Fiat Ducato je bestsellerem v segmentu velkých užitkových vozidel a je také nejčastěji používaným základem pro obytné automobily. I přes stále atraktivní vzhled však už koncepce vozu začíná být letitá a poslední inovace z roku 2019 přinesla jen nepatrné změny. Co nám přinese facelift, který se chystá na rok 2021?
Konkurence Fiatu dýchá na záda. Obytné automobily čím dál častěji můžeme vidět na podvozcích Citroenu Jumper. Pozadu není ani výrazný Ford Transit a některé značky zkoušejí Renault Master. Ne, že by Ducato výrazně ohrožovaly, ale kombinace nižší ceny, lepší dostupnosti a v případě Fordu i výrazně modernější kabiny mu pomalu ukrajují podíl na trhu, který je v případě Ducata téměř 70 %. Nový Mercedes Sprinter s moderními bezpečnostními asistenty, které dodávku ještě více přiblížily z hlediska bezpečnosti osobním vozům, pak ukazuje, kam se bude vývoj dále ubírat.
Fiat Ducato si prošel posledním faceliftem v roce 2019. Tehdy bylo největší změnou uvedení motorů s emisní normou Euro 6d a opravdové automatické převodovky, která se ukázala v dobrém světle a mezi zákazníky začíná být velmi populární.
Vnější design, který Fiat Ducato dostal při faceliftu v roce 2014, je natolik povedený, že ani po sedmi letech nepůsobí zastarale. Jinou písničkou je ale interiér. Doba je dnes jinde, ať se již bavíme o celkovém vzhledu, použitých materiálech i množství odkládacích ploch – v tom všem Ducato čím dál více ztrácí.
Nová verze, která se objeví v prodeji v roce 2022, ale představena by měla být již koncem letošního roku, bude mít jiný vzhled přední části, nové zadní svítilny i jiné kliky dveří. Změny se pravděpodoně nedotknou motorů, které byly představeny teprve v roce 2019, nepočítáme-li čistě elektrickou verzi, jež by se měla na trhu rovněž objevit v dohledné době.
Proč je Ducato tolik oblíbené?
Podvozek Fiatu Ducato přináší výrobcům obytných vozidel několik důležitých výhod.
- Díky divizi Fiat Camper, která úzce spolupracuje s výrobci obytných vozidel, nejlépe splňuje jejich požadavky. Nabízí například uložení všech důležitých komponent pohonu v přední části vozu tak, aby měli výrobci vzadu co největší volnost pro tvorbu nástavby.
- Fiat provozuje linku Fiat Camper Service, kam se mohou obracet uživatelé obytných vozů v nouzi.
- Je spolehlivé.
- Je dostupné za dobrou cenu.
- Má relativně lehký základ.
Budoucnost má jiné nároky
Uživatelé i zahraniční novináři a odborníci se shodují na tom, že aby Ducato udrželo krok s konkurencí, musí na některých oblastech výrazněji zapracovat. Níže přinášíme výčet hlavních věcí, které by se měly v nové generaci vozu vyřešit.
Design – I když je aktuální vzhled vozu stále atraktivní, je téměř jisté, že facelift přinese větší designové změny minimálně v přední části vozu.
Palubní deska – Na té se asi nejvíce podepsal zub času. Levný vzhled a neuspořádanost palubní desky doplňují levné rezonující materiály. Největším problémem je nedostatek odkládacích prostor pro větší lahve s pitím, mobilní telefony i užitečné drobnosti. Desce by prospělo také více USB portů a lepší ovládání na volantu.
Komunikace s nástavbou a síťové prvky – Fiat přenechal multimediální a síťové funkce prakticky úplně externím dodavatelům multimeidílních systémů. Hymer však již ve spolupráci s Mercedesem (aplikace Connect) ukázal, že lze skvěle propojit systémy vozu a obytné nástavby do jedné mobilní aplikace tak, že má uživatel přehled o celém ekosystému a může jej taky ovládat.
Ergonomie – Ducatu by velmi prospělo, kdyby měl mnohem lépe nastavitelná sedadla, a to ve více osách a ve větším rozsahu. Líbilo by se nám mít čelní okno s horní hranou mnohem výše než dosud – jak ukazuje například Mercedes Sprinter. A od věci by nebyla ani automatická elektronická ruční brzda, dnes již běžná součást osobních vozidel.
Aktivní bezpečnost a asistenty – Konkurence je v tomto ohledu již daleko vpředu. Fiat sice disponuje asistentem nouzového brzdění, ale ten se téměř nepoužíval. Přitom je to věc, která by u obytného vozu měla být vždy v základu. Vhod by ve stále hustším provozu přišel také systém udržování v jízdním pruhu a adaptivní tempomat, který by výrazně zjednodušil dlouhé prázdninové přesuny. Fiatu by pomohlo také modernější osvětlení. Zastaralé halogenové H7 jsou dnes již za zenitem. Novému Ducatu by rozhodně slušely efektivní LED světlomety.
Jízdní komfort – Ducato je dodávka každým coulem. A poznáte to po prvním rozjezdu podle tvrdého odpružení podvozku a hlučného motoru. Kabině řidiče by velmi prospělo lepší odhlučnění, protože především při dálničních rychlostech jsou komunikace posádky nebo poslech hudby téměř nemožné. Konkurence také ukazuje, že i dodávka může mít měkčí podvozek.
O tom, co vše nová verze Fiatu Ducato nabídne, nejsou zatím žádné přesné informace. Výše uvedené tak můžete brát jako výčet slabých míst a tipů na zlepšení, v nichž je již konkurence dále a kde ukazuje, že je to možné i přesto, že se stále jedná v základu primárně o pracovní užitková vozidla.
Je ve stávajícím Ducatu něco, co vám chybí nebo vás v něm rozčiluje? Napište do komentářů 😉
Text: Jan Bordovský