Doložnost obytných automobilů. Zaklínadlo všech jejich majitelů, kteří se snaží mít na palubě co největší komfort a na cestách s sebou početnou výbavu pro celou rodinu, ale zároveň se potřebují vejít do celkové hmotnosti 3,5 tuny. V tomto článku se na doložnost podíváme zblízka.
Proč je doložnost tak důležité téma?
Trh s obytnými vozidly snad nezná větší boj, než ten o kilogramy. Evropská legislativa umožňuje řídit s řidičským oprávněním skupiny B automobily s hmotností do 3,5 tuny. Těžší vozy již podléhají nejen nutnosti mít řidičský průkaz skupiny C, ale také se na ně vztahují jiná pravidla v provozu, například omezení vjezdu do center některých měst, placení mýta na dálnicích a podobně.
Není proto divu, že drtivá většina obytných automobilů prodávaných na evropském trhu spadá do kategorie „do 3,5 tuny“.
Na výrobce těchto vozidel, a potažmo i jejich uživatele, se tak přenáší dva protichůdné proudy:
- Co nejlepší výbava (markýza, klimatizace, solární panely, velké baterie…),
- Co největší počet míst k sezení
- Velká garáž na zavazadla a výbavu (kempingový nábytek, elektrokola, zimní sporty, člun, skútr…)
vs. - Co nejnižší hmotnost obytného vozu z výroby, aby se i s výbavou a zavazadly vešel do 3 500 kg.
Šetří na nás výrobci vozidel?
Cest, jak toho dosáhnout, není mnoho. Moderní vozy totiž rozhodně situaci neulehčují. Povinně přidávané bezpečnostní prvky a asistenty, stejně jako motory splňující náročné emisní normy, přidávají pod kapotu mnoho kilogramů navíc.
Výrobci tak musí sáhnout k několika řešením. Některé jsou opravdové, jiné jen na papíře. Pro zákazníka sice není výhodná ani jedna, výrobci jsou v tom ale nevinně. Musí se podřídit požadavkům trhu a část rozhodování a odpovědnosti tak přenáší na zákazníky.
Jak může výrobce snížit pohotovostní hmotnost obytného vozu?
- Namontuje menší nádrže na naftu, vodu či odpad.
- Do základní výbavy dá méně položek, takže naoko je základní hmotnost nižší. Jsou to ale věci, které stejně dokoupit musíte. Rozhodování se tak přenáší na zákazníka.
- Použije lehčené materiály na stavbu nábytku a stěn.
U vnitřních materiálů se ještě zastavíme. Moderní konstrukce obytného vozu je do značné míry fascinující, a kdokoli měl možnost vzít nějaké vzorky, například na veletrhu, do ruky, musel uznale pozvednout obočí. Úspora hmotnosti je u těchto objemných částí vozu neuvěřitelná, a i když mnoho lidí označí tyto materiály lidově řečeno za „papundekly“, pro mě je to spíše technický div, co vše je možné vyrobit pomocí chytré konstrukce, lisovaného lepeného papíru a dekorativních fólií. Dřevo je dnes již pro tyto účely „težký materiál“ a dává se jen tam, kde je to nezbytné (například jako výztuha v místech, kde jsou do stěny uchyceny další prvky). Koho z toho vinit?
Že si do takové stěny jen tak nezatlučete hřebík? A že se v případě větší nehody nástavba složí jako kartonová krabice? Ano. Ale jste kvůli tomu ochotni obětovat desítky až stovky kilogramů doložnosti? Preference zákazníků hovoří jasně a obytná vozidla jsou také jen spotřebním zbožím, ať si k nim léty dovolenkování vybudujeme jakýkoli vztah. Kvalita lehčených materiálů je navíc mnohem lepší, než jak se pohrdavě uvádí v různých diskusích. Je to prostě nutný kompromis.
Slovníček pojmů
Nyní si pojďme vyjasnit nejčastější termíny, se kterými se v souvislosti s doložností obytného automobilu setkáme.
Celková hmotnost
- Maximální přípustná hmotnost vozidla v provozu, včetně posádky, výbavy či zavazadel. Toto je limit, který nesmíte v provozu nikdy překročit.
(Zde pozor – některá levnější vozidla mohou mít celkovou hmotnost např. jen 3 300 kg, zvýšení na 3 500 kg je pak možné za příplatek jen úpravou dokumentace.)
