik změn – zmizela řadící páka a přibyl 12” displej s informacemi o pohonu.

Výrobci obytných automobilů tak zatím mohou přicházet jen s prototypy a koncepty z vlastní dílny. Letos to byl Knaus se svým novým modelem E.POWER DRIVE. Ten vychází ze základu oblíbeného polointegrovaného modelu Van TI 650 MEG a na první pohled nepoznáte rozdíl. Viditelné změny začínají až v kabině řidiče.

Hlavní změny jsou pod kapotou

U elektromobilu samozřejmě není zapotřebí klasické řadící páky. Její místo tak zabrala konzola s tlačítky, které umožňují volbu jízního režimu jako u běžného “automatu”. Jedno tlačítko navíc zapíná topení a vyhřívání baterie v případě velké zimy. Další tlačítko vypíná brzdění pomocí rekuperace, která by mohla například na zledovatelém povrchu dostat kola do smyku.

Jízdní režimy se vybírají stejně jako u automatické převodovky. Přibylo vyhřívání baterií a vypnutí rekuperace.

V kokpitu se výrobce pokusil o co nejpříjemnější komunikaci mezi vozidlem a řidičem. Výsledkem je koncept se dvěma velkými displeji. Ten napravo má úhlopříčku 12” a vedle rádia vám zorazí také informace o vozidle, tocích energie a vaší jízdě. Druhý displej nahrazuje analogovoou přístrojovou kapličku a plní běžné funkce tachometru apod.

Malý dojezd zachraňuje záloha – generátor v podobě wankelova motoru

Pod kapotou se skrývá wankelův motor, který se spouští automaticky a umí nabíjet baterie, napřímo pohánět motor i napájet obytnou nástavbu.

Elektromotor má výkon až 180 kW, což na takový typ vozu není vůbec špatné, a i s plnou čtyřčlennou posádkou jej rozpohybuje na 110 km/h. Kapacita baterie je ale jen 35 kWh, což znamená podle měřícího cyklu WLTP čistě na baterii dojezd jen okolo 90 km na jedno nabití.

Tento údaj má v praxi jen jedinou výhodu – baterie je rychle nabitá, kdy z běžně dostupné sítě potrvá nabíjení asi tři hodiny. Pro potřeby cestování je to hodnota úsměvná. Musíme ji ale brát v kontextu toho, že se jedná o plnohodnotný a kompletně vybavený obytný automobil, nikoli malou “kempovací” dodávku s rozkládacím lůžkem. A takový vůz něco váží.

Baterie je jinak umístěna na úrovni podlahy v zadní části vozu, poháněná kola jsou ta přední a systém samozřejmě umožňuje rekuperaci elektrické energie při brzdění.

Aby byl vůz v praxi lépe využitelný, je vybaven tzv. Range extenderem (REX) pro zvýšení dojezdu. A tato věc je na celém vozidle možná nejzajímavější. Jedná se totiž o pohonnou jednotku, která se sama aktivuje, když se baterie blíží ke svému vybití. REX umí pomocí svého generátoru baterii nabíjet, ale také přímo napájet motory vozidla, a díky měniči na 230 V také dodávat elektrickou energii celé obytné nástavbě.

Umístění baterií za zadní nápravou.

Výrobce udává, že díky tomu je vůz za normálních okolností plně soběstačný až pět dní.

Srdcem pomocné jednotky REX je – držte si klobouky – wankelův motor! Tříválcový rotační motor byl zvolen po důkladném zvážení všech okolností proto, že nabízí tichý a hladký chod, běh v optimálních otáčkách pro výrobu elektřiny, snadnou zástavbu a malé rozměry, a také menší množství součástek.

Wankelem to nekončí – budoucností je vodík

Vývoj zde ale nekončí – Knaus by chtěl výhledově místo motoru použít palivové články, jejichž odpadním produktem je čistá voda. Vodík potřebný k provozu by se uchovával v nárazuvzdorné nádrži na místě té naftové.

Motor o výkonu 180 kW, který pohání kola přední nápravy.

Výrobce však musí vyřešit ještě jeden problém – aby se vešel do celkové hmotnosti 3,5 tuny se čtyřmi cestujícími, plnou výbavou a smysluplnou doložností vozidla. To je také jeden z důvodů, proč nelze zatím nabídnout výrazně větší dojezd. K tomu bude potřeba zasáhout do mnoha výrobních postupů i materiálů.

Konečným cílem projektu KNAUS E.POWER DRIVE je pak plně ekologické vozidlo s čistým a ekologicky udržitelnýmbprovozem, a také co nejvyšší soběstačností, avšak s veškerým dostupným komfortem na cestách.

Těším se na vývoj tohoto projektu, i na to, co nám v této oblasti představí ostatní výrobci dodávek a obytných automobilů.

Text: Jan Bordovský, Foto: Knaus-Tabbert AG

Další nové články


Nejčtenější články

První LED žárovky H7 dostaly homologaci – můžete je vyměnit i u staršího auta

Výrobce žárovek Osram získal homologaci pro LED žárovky typu H7 pro potkávací a dálková světla osobních a užitkových automobilů. Jedná se o první homologovanou...

Tatra kolem světa 2 dojela. V Tádžikistánu se zřítila ze svahu, část posádky je...

Expedice Tatra kolem světa 2 ukončila svou cestu vážnou nehodou. V Tádžikistánu se vůz ztřítil z horské silnice a několikrát se převrátil. Pět osob...

Fiat Ducato – rozměry a hmotnosti variant

Fiat Ducato 30, 33, 35, 36,5 nebo 42,5. L nebo H. Light, Heavy nebo Maxi. Fiat posílá model Ducato do světa, v tolika různých verzích,...

Poruchy AdBlue a DPF filtru: Drahá sranda, která čeká i na vás

Zkontrolujte systém AdBlue: za 351 km nebude možné nastartovat. Hláška, kterou ve svém obytném autě rozhodně vidět nechcete. Jenže dříve nebo později uvidíte, a...

TECHNIKA: Dodávku otevřete šroubovákem za pár sekund. Jak se tomu bránit?

Plochým šroubovákem se do Fiatu Ducato dostanete za několik vteřin. Poškození je přitom tak malé, že si jej vůbec nemusíte všimnout. U Fordu Transit...