Německý Svaz karavanového průmyslu (CIVD) vydal evropské statistiky za minulý rok. Ukazuje se, že ve většině zemí se situace vrátila na čísla před covidem, ale také to, že karavaning je i u nás konečně nutno brát vážně i z ekonomického hlediska.
V Evropě přibylo přes 210 000 nových obytných vozidel
Celkový počet registrací nových obytných aut a karavanů v Evropě meziročně poklesl, zájem ale stále zůstává vysoký. Prodeje se v celé Evropě snížily v průměru o 4 %, přesto se registrovalo více než 210 000 nových obytných aut a karavanů.
Zatímco u obytných automobilů došlo často k mírnému nárůstu nebo poklesu jen v jednotkách procent, u karavanů došlo k poklesu prakticky v celé Evropě, v Nizozemsku dokonce až o 15 %.
V celkovém pohledu je proto výhled na sezónu 2024 velmi optimistický. Přestože nepadají rekordní čísla, zájem o karavaning je v celé Evropě obrovský. A ze situace nemusí těžit jen výrobci, jak se dočtete dále.
Německo táhne prodeje v Evropě, situace se vrátila před covid
V Německu se loni registrovalo 90 365 nových obytných aut a karavanů (z toho 68 469 obytných aut), rekordy z let pandemie se tedy nekonají, přesto poptávka zůstává velmi vysoká a dosahuje úrovně z let 2020/2021. Trh tedy může být s výsledky spokojen. Proti loňsku se jedná o pokles o 0,7 %, takže o žádném propadu zájmu nemůže být řeč.
Prodeje brzdí ekonomické faktory, těží z toho půjčovny a trh ojetin
Dodávky podvozků a základních vozidel se sice ještě nevrátily na standardní úroveň, během loňského roku se ale výrazně zlepšily, což pro zákazníky znamená kratší dodací doby nových obytných aut.
Vyšší prodeje prakticky v celé Evropě však brzdí ekonomická nejistota zákazníků, kteří kvůli vysoké inflaci, drahým úvěrům i vyšším životním nákladům čekají s nákupem nového vozu na vhodnější dobu, nebo plánovanou obměnu modelu odkládají na později. Z této situace nejvíce těží půjčovny karavanů, ale také trh s ojetými vozy. Jen v Německu se loni prodalo skoro 178 000 ojetých obytných aut a karavanů.
Ekonomické problémy se tak zdaleka netýkají jen České republiky a podepisují na výsledcích karavanového trhu v celé Evropě.
Hlavním výrobcem zůstává Německo, ekonomika získala 15 miliard eur
Největším výrobcem i exportérem obytných vozidel zůstává Německo, které v roce 2023 vyrobilo celkem 133 568 vozidel, z toho skoro 52 000 se vyvezlo do zahraničí. Většina výrobců má produkci díky objednávkám zaplněnou. Produkce obytných automobilů díky lepším dodávkám podvozků meziročně vzrostla o 18 % a rostl i jejich export. O 17 % se naopak snížila produkce karavanů (téměř 45 000 kusů, z toho skoro polovina šla na export).
Díky nedostatku vozidel a celkovému růstu cen vzrostly meziročně také tržby výrobců, a to skoro o 9 %. Celkem karavanový trh vydělal 15,3 miliard eur (asi 380 miliard korun), z toho 8,5 mld. vydělaly nové vozy, 5,5 mld. ojetiny a 1,3 miliardy připadlo na příslušenství. Všechny tyto segmenty meziročně narostly.
Karavaning jako aktivita přináší ekonomice miliardy eur
Cestování s obytným autem nebo karavanem je čím dál oblíbenější, což se projevuje i v příjmech v cestovním ruchu. Relevantní čísla máme bohužel jen z Německa, ale situace v Česku bude minimálně z pohledu trendů velmi podobná.
Podle německého Ekonomického institutu pro cestovního ruchu (dwif) utratili karavanisté v domácí ekonomice přes 18 miliard eur (cca 450 miliard korun), což je proti roku 2021 nárůst o nezanedbatelných 20 %.
Zajímavé je, že skoro 150 miliard korun turisté utratí přímo v dovolenkových destinacích a lokálních podnicích. A nejedná se jen o kempy, ale také obchody, čerpací stanice, půjčovny sportovního vybavení, restaurace, vstupenky do muzeí a památek apod.
Za každé euro vydané za ubytování utratí karavanisté v průměru dalších 12 eur (300 korun) za následné služby a útraty v místě. A to je vysoko nad průměrem toho, kolik utratí například hosté v hotelech a penzionech či ostatní návštěvníci.
Karavaning také přináší ekonomický profit do méně turisticky rozvinutých oblastí, ve venkovských lokalitách či mimo sezónu. Podílí se tak na rozvoji dalších míst a zároveň nepodporuje overturismus v nejžádanějších lokalitách, kam směřují například letecké zájezdy apod.
V Německu například už 23 % vinařství nabízí parkování pro obytná vozidla. To jsou místa a regiony, kam běžný turista téměř nikdy nezavítá.
Text: Jan Bordovský (tisková zpráva CIVD)
Foto: autor a CIVD