Výrobce luxusních obytných automobilů Carthago a Malibu má od podzimu oficiální zastoupení i v České republice. O nové prodejně, luxusních vozech i karavaninku celkově jsme si povídali na Caravaningu Brno s majitelem firmy Campingworld Neugebauer Thomasem Neugebauerem.
Pane Neugebauere, na veletrhu v Brně jste s Carthagem už podruhé?
Ano, v roce 2014 jsme zde byli poprvé jako rakouští prodejci a prezentovali obytné vozy Carthago a Malibu. Překvapil nás velký zájem českých zákazníků o tato vozidla. Když jsem se pak o tom bavil přímo s výrobcem, řekli mi, že by rádi působili oficiálně i v České republice.
Takže letos jsme jako firma Campingworld Neugebauer, s.r.o. již oficiálním zástupcem značek Carthago a Malibu.
Pozorujete za uplynulé dva roky na výstavě nebo českém trhu nějaké změny?
Velká změna je to především pro nás, protože jako oficiální zástupci značky máme samozřejmě jiné postavení. Chystáme také novou prodejnu v Brně-Pohořelicích, která se otevře letos na jaře a bude nabízet vedle showroomu také plnohodnotný servis, prodej dílů, příslušenství a všechny poprodejní služby. Z této prodejny máme opravdu radost a bereme ji jako velký pokrok pro český trh. Věříme, že obytné automobily v Česku mají budoucnost. Ze zákazníků cítíme, že je pro ně důležitá především kvalita, a tu Carthago může nabídnout.
Jak těžké je propagovat na trhu novou značku?
Většina našich zákazníků už naše vozidla zná, dokonce znají i naši rakouskou firmu, protože na ni obvykle při procházení internetu narazí. Překvapilo nás, kolik českých zájemců za námi přišlo na veletrhu v rakouském Welsu i v Düsseldorfu. Každý měsíc se u nás v prodejně ukázal zájemce z České republiky. I proto jsme se rozhodli vstoupit na český trh.
Dá se říct, že pozorujete větší zájem o luxusnější a dražší obytné vozy?
Absolutně. Právě sedíme v modelu Chic e-line, který má letos mnoho designových i technických vylepšení, je velmi luxusní, a mezi zákazníky patří k nejžádanějším.
Majitelé takto drahých vozidel vyžadují po prodejci také exkluzivní přístup a špičkové služby. Budete schopni je v Česku nabídnout?
Určitě, v Rakousku máme dvě velké pobočky a vyhradili jsme techniky, kteří zaškolí české zaměstnance a poskytnou veškerou podporu tak, aby služby zde byly stejně kvalitní jako u nás. Prodáváme luxusní obytné automobily již dvacet let a dobře víme, jak je péče o zákazníky a jejich vozidla důležitá. Nejpozději od letošního léta chceme, aby všechny služby zde byly připraveny a naprosto srovnatelné s rakouskými pobočkami.
Plánujete prodávat také jiné značky vozidel?
Naše firma nabízí obytné vozy Carthago a její dceřinou značku Malibu s tím, že chceme zůstat exkluzivními prodejci této značky. Naši zaměstnanci jsou školeni přímo výrobcem, vozidla perfektně znají a já ani nechci, aby to u nás v prodejně bylo jako v supermarketu. Carthago a Malibu nabízí dostatek modelů, aby si zákazník u nás vybral.
Proč jste se rozhodl právě pro Carthago? Co nabízí oproti jiným značkám?
Nikomu netvrdím, že Carthago je nejlepší značkou ze všech. To je věc názoru, osobní zkušenosti a vkusu. Avšak my tato vozidla prodáváme již jedenáct let, vyhovuje nám jejich pozitivní přístup k vývoji vozidel, návrhům interiérů i k řízení firmy. Majitel Carthaga chodí každý den do výroby, což je mi velmi sympatické a ukazuje to postoj celé firmy k zákazníkovi.
Takže to pro Vás byla spíše osobní volba?
Přesně tak. Věřím této značce, protože s Carthagem se mi každý den daří splnit někomu jeho sen a to je pro mě velmi důležité. Snažím se, abychom i v rámci firmy byli dobrým týmem a věřím, že se to podařilo i s novými českými kolegy. Myslím si, že Česko a Rakousko jsou si v tomto velice podobné.
