Karavaning v Evropě 2023: Přes 200 tisíc nových vozidel a stovky miliard pro ekonomiku

-

Německý Svaz karavanového průmyslu (CIVD) vydal evropské statistiky za minulý rok. Ukazuje se, že ve většině zemí se situace vrátila na čísla před covidem, ale také to, že karavaning je i u nás konečně nutno brát vážně i z ekonomického hlediska.

V Evropě přibylo přes 210 000 nových obytných vozidel

Celkový počet registrací nových obytných aut a karavanů v Evropě meziročně poklesl, zájem ale stále zůstává vysoký. Prodeje se v celé Evropě snížily v průměru o 4 %, přesto se registrovalo více než 210 000 nových obytných aut a karavanů.

Zatímco u obytných automobilů došlo často k mírnému nárůstu nebo poklesu jen v jednotkách procent, u karavanů došlo k poklesu prakticky v celé Evropě, v Nizozemsku dokonce až o 15 %.

V celkovém pohledu je proto výhled na sezónu 2024 velmi optimistický. Přestože nepadají rekordní čísla, zájem o karavaning je v celé Evropě obrovský. A ze situace nemusí těžit jen výrobci, jak se dočtete dále.

Německo táhne prodeje v Evropě, situace se vrátila před covid

V Německu se loni registrovalo 90 365 nových obytných aut a karavanů (z toho 68 469 obytných aut), rekordy z let pandemie se tedy nekonají, přesto poptávka zůstává velmi vysoká a dosahuje úrovně z let 2020/2021. Trh tedy může být s výsledky spokojen. Proti loňsku se jedná o pokles o 0,7 %, takže o žádném propadu zájmu nemůže být řeč.

Prodeje brzdí ekonomické faktory, těží z toho půjčovny a trh ojetin

Dodávky podvozků a základních vozidel se sice ještě nevrátily na standardní úroveň, během loňského roku se ale výrazně zlepšily, což pro zákazníky znamená kratší dodací doby nových obytných aut.

Vyšší prodeje prakticky v celé Evropě však brzdí ekonomická nejistota zákazníků, kteří kvůli vysoké inflaci, drahým úvěrům i vyšším životním nákladům čekají s nákupem nového vozu na vhodnější dobu, nebo plánovanou obměnu modelu odkládají na později. Z této situace nejvíce těží půjčovny karavanů, ale také trh s ojetými vozy. Jen v Německu se loni prodalo skoro 178 000 ojetých obytných aut a karavanů.

Ekonomické problémy se tak zdaleka netýkají jen České republiky a podepisují na výsledcích karavanového trhu v celé Evropě.

Hlavním výrobcem zůstává Německo, ekonomika získala 15 miliard eur

Největším výrobcem i exportérem obytných vozidel zůstává Německo, které v roce 2023 vyrobilo celkem 133 568 vozidel, z toho skoro 52 000 se vyvezlo do zahraničí. Většina výrobců má produkci díky objednávkám zaplněnou. Produkce obytných automobilů díky lepším dodávkám podvozků meziročně vzrostla o 18 % a rostl i jejich export. O 17 % se naopak snížila produkce karavanů (téměř 45 000 kusů, z toho skoro polovina šla na export).

Díky nedostatku vozidel a celkovému růstu cen vzrostly meziročně také tržby výrobců, a to skoro o 9 %. Celkem karavanový trh vydělal 15,3 miliard eur (asi 380 miliard korun), z toho 8,5 mld. vydělaly nové vozy, 5,5 mld. ojetiny a 1,3 miliardy připadlo na příslušenství. Všechny tyto segmenty meziročně narostly.

Karavaning jako aktivita přináší ekonomice miliardy eur

Cestování s obytným autem nebo karavanem je čím dál oblíbenější, což se projevuje i v příjmech v cestovním ruchu. Relevantní čísla máme bohužel jen z Německa, ale situace v Česku bude minimálně z pohledu trendů velmi podobná.

Podle německého Ekonomického institutu pro cestovního ruchu (dwif) utratili karavanisté v domácí ekonomice přes 18 miliard eur (cca 450 miliard korun), což je proti roku 2021 nárůst o nezanedbatelných 20 %.

Zajímavé je, že skoro 150 miliard korun turisté utratí přímo v dovolenkových destinacích a lokálních podnicích. A nejedná se jen o kempy, ale také obchody, čerpací stanice, půjčovny sportovního vybavení, restaurace, vstupenky do muzeí a památek apod.

Za každé euro vydané za ubytování utratí karavanisté v průměru dalších 12 eur (300 korun) za následné služby a útraty v místě. A to je vysoko nad průměrem toho, kolik utratí například hosté v hotelech a penzionech či ostatní návštěvníci.

Karavaning také přináší ekonomický profit do méně turisticky rozvinutých oblastí, ve venkovských lokalitách či mimo sezónu. Podílí se tak na rozvoji dalších míst a zároveň nepodporuje overturismus v nejžádanějších lokalitách, kam směřují například letecké zájezdy apod.

V Německu například už 23 % vinařství nabízí parkování pro obytná vozidla. To jsou místa a regiony, kam běžný turista téměř nikdy nezavítá.

Text: Jan Bordovský (tisková zpráva CIVD)
Foto: autor a CIVD

Další nové články


Nejčtenější články

První LED žárovky H7 dostaly homologaci – můžete je vyměnit i u staršího auta

Výrobce žárovek Osram získal homologaci pro LED žárovky typu H7 pro potkávací a dálková světla osobních a užitkových automobilů. Jedná se o první homologovanou...

Tatra kolem světa 2 dojela. V Tádžikistánu se zřítila ze svahu, část posádky je...

Expedice Tatra kolem světa 2 ukončila svou cestu vážnou nehodou. V Tádžikistánu se vůz ztřítil z horské silnice a několikrát se převrátil. Pět osob...

Fiat Ducato – rozměry a hmotnosti variant

Fiat Ducato 30, 33, 35, 36,5 nebo 42,5. L nebo H. Light, Heavy nebo Maxi. Fiat posílá model Ducato do světa, v tolika různých verzích,...

Poruchy AdBlue a DPF filtru: Drahá sranda, která čeká i na vás

Zkontrolujte systém AdBlue: za 351 km nebude možné nastartovat. Hláška, kterou ve svém obytném autě rozhodně vidět nechcete. Jenže dříve nebo později uvidíte, a...

TECHNIKA: Dodávku otevřete šroubovákem za pár sekund. Jak se tomu bránit?

Plochým šroubovákem se do Fiatu Ducato dostanete za několik vteřin. Poškození je přitom tak malé, že si jej vůbec nemusíte všimnout. U Fordu Transit...