HYMER Vision Concept – Budoucnost kempování

-

Takhle budou vypadat obytné automobily v roce 2025. Alespoň podle Hymeru, který vždycky patřil mezi průkopníky v karavaninku a lídry v oblasti vývoje nových technologií a koncepcí, jež později našli uplatnění v sériové výrobě. Koncept VisionVenture výjimečně nesází na elektromobilitu. Je ale napěchovaný moderními materiály i výrobními postupy.

Pět let uteče jako voda a obytné automobily i karavany budou nejspíš úplně stejné bílé krabice jako doposud. To ale neznamená, že u nich neprobíhá žádný vývoj – když si otevřete staré katalogy výrobců nebo ojetinu vyrobenou před patnácti lety, zjistíte, že se jedná o úplně jiné automobily. Vzhledově, výbavou i technologií výroby.

KOMPLETNÍ FOTOGALERIE


Prototyp VisionVenture od Hymeru přitom není žádným sci-fi výplodem návrhářů utržených z řetězu. Ačkoli vypadá – s ohledem na současnou produkci – jako z jiného světa, používá materiály a technologie dnes již běžně dostupné. Zatím však nevyužívané v segmentu obytných automobilů. Trendy jsou ale jasné a Hymer je zde ve spolupráci s firmou BASF posouvá až na hranici možného.

Ilustrace firmy BASF ukazuje, kde všude byly použity zcela nové materiály.

3D tisk a dvacet nových materiálů

VisionVenture je postaven na podvozku nového Mercedesu Sprinter a prezentuje se jako dvoumístný vůz určený do přírody a na dobrodružnější cestování, proto se zvýšenou světlou výškou a pohonem všech kol. Způsob propojení kabiny a obytné nástavby Hymer prezentuje jako zcela novou kategorii, která leží na pomezí polointegrovaných a integrovaných modelů. Z původního Sprinteru zůstaly dveře, čelní světlomety i mřížka chladiče, zatímco kapota a přední sloupky jsou upraveny a čelní sklo posunuto více dopředu. Horní přechod do střechy je zcela plynulý. Zajímavá jsou boční rozšíření podběhů kol, která jsou spolu s dalšími více než sto prvky nástavby a interiéru kompletně vyráběna pomocí 3D tisku. To umožnuje použít nové, velmi odolné, robustní či pružné materiály, stejně jako snadnou výrobu náhradních dílů kdykoli v budoucnu. Je jistotou, že 3D tisk bude v blízké budoucnosti velice rozšířenou a dostupnou technologií a již dnes proniká i do běžných domácností.

Zvedací střecha má nafukovací bočnice z nového materiálu. Dobře izolují, jsou vodotěsné, podsvícené a lze je vyhřívat teplým vzduchem, nebo naopak chladit.

Chemická společnost BASF, která je světovým lídrem mimo jiné i v oboru barviv, nových materiálů, izolací či úpravy povrchů na tento vůz použila dvacet zcela nových typů plastů a barev, což umožnilo zaměřit se na praktické využíti dosud zcela opomíjených prvků. Jedním z nich je například vnější lak vozidla – kromě toho, že je velmi odolný, používá také technologii chromacool, která efektivně odráží sluneční teplo. V praxi lak dokáže snížit teplotu povrchu až o 20 °C, což přináší o čtyři stupně nižší teplotu uvnitř při stání na slunci. Díky tomu mohou mít vozidla jiné odstíny než tradiční bílou, aniž by to zhoršilo tepelný komfort posádky.

Více než sto plastových dílů uvnitř i vně vozidla je vyrobeno technologií 3D tisku. To přináší úplně nové možnosti práce s materiály.

Výklopná střecha vozu VisionVenture slouží jako ložnice. Její vnější plášť je naprosto voděodolný, nafukovací a tvoří jej sedm centimetrů silný voštinový plášť z nového materiálu Elastollan. Plášť má výborné izolační vlastnosti a jeho hlavní výhodou je, že jej lze během minuty nafouknout teplým vzduchem z topení, nebo chladným z klimatizace – podle aktuálního počasí. Vestavěné je rozptýlené osvětlení. Při otevření zadní části získáte přístup na střešní terasu. Laminátovou horní vrstvu střechy pokrývají solární panely.