Pohotovostní hmotnost (= prázdná hmotnost)
- Prázdné vozidlo se všemi kapalinami v motoru (olej a další náplně), řidič (dle normy 75 kg), palivová nádrž naplněná z 90 %, plná plynová láhev (11 kg), naplněný bojler na teplou vodu, plná splachovací nádrž toalety (pokud máte), plná nádrž na čistou vodu (buď plná, nebo např. 20 litrů – toto je uvedeno v dokladu CoC, který se dává k vozidlu – může si určit výrobce) + další výbava vozu (náhradní kolo, zvedák, základní nářadí apod.)
Povolená odchylka = 5 %
Doložnost (= užitečná hmotnost)
- Rozdíl mezi celkovou hmotností a pohotovostní hmotností.
- Do doložnosti musíte počítat naprosto vše, tedy posádku, zavazadla, ale i veškerou doplňkovou výbavu nebo příplatkové pakety výrobce (!) – proti sériové verzi to může být například i klimatizace kabiny, pohon 4×4, airbagy, TV, nosič kol, markýza, satelit atd.
Maximální zatížení nápravy
- Udává hmotnost, jakou může být zatížena každá náprava ve vozidle
Evropské normy hovoří jasně…
Evropská unie má pro tuto problematiku docela přesnou normu EN1646-2, která výrobcům nařizuje, jakou doložnost vůz musí při uvedení na trh povinně splňovat.
Každý obytný automobil musí být schopen uvézt v rámci doložnosti (nad rámec pohotovostní hmotnosti):
- spolujezdce podle schváleného počtu míst, norma udává 75 kg/osobu
- zavazadla pro každého cestujícího, podle normy 10 kg/osobu
- 10 kg zavazadel na každý metr délky vozu
Další důležitou věcí je dokument CoC (Certificate of Conformity), neboli prohlášení o shodě, které byste měli obdržet ke každému novému vozu, a které musí obsahovat přesné hmotnosti ke každému konkrétnímu vozidlu tak, jak opustí výrobní linku. Zde tedy najdete hmotnost odrážející i případné příplatkové balíčky, silnější motor atd. Také zde najdete informaci o tom, jaké množství vody v nádrži se počítá při stanovení pohotovostní hmotnosti (může to být 100 %, ale také třeba jen 20 % – to si výrobce určí sám, ale v CoC to musí uvést).
…ale skutečným potřebám jsou vzdálené
Problémem normy EN1646-2 však je, že pro průměrný obytný vůz pro dvě osoby tak vychází minimální požadovaná doložnost necelých 100 kilogramů. A to je samozřejmě málo.
Když před čtyřmi lety německý časopis Reisemobil International zkusil cvičně naložit obytný vůz pro dvě osoby základním vybavením na dvoutýdenní letní dovolenou, dostal se na hmotnost necelých 180 kg. Zahrnovalo to vše, od vybavení kuchyně, přes oblečení, až po dvě jízdní kola.
Se dvěma osobami na palubě skutečně většina vozů nemá z hlediska doložnosti problém, a to dokonce ani integrované vozy, pro které je hranice 3,5 tuny zdrcující. Vyrazíme-li však ve čtyřech, jako typická rodina se dvěma dětmi, dostaneme se hravě na 300 kg zavazadel i více, a to už je pro vozidla, která nejsou jen v základním provedení a bez příslušenství, velká výzva. O něco lépe jsou na tom obytné vestavby, ale za cenu menšího prostoru.
Změní se to někdy?
Výrobci obytných automobilů v čele s německým svazem CIVD, který sdružuje většinu těch největších, stejně jako Evropská karavanová federace (její předsedkyní je ředitelka Adrie Sonja Gole) již několik let lobbují u Evropské unie za to, aby se limit pro řidičský průkaz skupiny B zvednul z dosavadních 3,5 tuny na 4,25 tuny.
Podle návrhu by k tomu mohla stačit jednoduchá zkouška podobná rozšíření B96 u přívěsných vozíků.
Pravdou je, že v karavaningu by to znamenalo největší revoluci za poslední desítky let, protože najednou získaných 750 kilogramů otevírá pro vybavení vozů i jejich přepravní kapacitu zcela jiné možnosti.
Zda ale tento lobbing bude úspěšný, je nyní ve hvězdách. Na našem webu se ale mezi prvními dozvíte, jakmile se něco změní.
Kde zjistím skutečnou hmotnost vozu
Papír snese všechno, jedinou jistotu vám dá skutečné zvážení vozidla na nájezdové váze. Jen tak se dozvíte, zda se před cestou do zahraničí máte obávat kontrol, nebo kolik si můžete dovolit do vozu ještě naložit.
Nájezdové váhy najdete například ve:
- sběrnách surovin
- v některých stavebninách nebo prodejnách stavebních materiálů (pískovny apod.)
