Koncern Stellantis oznámil, že všechny nové i stávající modely s naftovými motory plnícími emisní normy Euro 5 nebo Euro 6 mohou tankovat ekologickou syntetickou naftu HVO. Slibuje si od toho prodloužení životnosti spalovacích motorů a splnění svých emisních závazků.
Oznámení se týká všech osobních i užitkových vozidel z koncernu Stellantis, které jsou vybaveny vznětovým motorem s emisní normou Euro 5 a Euro 6. U dodávek tedy platí pro Fiat Ducato, Citroen Jumper, Peugeot Boxer i Opel Movano.
Vozidla, které jsou z výroby uzpůsobeny pro tankování syntetické nafty, mají na plnícím hrdle nádrže uvedenu zkratku XTL. I vozidla s Euro 6 bez této zkratky mohou syntetickou naftu tankovat, pokud jsou vybaveny motory:
- 1.3 MultiJet
- 1.6 MultiJet
- 2.0 MultiJet
- 2.2 MultiJet
- Nový 2.2 MultiJet 4.0
- 3.0 V6 MultiJet
- 2.3 MultiJet (F1A – Fiat Ducato)
Co je syntetická nafta HVO?
Syntetická nafta HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) je alternativou k naftě vyráběné z ropy. HVO se vyrábí hydrogenací rostlinných olejů, živočisných tuků, kuchyňských olejů či odpadů z potravinářské výroby.
Syntetická nafta je obecně kompatibilní s většinou moderních naftových motorů. Posvěcení výrobce je ale v dlouhodobém provozu samozřejmě výhodou.
Bionafta, zelená nafta nebo syntetická nafta – najdete ji pod různými označeními. Syntetická paliva jsou jednou z cest, jak u vozidel snížit emise, navíc i jejich výroba by měla být výrazně ekologičtější než tradiční těžba a zpracování ropy. Výrobcům vozidel také umožňují déle udržet v nabídce klasické spalovací motory. Díky postupu výroby má syntetická nafta výrazně čistší spalování, neobsahuje síru a tvoří podstatně méně škodlivých emisí. Díky svým nižším mazacím schopnostem se ale doporučuje aditivace.
Syntetickou naftu najdeme již asi na dvacítce čerpacích stanících i v Česku, například pod názvem HVO 100. V Evropě již toto palivo nabízí přes tisíc benzinek.
Výhody HVO (syntetická nafta):
+ ekologicky obnovitelné palivo
+ chemická čistota, menší tvorba usazenin
+ nepodléhá biologickému rozkladu, vhodná pro dlouhodobé skladování
+ vyšší výkon díky cetanovému číslu 100
+ nižší emise, nulový obsah síry
+ libovolně misitelná s běžnou naftou
Nevýhody HVO:
– nižší schopnost mazání motoru
– tendence k tuhnutí při velkých mrazech
– zatím asi o 10 Kč dražší než běžná nafta
Syntetická nafta, Truma Combi Diesel a naftové bufíky?
Pro karavanisty může vyvstat otázka, co na syntetickou naftu řekne naftové topení a další naftové spotřebiče v obytné vestavbě.
Truma pro použití HVO vydala v srpnu 2024 servisní stanovisko, že všechna naftová topení Truma Combi Diesel od roku výroby 2008 jsou plně připraveny na spalování syntetické nafty i jakéhokoli mixu HVO a klasické nafty.
S ohledem na chemickou čistotu syntetické nafty by to neměl být problém ani pro ostatní naftové spotřebiče včetně bufíků, naftových varných desek a dalších.
Text: Jan Bordovský, Foto: Stellantis