Dotazy na to, jak vypadá aktuální cesta do Chorvatska, ať již z hlediska uzavírek, cen, kontrol či proticovidových opatření, jsou v letní sezóně na sociálních sítích denní záležitostí. Trasu jsem včera projel, níže naleznete krátké shrnutí.
Cesta popsaná níže v článku se týká obytného auta do 3,5 tuny na trase Mikulov – Vídeň – Graz – Maribor – Lublaň – Koper – Pula, vše výhradně po dálnicích za účelem “dostat se co nejrychleji do Chorvatska”.
MIKULOV – Přechod do Rakouska
Hraniční přechod do Rakouska je zcela bez kontrol v obou směrech. Dálniční známku na 10 dní (cena 272,- Kč) kupujeme v Travel Free Shopu hned za přechodem. Při platbě si můžete vybrat transakci v korunách či eurech. Rakouská známka se lepí nahoru doprostřed čelního skla, kontrolní útržek si schovejte. Známku lze koupit také přes internet, ale s platností až 18. den od nákupu (!).
Nedaleko tohoto obchodu je možné si nechat svůj obytný vůz bezplatně zvážit, jak psal Martin Strimpfl na svém blogu.
Rakousko má samozřejmě v platnosti svá proticovidová opatření, které je možné kontrolovat namátkou kdykoli. My jsme na žádnou takovou kontrolu nenarazili. Těsně za přechodem je možné nechat si zdarma udělat antigenní test (velký billboard u silnice).
Průjezd Rakouskem je bez komplikací
Na trase Vídeň – Graz – Maribor aktuálně nejsou žádné uzavírky, až na pár krátkých úseků se zúžením, které ale neznamenají žádné zdržení. Cesta je komfortní a rychlá. Vídeň projíždíme naprosto plynule kolem desáté hodiny večer, o což se snažím pokaždé, provoz je výrazně slabší než přes den.
Obecně se snažím úsek ČR – Vídeň vždy překonat večer či v noci a pak už jet jen tak dlouho, jak se nám chce. Obvykle nocujeme někde před Grazem, cestou lze najít příjemná odpočívadla s dětskými hřišti a dobrou snídaní s kávou (např. Raststation Loipersdorf cca 100 km před Grazem).
Na poslední čerpací stanici Shell v Rakousku lze koupit dálniční známku do Slovinska (7denní za 15 EUR – platí v den zakoupení plus 6 dní, platí pro všechny typy karavanů bez ohledu na výšku). Měsíční pak vyjde na 30 EUR. Lepí se vedle té rakouské, nebo vlevo dolů na stranu řidiče.
Naftu zde ale netankujte – aktuální cena byla cca 1,66 EUR. Kousek za slovinskými hranicemi však cena spadne na cca 1,31 EUR, což je u obytného auta rozdíl cca 700 Kč na plné nádrži.
Navigace vám může pro cestu do Chorvatska nabídnout i trasu přes Klagenfurt. Časově vyjde podobně, ale nevyhnete se průjezdu přes tunel Karavanken, který stojí dalších 8 EUR.
Hraniční přechod do Slovinska
Hranice Rakousko – Slovinsko jsou průjezdné bez komplikací, avšak v protisměru se v době našeho průjezdu prováděla kontrola dokumentů. Probíhala bez kolon, a tedy bez většího zdržení.
Také Slovinsko je aktuálně průjezdné bez komplikací. Větší provoz čekejte tradičně kolem Lublaně, ale jede se plynule.
Chorvatsko má namátkové kontroly a vlastní vstupní formulář
Chorvatsko aktuálně zpřísnilo podmínky pro vstup do země s ohledem na šíření nové mutace koronaviru v některých turistických letoviscích. Potřeba je při vstupu do země doklad o očkování nebo prodělání nemoci. Chorvatsko se připojilo mezi země, které akceptují tzv. covid-pass (můžete si vytisknout po absolvovaném očkování).
Chorvaté doporučují turistům také vyplnění vstupního formuláře Enter Croatia – je dostupný i česky, není povinný, ale může urychlit průjezd hranicemi. Máme jej vyplněný, jeho identifikační číslo uložené v mobilu.
Na hranicích probíhá v době našeho průjezdu namátková kontrola na výjezdu ze Slovinska – většinu obytných aut nechává celník projet mávnutím ruky. Stejně je tomu v opačném směru. Na vjezdu do Chorvatska není nikdo a celnice je volně průjezdná.
Až do Puly po dálnici
Hned za hranicemi najíždíme na dálnici a jedeme po ní až do Puly. Na první mýtnici si z automatu bereme lístek, na výjezdu za tento úsek platíme 76 HRK (cca 276 Kč).
Cesta je rovněž bez zdržení, pouze si dejte pozor na únavu a mikrospánek – ten je velmi častý ve finálních úsecích cesty a může přijít klidně i v poledne. Typicky přichází v horkých dnech a po jídle, kdy je tělo nastavené na odpočinek.
Přeji všem šťastnou cestu bez komplikací!
Máte jinou aktuální zkušenost z této trasy? Podělte se v komentářích!
Text a foto: Jan Bordovský