REDAKČNÍ TEST: Rodinná alkovna Giottiline Siena 440 pro 6 osob

-

Ačkoli současnému trhu s obytnými automobily vládnou obytné vestavby, stále existuje poptávka po modelech pro velké rodiny a půjčovny karavanů. V následujících dvou redakčních testech se proto zaměříme právě na taková auta. Začínáme s alkovnou Giottiline Siena 440.

Ve firmě Blue Rent máme možnost zblízka prozkoumat dva větší rodinné modely italského výrobce Giottiline. Ten mimochodem letos slaví 20 let od svého založení. Dnes začneme velkou alkovnou s názvem Siena 440 na podvozku Citroenu Jumper. Jedná se o model s šesti místy na jízdu i spaní.

Vůz obsahuje příplatkový paket PRIVILEGE, který u alkovny přináší navíc zadní kameru s displejem na palubní desce, centrální zamykání nástavby, vstupní dveře s dvojitým zámkem, panoramatické střešní okno a designovou zadní část s LED světly.

Prohlédněte si naši videorecenzi Giottiline Siena 440:

Díky velké aerodynamicky tvarované přední alkovně a dlouhému zadnímu převisu s rozměrnou garáží působí Siena 440 velmi prostorně. Nástavbu tvoří zvenčí klasická závěsná okna, design bílé nástavby doplňují decentní polepy. Vozu sluší tmavé hliníkové disky a praktické jsou i vstupní dveře s oknem. Giottiline Siena 440 má délku 6,99 metru. Nástavu tvoří klasický hliníkový sendvič, střecha je tvořena laminátem odolným proti kroupám.

Základ zde tvoří osvědčený podvozek Citroen Jumper (volitelně lze vybrat i Fiat Ducato nebo Peugeot Boxer) s manuální 6stupňovou převodovkou a motorem o výkonu 103 kW. V kabině nechybí manuální klimatizace, tempomat a příprava pro autorádio. V základní ceně nenajdete zastínění kabiny, je tu ale výklopný displej s obrazem ze zadní kamery. Nezvykle zde zůstalo i vnitřní zpětné zrcátko, kterým můžete kontrolovat posádku na zadních sedadlech.

Pro alkovnu typické – prostorný a světlý interiér

Po vstupu do této alkovny vás zaujme vzdušnost a prostornost interiéru. Je to dáno hlavně přední alkovnou, díky které je v přední obývací části velmi vysoký strop. Přední lůžko v alkovně je navíc sklopné, aby se dalo lépe procházet do přední kabiny.

Pomáhají ale další prvky uvnitř vozu Siena 440 – tři střešní okna, světlé dekory, prosklené vstupní dveře i veliké okno u sedací sestavy. Díky tomu zde nehrozí pocit stísněnosti ani v několikačlenném obsazení.

Přední salon pojme celou posádku

Přední sedačky v kabině jsou obě otočné, což ale v praxi moc nevyužijete, protože od jídelního stolu jsou příliš daleko. Přední salon má dvě prostorné protilehlé lavice pro 4 osoby, disponuje navíc výklopným rozšířením na obou stranách, kam lze umístit přídavné čalounění a usadit tak celou šestičlennou posádku. Stabilní a dobře nastavitelný stůl je velký už v základním proveden, avšak dá se pomocí snadného fíglu ještě rozšířit.

Lavice mají příjemné látkové čalounění s koženkovými okraji a masivními záhlavníky. Přední lavice může být u šestimístného provedení vybavena bezpečnostními pásy a dva cestující jezdí proti směru jízdy.

Dalším detailem, který potěší rodiny s dětmi, je dvojité uchycení Isofix na zadní lavici, můžete zde tak bezpečně připevnit dvě dětské sedačky. A to také není zcela běžné.

Až šest míst ke spaní – lůžka myslí i na děti

Ve vozidle Giottiline Siena 440 se v noci vyspí až šest osob, i když primárně jsou v trvalé pohotovosti lůžka pro čtyři. Přední dvojlůžko v alkovně má velmi dobrou délku 213 centimetrů a díky vysokému stropu není nijak stísněné. Zadní příčné dvoulůžko nad garáží má délku 220 cm, třetí nouzové lůžko pro dvě osoby pak lze vytvořit ze sedací sestavy a nabídne délku 188 cm. Přesné rozměry lůžek najdete níže.

