Fiat Ducato a syntetická nafta? Stellantis povolil zelenou naftu u všech modelů aut i dodávek s Euro 5/6

-

Koncern Stellantis oznámil, že všechny nové i stávající modely s naftovými motory plnícími emisní normy Euro 5 nebo Euro 6 mohou tankovat ekologickou syntetickou naftu HVO. Slibuje si od toho prodloužení životnosti spalovacích motorů a splnění svých emisních závazků.

Oznámení se týká všech osobních i užitkových vozidel z koncernu Stellantis, které jsou vybaveny vznětovým motorem s emisní normou Euro 5 a Euro 6. U dodávek tedy platí pro Fiat Ducato, Citroen Jumper, Peugeot Boxer i Opel Movano.

Vozidla, které jsou z výroby uzpůsobeny pro tankování syntetické nafty, mají na plnícím hrdle nádrže uvedenu zkratku XTL. I vozidla s Euro 6 bez této zkratky mohou syntetickou naftu tankovat, pokud jsou vybaveny motory:

  • 1.3 MultiJet
  • 1.6 MultiJet
  • 2.0 MultiJet
  • 2.2 MultiJet 
  • Nový 2.2 MultiJet 4.0
  • 3.0 V6 MultiJet
  • 2.3 MultiJet (F1A – Fiat Ducato)

Co je syntetická nafta HVO?

Syntetická nafta HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) je alternativou k naftě vyráběné z ropy. HVO se vyrábí hydrogenací rostlinných olejů, živočisných tuků, kuchyňských olejů či odpadů z potravinářské výroby.

Syntetická nafta je obecně kompatibilní s většinou moderních naftových motorů. Posvěcení výrobce je ale v dlouhodobém provozu samozřejmě výhodou.

Bionafta, zelená nafta nebo syntetická nafta – najdete ji pod různými označeními. Syntetická paliva jsou jednou z cest, jak u vozidel snížit emise, navíc i jejich výroba by měla být výrazně ekologičtější než tradiční těžba a zpracování ropy. Výrobcům vozidel také umožňují déle udržet v nabídce klasické spalovací motory. Díky postupu výroby má syntetická nafta výrazně čistší spalování, neobsahuje síru a tvoří podstatně méně škodlivých emisí. Díky svým nižším mazacím schopnostem se ale doporučuje aditivace.

Syntetickou naftu najdeme již asi na dvacítce čerpacích stanících i v Česku, například pod názvem HVO 100. V Evropě již toto palivo nabízí přes tisíc benzinek.

Výhody HVO (syntetická nafta):
+ ekologicky obnovitelné palivo
+ chemická čistota, menší tvorba usazenin
+ nepodléhá biologickému rozkladu, vhodná pro dlouhodobé skladování
+ vyšší výkon díky cetanovému číslu 100
+ nižší emise, nulový obsah síry
+ libovolně misitelná s běžnou naftou

Nevýhody HVO:
– nižší schopnost mazání motoru
– tendence k tuhnutí při velkých mrazech
– zatím asi o 10 Kč dražší než běžná nafta

Syntetická nafta, Truma Combi Diesel a naftové bufíky?

Pro karavanisty může vyvstat otázka, co na syntetickou naftu řekne naftové topení a další naftové spotřebiče v obytné vestavbě.

Truma pro použití HVO vydala v srpnu 2024 servisní stanovisko, že všechna naftová topení Truma Combi Diesel od roku výroby 2008 jsou plně připraveny na spalování syntetické nafty i jakéhokoli mixu HVO a klasické nafty.

S ohledem na chemickou čistotu syntetické nafty by to neměl být problém ani pro ostatní naftové spotřebiče včetně bufíků, naftových varných desek a dalších.

Text: Jan Bordovský, Foto: Stellantis

Další nové články


Nejčtenější články

První LED žárovky H7 dostaly homologaci – můžete je vyměnit i u staršího auta

Výrobce žárovek Osram získal homologaci pro LED žárovky typu H7 pro potkávací a dálková světla osobních a užitkových automobilů. Jedná se o první homologovanou...

Tatra kolem světa 2 dojela. V Tádžikistánu se zřítila ze svahu, část posádky je...

Expedice Tatra kolem světa 2 ukončila svou cestu vážnou nehodou. V Tádžikistánu se vůz ztřítil z horské silnice a několikrát se převrátil. Pět osob...

Fiat Ducato – rozměry a hmotnosti variant

Fiat Ducato 30, 33, 35, 36,5 nebo 42,5. L nebo H. Light, Heavy nebo Maxi. Fiat posílá model Ducato do světa, v tolika různých verzích,...

Poruchy AdBlue a DPF filtru: Drahá sranda, která čeká i na vás

Zkontrolujte systém AdBlue: za 351 km nebude možné nastartovat. Hláška, kterou ve svém obytném autě rozhodně vidět nechcete. Jenže dříve nebo později uvidíte, a...

TECHNIKA: Dodávku otevřete šroubovákem za pár sekund. Jak se tomu bránit?

Plochým šroubovákem se do Fiatu Ducato dostanete za několik vteřin. Poškození je přitom tak malé, že si jej vůbec nemusíte všimnout. U Fordu Transit...