Na francouzkém veletrhu Solutrans v Lyonu, který začíná 20. listopadu, se představí nová verze dodávky Renault Master 2024. Vůz bude v prodeji od příštího roku. Čím dál oblíbenější základ pro obytné vestavby následuje letošní vlnu modernizací napříč celým segmentem dodávek. Ani tentokrát nepůjde o facelift, ale kompletně přepracované auto.
Vůz již byl přistižen jako maskovaný prototyp při testovacích jízdách. Nový Master nahradí model, který je v prodeji již od roku 2010. Master je tak aktuálně jednou z nejstarších dodávek na trhu a zásadní modernizaci potřeboval už dlouho. Výroba nového modelu bude opět probíhat přímo ve Francii.
Podle jediné zveřejněné fotografie je patrné, že Master pro rok 2024 dostane zcela nový design. V Renaultu říkají nové karoserii „Aerovan“ a měla by díky dobré aerodynamice přinést významné jízdní úspory.
Master je od základu navržen jako vůz na elektropohon, ale nabízet se bude i s naftovými motory. Zdroje z Renaultu hovoří také o možnosti vodíkového pohonu, ale bližší informace zatím chybí.
Renault Master 2024 a zbrusu nový vzhled
Podle špionážních fotografií dostane Master kompletně nový vzhled a designově se sjednotí se zbytkem flotily Renault, což naznačuje, že dá sbohem svému dosavadnímu konzervativnímu vzhledu. Znatelné jsou úzké světlomety a masivní maska chladiče.
Pro obytné vestavby bude zásadní také finální tvar a rozměry karoserie. Kvůli lepší aerodynamice a úsporám paliva se karoserie směrem dozadu zužuje. Uvidíme tedy, jak si bude stát z hlediska vnitřního prostoru ve srovnání s „krabicovitým“ ale prostorným Ducatem.
Změn se dočká také kabina řidiče – očekává se velký středový tablet a ovládání podobné novému modelu Renault Kangoo, celá kabina by se měla více přiblížit osobním vozům.
Tři délky karosérie, ale kratší rozvor
Nový Master bude mít kratší rozvor než jeho předchůdce. Důvodem je použití vozu ve městech, zejména u rozvážkových a kurýrních služeb. Vůz díky tomu může snáze zatáčet, což se v úzkých ulicích hodí.
Zachovají se ale tři délky karosérie a v nabídce zůstane i verze jen s kabinou, určená pro individuální nástavby a samozřejmě obytné vozy.
Na elektřinu, naftu i vodík
Renault Master 2024 je stavěn od začátku jako čistý elektromobil. Výrobce ale počítá i s nabídkou naftových motorů a údajně i pohonem na vodík. S vodíkovým pohonem už Renault experimentoval, vůz ale musel na externí přestavbu a tento systém nijak zvlášť neuchytil. Nabídka vodíkového pohonu přímo od výrobce to může zásadně změnit.
Co se naftových motorů týče, nepředpokládá se vývoj zcela nových jednotek, pod kapotou se tak setkáme s již existujícími motory.
Prodej zřejmě od dubna 2024
Nový model bude v prodeji od jara 2024, spekuluje se o měsíci dubnu. Toto vše, stejně jako ceny, rozměry a podrobné specifikace se dozvíme 20. listopadu, kdy Renault nový Master oficiálně představí.
Text: Jan Bordovský, Foto: Renault | Youtube