Výrobce Fiat Professional začal oficiálně vyrábět model E-Ducato. Pro firmu je to důležitý milník na cestě k bezemisním lehkým užitkovým vozidlům. Využití v oblasti obytných vozidel je ale zatím v nedohlednu.
Fiat Ducato je v oblasti obytných automobilů jednoznačným lídrem, v Evropě je na jeho základě postaveno 70 % obytných vozidel a i v minulém roce podíle Ducata vzrostl o pět procent. Ducato je prostě mezi karavanisty oblíbené – svědčí o tom i anketa německého časopisu Promobil, ve které vyhrává cenu za „nejlepší základ pro obytná vozidla“ již šestnáct let po sobě.
Elektrické Ducato je kompletně navrženo Fiatem. Obsahuje nové lithiové baterie druhé generace s kapacitou 110 kWh, které by měly vozu poskytnou dojezd až 420 kilometrů. Nepochybujeme o tom, že mezi dovážkovými firmami a v městském provozu bude o tyto vozy zájem.
Díky legislativní výjimce totiž mohou elektrické vozy spadat do kategorie řidičského oprávnění pro skupinu B i při hmotnosti až 4 250 kg. Elektrický pohon tak nebude mít zásadní vliv na užitečnou hmotnost vozu.
Fiat E-ducato stojí na českém trhu od 1 295 000 Kč (bez DPH). Jedná se o verzi L3H2 s motorem o výkonu 200 kW/272 k. Varianty L4H2 nabízí ložnou plochu 17 m3 a tradiční hranatou karoserii, což je pro vestavby výhodné. Nabíjení umožňuje dobít baterii z 0 na 80 % za 55 minut. Výhodou je záruka na 5 let nebo 200 000 kilometrů.
Ve standarní výbavě najdeme například automatickou klimatizaci, digitální přístrojový panel a 7″ rádio s Android Auto/Apple CarPlay, tempomat či elektrickou parkovací brzdu, airbag řidiče a spolujezdce a celou řadu asistentů včetně hlídání jízdního pruhu. Provedení do 3,5 tuny nabízí jen malou doložnost 610-635 kg, ve variantě 4,25 t však již 1 360-1 385 kg.
V oblasti karavaningu bude hlavním problémem krátký dojezd, nepochybuji ale o tom, že se na příštím veletrhu v Düsseldorfu setkáme s prvními testovacími modely na tomto novém základu.
Text: Jan Bordovský
Foto: Fiat