- v zemědělských družstvech
- na některých nákladních STK
- u některých prodejců obytných vozidel
Když hmotnost nesedí
Máte-li jakékoli pochybnosti, komunikujte s prodejcem vozu. Vyžádejte si kontrolní zvážení před samotným nákupem (platí dvojnásob pro ojetiny!) a kontrolujte, zda hmotnost odpovídá technické dokumentaci a případné nainstalované výbavě.
Nezapomeňte na tolerance vah. Jak jsme výše uvedli, například na pohotovostní hmotnost se vztahuje tolerance 5 %. Víte, kolik to dělá u vozu s hmotností 3 000 kg? Dalších až 150 kg!
Každé kilo se počítá aneb jak snížit hmotnost
Hmotnost obytného auta je daná a nic už s ní neuděláte. Při dovybavení příslušenstvím a zabydlování se ale nějaké kilo ušetřit dá. Kde konkrétně?
- Lithiové baterie – často diskutovaná technologie, která si pomalu prošlapává cestu do karavaningu. Brání jí jen vyšší pořizovací cena. Hmotnostní úspora je ale obrovská. Zatímco klasická olověná nástavbová baterie může mít i 67 kg, alternativa LiFePO4 o výrazně vyšší kapacitě má jen 28 kg. Úspora? Významných 39 kg!
- Nádobí – někdo si potrpí na porcelánové klasice a sklenkách ze skla, jiné kuchyňky okupuje melamin. Hmotnostní úspora může být pár kilogramů, výhodou je ale i jejich nerozbitnost.
- Kempingový nábytek – při výběru porovnávejte také hmotnost stolu a židlí, ušetřit se dá na podobných věcech i více než deset kilogramů.
- Kola vs. elektrokola – průměrné elektrokolo váží kolem 25 kg, zatímco klasické i polovinu. Zvažte, zda elektropohon potřebujete všude na cestách. Zajímavou lehkou alternativou do měst a k moři jsou i skládací koloběžky do karavanu.
- Solární panel – zatímco moderní flexibilní nalepovací panely váží kolem 3 kg, stejně výkonný pevný panel v hliníkovém rámu váží kolem 10 kg. Usetříte klidně 15 kg, protože málokdy si namontujete jen jeden.
- Zásoby jídla – nemusíte s sebou vozit plnou ledničku a spíž potravin. Zkuste si naplánovat větší nákup až v cíli pobytu, nebo si kupujte častěji čerstvé zásoby v menším množství.
- Plné nádrže – Pokud se pohybujete na hraně doložnosti, necestujte s plnými nádržemi. Nechejte si 20 litrů čisté vody na umytí během cesty, zbytek natankujte v cíli. Odpadní nádrž vylévejte kdykoli je to možné.
Co když pojedu přetížený?
Ruku na srdce – přetížených rodinných obytných automobilů potkáte na prázdninových cestách hodně, troufám si říct, že většinu. Platí to pro integrované modely stejně jako polointegrované, o to více pak pro šestimístné alkovny. Obytné vestavby se do limitu vejdou častěji.
Z hlediska bezpečnosti je nutné myslet na to, že vůz se pohybuje na hranici toho, k čemu je technicky určen. Zabrat dostávají brzdy, tlumiče i disky kol (není výjimkou, že u dlouhodobě přetežovaných obytných vozů praskají, zejména pak vzadu).
Zhoršuje se akcelerace při předjíždění i brzdná dráha v kritických situacích. Když v zimě zapadnete, jen tak někdo vás nevytáhne. Na to vše je dobré za jízdy myslet.
V případě nehody se může stát, že bude pojišťovna zkoumat, jaký vliv mělo přetížení vozu a podle toho odmítnout nebo krátit pojistné plnění. V krajním případě se věc může posuzovat i podle toho, zda máte ŘP na skupinu C.
Vážení na silnicích a pokuty
Na českých silnicích je riziko zvážení vozidla naprosto minimální, policie si v nárazových akcích vybírá hlavně kamiony. Přesto stát plánuje na dálnicích vybudovat 14 vysokorychlostních vah.
V zahraničí je situace přísnější a obytné vozy tam jsou často v hledáčku policie. Pokuty se pohybují například v Německu či Rakousku v desítkách i stovkách eur, podle toho, jak výrazně je hmotnost překročena. Samozřejmostí je, že pokračovat v další jízdě můžete až poté, co hmotnost snížíte na povolenou úroveň. V internetových diskusích naleznete různých zážitků a varování nemálo.
NÁŠ TIP: V našem seriálu Základy karavaningu se postupně dozvíte všechny důležité informace, rady a tipy o tomto koníčku.
Autor: Jan Bordovský