Česká republika je však pro některé zboží velmi malým trhem.
To je sice pravda, ale Rakousko je také malá země. Váš trh se navíc velmi rychle rozšiřuje. Výhodou je, že na menším trhu můžeme lépe hlídat kvalitu našich služeb.
Co si na vozech Carthago nejvíce cení zákazníci?
To je zajímavá otázka. Carthago hodně sází na svou koncepci DNA, takovou základní charakteristiku značky v pěti různých kategoriích, které jsou společné pro všechny modely. Řeší především konstrukci nástavby, vytápění, úložné prostory, výhled z kabiny řidiče a originální zpracování interiéru. Do naší DNA patří například kompletně bezdřevá konstrukce nástavby, ochrana proti bleskům, vysoká nosnost garáže, podlahové vytápění, vysoká doložnost a mnoho dalších parametrů. Carthago také umožňuje zákazníkům návštěvu výroby a jako jediný výrobce poskytuje spolu s cenovou i váhovou kalkulaci. Zájemce tak přesně ví, kolik jeho vozidlo bude s danou výbavou vážit. Nabízíme také nejlehčí integrovaný vůz do 3,5 tuny v prémiové třídě.
Jak velkým problémem je pro karavanisty omezení hmotnosti do 3,5 tuny?
Problém to samozřejmě je. Snažíme se přes různé kempinkové svazy i spoluprací s výrobcem prosadit, aby se tento limit v celé Evropě pro obytné automobily změnil. Zároveň s tím se však snažíme, aby byla vozidla co nejlehčí. I díky úzké spolupráci s prodejci tak nyní Carthago chystá nový model, který bude ještě o 150 kilogramů lehčí než stávající vozy. Ten by čeští zákazníci měli vidět na veletrhu v Praze.
Mají čeští zákazníci nějaké zvláštní požadavky?
V Rakousku zákazníci řeší především váhu vozidla, Češi obvykle mají takovou směs německých a rakouských požadavků a kladou důraz buď na váhu, nebo na cenu. Jsou však i zákazníci, které cena vůbec nezajímá, ale chtějí maximální luxus. Chování a požadavky zákazníků jsou však obecně podobné jako v jiných zemích.
Pro Vás osobně jsou obytné automobily koníčkem, nebo jen prací?
I u nás tato práce začala nejdříve jako koníček. V naší rodině jsme si původně obytná auta půjčovali vždy na týdenní dovolenou a vybírali jsme, které bychom si mohli koupit. Až pak se z koníčku stala práce. Teď mám své Carthago, v němž se ženou a dětmi velmi rádi trávíme prázdniny. Jediným problémem je klasický nedostatek času. Ale i pro nás je karavanink více životní filozofií než jen způsobem trávení dovolené.
Jako aktivní karavanista a prodejce znáte dobře současnou situaci. Jak vidíte budoucnost karavaninku v Evropě?
V posledních letech se významně mění skladba uživatelů obytných vozidel a mění se i jejich věk. Starší lidé se hodně orientují na obytné automobily a tento trend bude ještě pokračovat. Mladší lidé si často luxusní vůz nemohou dovolit, takže se zaměřují na levnější značky nebo obytné přívěsy. Ale to není jen u Carthaga, je to celkové směřování tohoto oboru. Karavanink čeká ještě velký rozvoj a je třeba v něm počítat i s velikou skupinou obytných vestaveb. Těžké to budou mít obytná vozidla střední třídy, prodejcům totiž začínají docházet argumenty pro prodej takových modelů.
Pro karavanisty samotné je to složité, protože v posledních patnácti letech počet obytných vozidel významně narostl, provoz zhoustl, ale zatím není příliš vidět, že by to Evropa nezvládala, takže si nemyslím, že by se v blízké budoucnosti něco zásadně měnilo. Vycházím i z toho, že karavanink je v některých zemích pořád velmi málo propagován a například české kempy a karavanovou infrastrukturu čeká ještě dlouhá cesta kupředu.
Text a foto: Jan Bordovský