Crashtest obytné dodávky – velké auto neznamená vyšší bezpečnost

-

Německý autoklub ADAC provedl simulovanou srážku tovární obytné vestavby a osobního automobilu. Takovou, jaké jsou na silnicích nejběžnější. Výsledky nedopadly pro karavanisty tak dobře, jak by se mohlo zdát. Velký vůz ani vysoký posez vás nemusí ochránit. A posádka vzadu je na tom ještě hůře.

Obytných automobilů na silnicích přibývá a obytných vestaveb v běžných plechových dodávkách ještě více. ADAC se proto rozhodl prověřit jejich bezpečnost při čelním crashtestu s lehkým přesazením – jedná se o nejčastější typ čelního střetu například na okresních silnicích a při předjíždění.

V rychlosti 56 km/h se proti sobě pustily vozy s hmotností 3 500 kg vs. 1 700 kg. Srážka je devastující.

Oba řidiči v ohrožení

Deformační zóny osobního vozu tolik energie nejsou schopny absorbovat, kabina se hroutí a pro otevření dveří je potřeba těžká technika hasičů. To komplikuje případnou záchranu cestujících. Jak ale dopadl obytný vůz?

Riziko zranění – zelená nejnižší, tmavě červená nejvyšší.
Vlevo obytná vestavba, vpravo osobní automobil.

O mnoho lépe bohužel ne – prostor pro posádku utrpěl značné deformace, přední kolo se utrhlo a promáčklo podlahu u nohou, opěradlo řidiče je nakloněné dozadu a volant se vystrčil dopředu a nahoru, přímo proti řidiči. Dveře řidiče otevřela až těžká technika, ty u spolujezdce šly ručně, ale až s větším použitím síly. Boční dveře nešly otevřít vůbec.

Cestujícím vzadu hrozí vážná zranění

Ještě horší je to na zadní lavici v obytné vestavbě. Jediný pasažér s dobrou ochranou je dítě ve kvalitní autosedačce. Dospělé cestující ohrožuje hned několik věcí:

  • Zborcená konstrukce zadní lavice odhaluje trubkový rám opěradla, při pohybu hlavy dozadu se o něj hlava silně udeří.
  • Bezpečnostní pásy bez pyrotechnických předpínačů mohou způsobit vážná vnitřní zranění.
  • Cestujícím hrozí riziko vážného poranění hlavy po střetu s opěradlem řidiče, které se ohnulo směrem dozadu.

Další vážné problémy pak hrozí, pokud se vůz po srážce převrátí na bok, což se i nyní téměř stalo. Cestující pak ohrožují volně uložené předměty či pád poškozeného nábytku a vybavení vestavby.

Nábytek srážku nevydrží, plyn je bezpečný

Závěsné skříňky, jejich dvířka a zejména uložený obsah při srážce lítají vnitřním prostorem s obrovskou energií. Kuchyňský blok se zcela utrhnul z uchycení v podlaze. Potraviny, nádobí, příbory a nože, těžké PET lahve, ale také TV či tablet a další věci mohou být ve voze při srážce smrtelnými.

Dobře naopak dopadla postel, náklad uchycený popruhy v zavazadlovém prostoru a také plynové lahve. Bezpečnostní regulátor včas zareagoval a vypnul automaticky přívod plynu, čímž se snížilo riziko požáru či výbuchu plynu.

Co na to výrobci?

Pokud si (stejně jako já) namlouváte, že v obytné dodávce sedíte vysoko a díky velké hmotnosti vozu jste při srážce lépe chránění, není to pravda. I malé osobní vozy nabízí v takovém případě často vyšší bezpečnost.

Dodávky totiž mají naprosto nedostatečné deformační zóny a rychle dochází ke zborcení prostoru pro řidiče, kterého navíc ještě ohrožuje volant. Problémem je proti osobním vozům také výrazně nižší počet airbagů.

Zapracovat je nutné také na pevnosti obyté vestavby – zde ale narážíme na známý problém hmotnosti a doložnosti. Řešením by ale bylo, kdyby například kuchyně byla v vespod přišroubovaná k podvozku vozidla, nikoli k dřevěné podlaze. Výrazně pevnější musí být také sedací lavice – konstrukce z lehčené překližky k tomuto účelu zkrátka nemá dostatečnou pevnost a chybí zde minimálně ocelový rám i ve spodní části.

To ale stále mluvíme o továrních obytných vozech s homologací, ze sociálních sítí i svého okolí jistě znáte celou řadu podomácku vyrobených vozů, kde naleznete nábytek s obchodních domů, kachličky v kuchyni, nedostatečně zajištěné úložné prostory, volně uložená kola či lyže a mnoho jiných nedostatků. Jak je vidět z crashtestu, není radno tuto stránku věci podceňovat.

Jak zvýšit bezpečnost cestujících za jízdy

  • Těžké věci dávejte dolů, lehké nahoru. Do horních skříněk patří hlavně oblečení a jiné lehké předměty.
  • V obytném prostoru vozte co nejméně věcí, využívejte co nejvíce zavazadlový prostor nebo garáž. Používejte bezpečnostní popruhy a oka v podlaze.
  • Nenechávejte nic v otevřených poličkách nebo kuchyňském dřezu. Snažte se místo porcelánu a skla používat lehčí alternativy nádobí. Pozor na nože a podobné předměty.
  • Za jízdy vždy sklopte nebo demontujte jídelní stolek. Je to sice nepohodlné a nikdo to nedělá, ale při nárazu Vám to ušetří mnoho nepříjemností.
  • Vařte si kafe a lehejte do lůžka POUZE když vůz stojí. Jedete na dovolenou, udělejte si čas na přestávky. I cesta je přece cílem.
  • Když vybíráte nový vůz, zvažte příplatky za bezpečnostní asistenty, airbagy apod. Televize sice vypadá uvnitř lépe než asistent nouzového brzdění, ale nezapomeňte, že s sebou vozíte to nejcennější, co máte.

Šťastnou cestu! 😉

Text: Jan Bordovský, Foto: © ADAC / Uwe Rattay, Zdroj: Tisková zpráva ADAC

Další nové články


Nejčtenější články

První LED žárovky H7 dostaly homologaci – můžete je vyměnit i u staršího auta

Výrobce žárovek Osram získal homologaci pro LED žárovky typu H7 pro potkávací a dálková světla osobních a užitkových automobilů. Jedná se o první homologovanou...

Tatra kolem světa 2 dojela. V Tádžikistánu se zřítila ze svahu, část posádky je...

Expedice Tatra kolem světa 2 ukončila svou cestu vážnou nehodou. V Tádžikistánu se vůz ztřítil z horské silnice a několikrát se převrátil. Pět osob...

Fiat Ducato – rozměry a hmotnosti variant

Fiat Ducato 30, 33, 35, 36,5 nebo 42,5. L nebo H. Light, Heavy nebo Maxi. Fiat posílá model Ducato do světa, v tolika různých verzích,...

Poruchy AdBlue a DPF filtru: Drahá sranda, která čeká i na vás

Zkontrolujte systém AdBlue: za 351 km nebude možné nastartovat. Hláška, kterou ve svém obytném autě rozhodně vidět nechcete. Jenže dříve nebo později uvidíte, a...

TECHNIKA: Dodávku otevřete šroubovákem za pár sekund. Jak se tomu bránit?

Plochým šroubovákem se do Fiatu Ducato dostanete za několik vteřin. Poškození je přitom tak malé, že si jej vůbec nemusíte všimnout. U Fordu Transit...