Hymer se netají, že by rád co nejvíce poznatků z VisionVenture použil na svých budoucích sériových vozech a karavanech.

Revoluční interiér, který dává smysl

Půdorys vozu dostalo na starost designové studio SYN, za kterým již stojí celá řada úspěšných projektů v oblasti obytných automobilů i jachet (například karavan Tabbet T@B 2, vůz Niesmann+Bischoff Smoove a další). Studio dlouhodobě spolupracuje s celým koncernem Hymer i dalšími výrobci karavanů, takže jejich návrhy zdaleka nejsou z říše nenaplněných snů.

Na první pohled je VisionVenture vevnitř zcela netypický, útulný a líbivý, až se člověk zastaví nad tím, zda něco takového může fungovat na cestách či dokonce v off-roadově laděném vozidle. Přitom zde vše dává smysl, studio vycházelo z připomínek karavanistů a snažili se vžít do role samotných uživatelů.

Interiér připomíná spíše malý mezonetový byt než vozidlo, a to půdorysem i použitými materiály.

Cílem bylo i na tak malém půdorysu, jaký nabízí Mercedes Sprinter, vytvořit co největší pocit prostoru, a pomocí chytrých řešení nabídnout vysoký komfort a co nejvíce úložných míst. Díky tomu, že interiér je dvoupatrový a se spaním se počítá jen nahoře, měli designéři volné pole pro komfortní obytný prostor „v přízemí“. Vzadu zabírá celou plochu sedací sestava obklopená velkým panoramatickým oknem, které narušují jen minimální zadní sloupky. Zadní dveře lze elektricky otevřít do vodorovné polohy, čímž se vytvoří další malá terasa s dřevěnou podlahou a vestavěným grilem.

Zadní posezení s výklopnou terasou a vestavěným grilem. Výhled ruší jen minimalistické sloupky.

Kuchyně je postavena tak, aby co nejvíce využila prostor originálního schodiště, vedoucího z přední kabiny nahoru do ložnice. Přitom nabízí vše, na co jsme zvyklí, včetně tříhořákového vařiče, kruhového dřezu a celé řady úložných skříněk. Kožené úchyty skříněk jsou velmi elegantní, přírodní dřevěný dekor stěn zase opravdu útulný. Chladnička je kompresorová, je uložena v jednom z šuplíků a lze ji plnit shora. Schody samozřejmě ukrývají další úložné prostory ve svých stupních.

Bambusové dřevo, plsť a imitace betonu. Materiály se podílí na domácím pocitu z originálně navrženého interiéru.

Co se interiéru týče, zde se BASF opět vyřádil – jsou zde použity mimořádně odolné nové typy plastů v kombinaci s přírodními materiály jako břidlice, kůže, dřevo či bambus. Ohle sa samozřejmě bral i na výslednou hmotnost. Obklad stěn v dřevěném dekoru využívá designové podélné pruhy zároveň jako kolejničky pro uchycení závěsných systémů třeba na bylinky či kuchyňské náčiní. Velmi zajímavé využíti mají také LED svítidla, která jsou navržena jako multifunkční – mohou se různě posouvat, hlavní lampa může svítit jako stropní bodovka, nebo závěsný lustr. To vše v designu, který vám bude připomínat domov nebo chatu, avšak z ultramoderních materiálů.

Myslelo se i na digitální nomády

Pro cestovatele pracující na cestách návrháři zakomponovali také malý kancelářský koutek s vlastním stolem, LED osvětlením, přípojkami, a dokonce i magnetickou nástěnkou. Vše je ukryto ve stěně a vysune se pohybem jedné ruky jen v případě potřeby.

Kuchyň je vestavěná zezadu schodiště a nabízí vše, co u menšího vozu očekáváme. Chladnička je výsuvná kompresorová.

