Chausson a Challenger představili obytné vozy ElectriX s duálním pohonem. Na elektřinu ujedou sto kilometrů

-

První obytné vozy v Evropě, které čistě na elektrický pohon ujedou až sto kilometrů, představil koncern Trigano v podobě obytných vozů Chausson a Challenger ElectriX. Premiéra proběhla na veletrhu v Paříži.

Pod kapotou těchto kompaktních polointegrovaných vozů na základu Fiatu Ducato se skrývá naftový motor s výkonem 140 koní (volitelně 180 koní i osmistupňová automatická převodovka), který pohání přední kola. Zadní kola pohání elektromotor o výkonu 115 kW ve spojení s akumulátorem o kapacitě 37 kWh. Dojezd čistě na elektřinu by se měl pohybovat okolo sta kilometrů. Oba pohony neumí běžet současně, výrobce se proto vyhýbá použití slova „hybrid“ a mluví o duálním pohonu.

Baterie umí rekuperaci a neomezuje prostor ani doložnost

Elektrický pohon vznikl ve spolupráci s firmou Bedeo, významným dodavatelem elektrických pohonů pro užitková vozidla. Baterie je umístěna mezi nápravami pod podlahou vozidla, neomezuje tak úložný prostor. Při použití obou typů pohonu umí baterie rekuperovat energii při brzdění.

Baterie s hmotností 300 kilogramů navíc neomezuje doložnost vozidla díky nové evropské legislativě, která umožňuje elektrickým vozům celkovou hmotnost až 4 250 kg s řidičským průkazem skupiny B.

Přijdou další obytná auta na elektřinu?

Díky spolupráci firmy Bedeo s koncernem Trigano, který vyrábí celkem 27 značek obytných automobilů, se dá očekávat, že se podobný typ pohonu objeví brzy i u dalších výrobců, třeba i jako volitelná výbava.

Zajímavostí je, že elektrický systém od firmy Bedeo umožňuje tzv. retro-fitting, tedy dodatečnou montáž i do starších vozů. Na elektrický pohon výrobce dává záruku 7 let nebo 100 000 kilometrů.

Do města elektřina, na dlouhou trasu nafta

Výrobce elektrický pohon označuje jako ideální volbu do městského provozu, kde díky němu budou vozidla splňovat podmínky pro vjezdy do bezemisních zón, které nás ve městech čekají v čím dál větší míře. Na dlouhé trasy vůz použije spalovací motor. Celkový dojezd by měl činit příjemných 900 kilometrů.

Polointegrované vozy o velikosti dodávky

Challenger X150 a X250 ElectriX (a jeho dvojče Chausson X550 a X650) jsou obytné vozy s polointegrovanou obytnou nástavbou, které svou velikostí připomínají obytnou vestavbu. Jejich délka je 5,99 až 6,36 metru, výška 2,75 a šířka jen 2,10 metru.

Výběr pohonu řidič zvolí jednoduše tlačítkem na přístrojové desce, informace o stavu baterie se zobrazují například i v displeji zpětného zrcátka.

Žádný prototyp – ElectriX je již v prodeji

Pokud jste tyto obytné vozy považovali za další z mnoha konceptů, nenechte se mýlit – představené vozy se vyrábí a je možné je u výrobce objednat. Cena vozů s duálním pohonem začíná přibližně na 2 550 000 Kč.

Text: Jan Bordovský, Foto: Trigano

Další nové články


Nejčtenější články

První LED žárovky H7 dostaly homologaci – můžete je vyměnit i u staršího auta

Výrobce žárovek Osram získal homologaci pro LED žárovky typu H7 pro potkávací a dálková světla osobních a užitkových automobilů. Jedná se o první homologovanou...

Tatra kolem světa 2 dojela. V Tádžikistánu se zřítila ze svahu, část posádky je...

Expedice Tatra kolem světa 2 ukončila svou cestu vážnou nehodou. V Tádžikistánu se vůz ztřítil z horské silnice a několikrát se převrátil. Pět osob...

Fiat Ducato – rozměry a hmotnosti variant

Fiat Ducato 30, 33, 35, 36,5 nebo 42,5. L nebo H. Light, Heavy nebo Maxi. Fiat posílá model Ducato do světa, v tolika různých verzích,...

Poruchy AdBlue a DPF filtru: Drahá sranda, která čeká i na vás

Zkontrolujte systém AdBlue: za 351 km nebude možné nastartovat. Hláška, kterou ve svém obytném autě rozhodně vidět nechcete. Jenže dříve nebo později uvidíte, a...

TECHNIKA: Dodávku otevřete šroubovákem za pár sekund. Jak se tomu bránit?

Plochým šroubovákem se do Fiatu Ducato dostanete za několik vteřin. Poškození je přitom tak malé, že si jej vůbec nemusíte všimnout. U Fordu Transit...