Zaměření na rodiny s dětmi potvrzuje i skutečnost, že obě lůžka – to v alkovně i příčné lůžko vzadu – jsou vybavena sítěmi proti pádu. To v některých vozech stále není standardem. Obě lůžka mají také závěsy pro zatemnění a větší soukromí.

Na zadní lůžko se dostaneme přes tři malé schůdky v chodbičce – lůžko je tradičně vyvýšené, neboť pod ním se nalézá velká garáž. Schůdky slouží jako úložné prostory, ideálně na boty a jiné drobnosti. Hned vedle schůdků se nachází dvířka do zadní garáže, za nimi je polička, na kterou lze uložit věci, které potřebujete mít po ruce.

Nad zadním lůžkem najdeme trojici stropních skříněk pro oblečení posádky. V hlavové části je výdech teplého vzduchu z topení a také čtecí polohovatelné LED lampičky s vestavěným USB konektorem pro dobíjení mobilu.

Kuchyně, kde se dá opravdu vařit

Kuchyňský blok je v tomto modelu umístěn na pravé straně vozu, hned vedle vstupních dveří. Dominuje mu prostorná pracovní deska s velkým kulatým dřezem a velký dvouhořákový vařič s elektrickým zapalováním. Ten za jízdy kryje skleněná dvoudílná deska, která může sloužit také jako odkládací plocha. Vysoká páková baterie umožňuje naplnit nebo umývat i velké hrnce. Masivní kryt dřezu slouží zároveň jako krájecí deska.

Pro mytí nádobí, vaření i osobní hygienu slouží vodní nádrže o standardním objemu 100 litrů, což se týká čisté i odpadní vody. Početná posádky by jistě uvítala větší zásobu, zde ale narážíme na limity doložnosti vozu.

Úložné prostory posádce nechybí

Díky rozměrům vozu se do interiéru podařilo umístit také dostatek úložných prostor. Kromě zmíněných tří stropních skříněk v ložnici jsou to další dvě stropní skříňky v kuchyni – sem tradičně přijdou talíře, hrníčky a podobné předměty. Pod nimi je ještě dlouhá polička na další drobnosti. Mnoho místa pak nabízí kuchyňský blok, a to v podobě tří zásuvek s pomalým dojezdem a velkou boční skříňkou na zásobu potravin a rozměrnější nádobí. V ní najdeme po ruce také ventily na uzavření plynu.

Pro oblečení je určena také vysoká šatní skříň mezi kuchyňkou a ložnicí, kam můžete uložit své oblečení nejen na ramínka.

Chladnička se z kuchyňského bloku přesunula netypicky hned za sedadlo spolujezdce. Od jídelního stolu to tak máte na dosah ruky pro plechovku piva, horní strana zároveň slouží jako polička pro uživatele lůžka v alkovně a vešla se tu i další menší skříňka. Vysoká trojkombinační chladnička Thetford má samostatný mrazák a svým objemem bez problémů uspokojí rodinné potřeby.

Další dvě stropní skříňky a dlouhou poličku najdeme nad sedací sestavou, police například na knížky či mapy a další malou skříňku se podařilo umístit v okolí chladničky. Celkově je tedy odkládacích prostorů ve voze dostatek po celém interiéru a platí to i pro koupelnu.

Praktická koupelna se samostatnou sprchou

Sanitární zázemí je zde stejné jako v polointegrovaném modelu Siena 386, který si představíme v příštím testu. Koupelna se nachází hned za sedací sestavou a nabízí oddělený sprchový kout, otočnou chemickou toaletu, poměrně chytře řešený pult s umyvadlem a množství úložných prostor – k dispozici je velká horní skříňka, skříňka pod umyvadlem a ještě polička za toaletou, ideální pro hygienické potřeby. Potěší také velké zrcadlo.