Variabilní koupelna z přírodního kamene

Díky malému půdorysu Sprinteru bylo nutné se poprat i s typicky slabým místem, kterým koupelny jsou i u mnohem větších vozidel. Zvolenou cestou se ukázala být maximální variabilita. V běžném stavu malá koupelna s umyvadlem, velkým zrcadlem a chemickou toaletou, u které je dostatek místa na nohy. Chcete-li se osprchovat, celá stěna se odklopí doprava nad toaletu. Vznikne tak čistý a prostorný sprchový kout bez jakýchkoli nástrah a překážek. Celá podlaha v interiéru je v jedné rovině bez jakýchkoli prahů a schodů, což platí i pro koupelnu.

Materiál VeneoSlate od firmy BASF je základem pro použití různých přírodních materiálů i v tak hmotnostně choulostivých oblastech jako jsou obytné automobily. Principem je kombinace tenké vrstvy materiálu – v tomto případě břidlice – s plastem. Materiál je tlustý jen jeden milimetr, je lehký a ohebný. Do budoucna nabídne zcela novou představu o tom, s jakými dekory se můžeme v karavanech setkávat. Na podobném principu je vyrobena podlaha vozu s imitací pohledového betonu.

Stěny koupelny pokrývá nový materiál s přírodní břidlicí. Přesunutím celého bloku doprava vznikne velký sprchový kout.

Odolnost, nízká hmotnost a zcela nové pohledové možnosti moderních materiálů a povrchových úprav byly také jedním z cílů spolupráce Hymeru a firmy BASF. Vnější plasty karoserie jsou díky tomu pružnější a odolnější proti poškrábání, povrchy v interiéru jsou hezčí, příjemnější na dotek a přináší dlouhou životnost při nízké hmotnosti. Seznam všech nových materiálů můžete vidět na přiložené fotografii a jejich podrobné specifikace pak – pokud vás to zajímá – na stránkách firmy BASF, která k tomuto vozidlu vydala vlastní tiskovou zprávu.

Kdy bude v naší garáži?

Hymer netvrdí, že vozidla budou v blízkých několika letech vypadat zrovna takto. Chce ale udržet ve své společnosti inovačního ducha a pomocí spolupráce s významnými firmami ukázat možnosti, které nabízí nové materiály a postupy výroby. Důležitou je zde také úzká spolupráce s komunitou cestovatelů a karavanistů, jejichž zkušenosti a připomínky se do konceptu dařilo zapracovat. Generální ředitel Hymer AG Christian Bauer tak věří, že mnoho prvků z konceptu VisionVenture bude možné použít již v příští generaci obytných vozidel. A podle ohlasů návštěvníků veletrhu Caravan Salon v Düsseldorfu, kde byl koncept vystaven, by to mnozí karavanisté uvítali s nadšením.

Více informací o tomto konceptu najdete na webu výrobce HYMER:
https://www.hymer.com/de/en/models/technology-innovation/vision-venture

Další nové články


Nejčtenější články

První LED žárovky H7 dostaly homologaci – můžete je vyměnit i u staršího auta

Výrobce žárovek Osram získal homologaci pro LED žárovky typu H7 pro potkávací a dálková světla osobních a užitkových automobilů. Jedná se o první homologovanou...

Tatra kolem světa 2 dojela. V Tádžikistánu se zřítila ze svahu, část posádky je...

Expedice Tatra kolem světa 2 ukončila svou cestu vážnou nehodou. V Tádžikistánu se vůz ztřítil z horské silnice a několikrát se převrátil. Pět osob...

Fiat Ducato – rozměry a hmotnosti variant

Fiat Ducato 30, 33, 35, 36,5 nebo 42,5. L nebo H. Light, Heavy nebo Maxi. Fiat posílá model Ducato do světa, v tolika různých verzích,...

Poruchy AdBlue a DPF filtru: Drahá sranda, která čeká i na vás

Zkontrolujte systém AdBlue: za 351 km nebude možné nastartovat. Hláška, kterou ve svém obytném autě rozhodně vidět nechcete. Jenže dříve nebo později uvidíte, a...

TECHNIKA: Dodávku otevřete šroubovákem za pár sekund. Jak se tomu bránit?

Plochým šroubovákem se do Fiatu Ducato dostanete za několik vteřin. Poškození je přitom tak malé, že si jej vůbec nemusíte všimnout. U Fordu Transit...