Pro sprchování je potřeba vyjmout dřevěný kryt sprchové vaničky – ten je docela těžký a rozměrný, ale hodí se k tomu, že po sprchování vaničku zakryjete a koupelna je volná k dalšímu používání, aniž byste museli čekat, až vanička vyschne. Právě ve vaničce totiž stojíte i při používání umyvadla.

Vanička má dva odtoky, což se hodí při parkování ve svahu. Designový panel je osazen velkou sprchovou baterií domácího typu. Před samotným sprchováním je nutné rozložit plastovou zástěnu – to je trošku složitější, ale zároveň příjemnější než levnější textilní závěs. Výhodou je, že i s rozloženou zástěnou lze využívat toaletu.

Dobrou vychytávkou je sklopný sušák na ručníky nebo ramínka s oblečením na stopě sprchy. Využijete určitě nejen v zimě při sušení lyžařského oblečení.

Větrání zajišťuje stropní průduch a také velké boční okno s mléčným neprůhledným sklem. Koupelna má samozřejmě svůj výdech topení. Zásuvka pro holicí strojek či fén na vlasy je umístěna netradičně uvnitř horní skříňky.

Velká garáž uveze i motorku, limitem je doložnost

Zadní převis tvoří již tradičně velmi prostorná garáž přístupná skrze rozměrná dvířka z obou stran vozu. Podlaha s odolným povrchem obsahuje čtyři oka pro uchycení nákladu – ta by ale měla být instalována robustněji, dva krátké vruty nebudí zrovna velkou důvěru v jejich pevnost. Tím spíše, když se výrobce chlubí nosností garáže až 300 kilogramů.

V garáži najdeme také elektrickou zásuvku, kterou využijete například pro nabíječku elektrokola, a je zde schovaný také protizámrzný ventil bojleru. Pravou stranu garáž tvoří polička a dvířka do interiéru.

Garáž po vybavení nějakým typem dodatečného úložného systému pojme opravdu hodně, jediným limitem je zde celková doložnost vozu.

Nízká cena v praxi příliš neomezuje

Alkovna Giottiline Siena 440 patří mezi cenově dostupnější obytné vozy, ačkoli i alkovny si prošly za poslední roky značným zdražením. Giottiline patří obecně mezi levnější značky, na první pohled byste ale nepoznali že se někde sahalo ke kompromisům. I ty nejlevnější modely na trhu totiž dnes již splňují přijatelné základní požadavky, co se vzhledu i výbavy týče.

Interiér má jednoduchý design, rovné tvary, je přímočarý a nehraje si na módní výstřelky. Zvoleny jsou jednoduché kombinace materiálů, hladké plochy, až na výjimky chybí ozdobné prvky. V žádném případě ale interiér není nevzhledný, najdete zde hezké vypínače i masivní chromované kování, celek působí útulným a přírodním dojmem a je při provozu velmi praktický.

Úspor si všimnete na opracování některých hran nábytku, co se týče přesnosti montáže, mohli by být zaměstnanci na výrobní lince pečlivější. Naštěstí jsou to věci, které si majitel může doma postupně ladit podle svého. Základní je také ovládací panel nástavby a úspory najdete i v kabině řidiče, kde například chybí stínící prvky.

Závěrem

Proti sesterskému polointegrovanému modelu, který si představíme v dalším testu a jenž místo pevného lůžka v kabině nabízí přední spouštěcí lůžko nad sedací sestavou, je tato alkovna zhruba o sto tisíc korun levnější, rozměrově a určením jsou si přitom tyto vozy velmi podobné.

Šestimístný vůz se třemi lůžky (dvěma pevnými a jedním přídavným na sedací sestavě) lze dodat i ve variantě pro šest osob na jízdu. Dva pasažéři pak sedí proti směru jízdy. Potěší rozhodně přítomnost systému Isofix i záchytné sítě na obou lůžkách.

Výhodou je také prostorná koupelna, vysoký strop a bohaté prosklení vozu, které dává interiéru skvělý pocit prostoru a vzdušnosti. Dostatek místa najdeme v kuchyni, velké chladničce i v četných úložných prostorech.

Prakticky nic nemůžeme vytknout ani dobře vymyšlenému interiéru, který působí vkusně a útulně, ačkoli se drží striktně účelných tvarů. Dojem kazí jen rukodělné detaily například v podobě křivě namontovaných prvků kování, které nijak nesouvisí s cenou vozu. Tohle by si Giottiline mohl lépe ohlídat.

Jediným opravdu slabým místem vozu – avšak na tom jsou všechny stejně velké alkovny podobně – je omezená doložnost. Ta u modelu Siena 440 činí 526 kilogramů, což je dost omezující i pro čtyřčlennou posádku. To je také důvod omezené výbavy, kterou si již musí majitel pečlivě zvážit. Obrazně i doslova. Pro běžný provoz ale vozidlu nic podstatného nechybí.

+ Velmi dobrý poměr cena/výkon
+ Praktický interiér
+ Myslí na děti (Isofix, sítě na lůžkách)
+ Prostorná koupelna a kuchyně
+ Velká garáž přístupná z obou stran
+ Lampičky s USB konektory


– Některé detaily lze zpracovat pečlivěji
– Nízká doložnost jen 526 kg znamená od 4 osob výše rozvážnou instalaci doplňků i omezený počet zavazadel

TECHNICKÉ ÚDAJE

Alkovna GIOTTILINE SIENA 440

Podvozek: Citroen Jumper 35 Light, 2.2 l, Euro 6D Final, 102 kW (140 k)
Rozměry: 699 x 232 x 320 cm (délka x šířka x výška), vnitřní výška 198 cm
Posádka: spaní 6, jízda 4 (volitelně 6)
Rozměry lůžek: přední 213 x 153 cm, zadní 220 x 136 cm, na sedací sestavě 188 x 130 cm
Rozměry dvířek garáže: 85 x 122 a 70 x 122 cm
Celková hmotnost: 3 500 kg, doložnost 526 kg

Standardní výbava: airbag řidiče, manuální klimatizace, centrální zamykání, příprava pro zadní kameru, topení a bojler Truma Combi 4, příprava pro TV, LED osvětlení, trojkombinační chladnička 160 litrů, čistá/odpadní voda 100/100 litrů, plyn 2×11 kg

Základní cena: 1 564 000,- Kč*

*(vč. DPH, orientační cena základní výbavy, platná v den vydání článku, může se lišit podle aktuálního kurzu Kč/EUR)

Do testu zapůjčila firma Blue Rent, a.s. – www.bluerent.cz

Text a foto: Jan Bordovský

Další nové články


Nejčtenější články

První LED žárovky H7 dostaly homologaci – můžete je vyměnit i u staršího auta

Výrobce žárovek Osram získal homologaci pro LED žárovky typu H7 pro potkávací a dálková světla osobních a užitkových automobilů. Jedná se o první homologovanou...

Tatra kolem světa 2 dojela. V Tádžikistánu se zřítila ze svahu, část posádky je...

Expedice Tatra kolem světa 2 ukončila svou cestu vážnou nehodou. V Tádžikistánu se vůz ztřítil z horské silnice a několikrát se převrátil. Pět osob...

Fiat Ducato – rozměry a hmotnosti variant

Fiat Ducato 30, 33, 35, 36,5 nebo 42,5. L nebo H. Light, Heavy nebo Maxi. Fiat posílá model Ducato do světa, v tolika různých verzích,...

Poruchy AdBlue a DPF filtru: Drahá sranda, která čeká i na vás

Zkontrolujte systém AdBlue: za 351 km nebude možné nastartovat. Hláška, kterou ve svém obytném autě rozhodně vidět nechcete. Jenže dříve nebo později uvidíte, a...

TECHNIKA: Dodávku otevřete šroubovákem za pár sekund. Jak se tomu bránit?

Plochým šroubovákem se do Fiatu Ducato dostanete za několik vteřin. Poškození je přitom tak malé, že si jej vůbec nemusíte všimnout. U Fordu Transit...