Při cestách obytným vozem či karavanem lze oproti letecké přepravě a ubytování v hotelu uspořit až 32 % emisí CO2, vyplývá ze studie německého Institutu pro energetický a environmentální výzkum (IFEU) v Heidelbergu.
Rostou také nároky cestovatelů a spolu s tím i zájem o šetrnější způsob objevování světa. Data portugalské platformy Indie Campers ukazují, že až 77 % lidí ve věku 19–25 let se o dovolených rozhoduje na základě jejich ekologického dopadu.
V Česku na zvýšenou poptávku po udržitelnějším cestování odpovídá Campiri, digitální platforma na půjčování obytných vozů, a chce tak tento celosvětový trend podpořit. Proto již dnes věnuje 1 % ze svého obratu na podporu ekologických projektů v rámci karavaningu a kempingu. Také buduje komunitu lidí, kterou bude nadále vzdělávat v oblasti ekologického cestování.
Mimo udržitelnost jako celek však existují také dílčí kroky, které jsou součástí cesty za lepším životním prostředím. Jedním z nich je i sdílená ekonomika. Proto Campiri nabízí mimo zprostředkování obytného vozu z půjčovny i P2P pronájem, tedy možnost sdílet vozy soukromých majitelů, kteří je nevyužívají naplno.
Díky tomu mohou jejich vlastníci uspořit část peněz potřebných na pořízení a údržbu. Zároveň pomůžou vyřešit rostoucí poptávku po svobodném cestování, aniž se musí vyrábět nové karavany.
„Tento systém je sice drobným kouskem skládačky, přesto věříme, že i malý posun směrem k ekologičtějšímu chování je zásadní. A ačkoliv se v Česku nachází několik desítek tisíc obytňáků, v půjčovnách jich je k dispozici zhruba 700,“ říká Lukáš Janoušek, CEO Campiri. „Navíc jsme se ze studie IFEU dozvěděli, že obytné vozy jsou ekologičtější i v poměru k nocování v hotelu. V přesných číslech se například u obytné vestavby do dodávky jedná při cestě po Německu o úsporu téměř 20 kg skleníkových plynů při využití vozu dvěma osobami na noc oproti hotelu,“ dodává Janoušek.
Čísla nelžou
Ačkoliv ze všech cest, které souvisí s turismem, připadají letům na dlouhé vzdálenosti pouhá 3 %, jejich dopad na životní prostředí je výraznější než u jakékoliv jiné položky. Z celého průmyslu tvoří až 17 % procent všech emisí.
Vyrazit tak občas místo letadla na dovolenou obytným vozem přinese nejen nezávislost po celou dobu cesty, ale zároveň lidé alespoň trochu přispějí ke snížení objemu emisí, které jsou v rámci turistického průmyslu každý rok vypuštěny do ovzduší. „Uvést můžeme příklad ze studie IFEU: za předpokladu, že člověk, který poletí letadlem, přespává v hotelu, ušetří obytný vůz z Německa za dovolenou na jihu Francie až 400 kg škodlivých emisí,“ doplňuje Janoušek.
Pouhé sdílení nestačí, je třeba být climate positive
Sdílení P2P je jedna z možností, jak částečně kompenzovat emise vypuštěné při výrobě každého nového vozu (5,6 tuny CO2) a zároveň urychlit obměnu vozového parku napříč společností. Sdílená auta totiž za svůj životní cyklus najedou více kilometrů, a tím pádem jsou během své životnosti více využita. Zároveň uvolní místo novým vozům, které jsou s ohledem na neustálý technologický vývoj stále více ekologické. Jen se jich díky sdílení nemusí vyrábět tolik a ušetří se část emisí spojených s jejich výrobou.
Podle českého Campiri je však zásadní hledat cesty, které nebudou pro planetu jen uhlíkově neutrální, ale udržitelné a tzv. klimaticky pozitivní. Již dnes má proto společnost pevně stanovené, že část profitu bude investovat do ekologických projektů, modernizace infrastruktury pro karavaning v ČR a podpory lokálních podnikatelů.
V blízké budoucnosti pak v Campiri plánují zvýhodňovat na své platformě ekologické pohony nebo zavést možnost na jejich základě filtrovat vozy při výběru. Mimo to si kladou za cíl vybudovat prostředí, v němž se bude komunita nadále vzdělávat v oblasti ekologického chování, sdílet si navzájem tipy a motivovat další k udržitelnému a zároveň nezávislému a svobodnému cestování.
„Naší vizí je stát se v budoucnu ‚climate positive‘. Věříme, že zájem lidí o udržitelnost v jakékoliv podobě bude nadále stoupat a my chceme tuto myšlenku podporovat a rozvíjet. A to nejen podporou ekologických projektů a pohonů, ale také bojem s overturismem, smutným fenoménem poslední doby. Máme v úmyslu svým zákazníkům ukázat krásy odlehlých a nepřeplněných míst a že díky moderním obytným vozům je karavaning krásný v každé roční době. Díky rozšíření sezony na celý rok chceme přispět také půjčovnám, lokálním podnikatelům a komunitám,“ uzavírá Janoušek.
Více o Campiri
Campiri je webová platforma, která odstartovala revoluci v pronájmu obytných vozů. Jejím cílem je kompletně zdigitalizovat celý proces půjčování karavanů tak, aby se daly snadno rezervovat na pár kliknutí a dostaly se ke svým dočasným uživatelům rychle, hladce a bez potíží. Nabízí nejširší paletu obytných vozů a karavanů z půjčoven i od soukromých majitelů.
Ambiciózní projekt Lukáše Janouška chce především inspirovat k udržitelnému způsobu cestování, které karavaning přináší, ale klade si také další velké cíle: podporu ekologických pohonů, rozvíjení sdílené ekonomiky a eliminaci negativních dopadů hromadného turismu na životní prostředí a lokální komunity.
Platforma Campiri je určena pro všechny, které baví nezávislé cestování, ale například i pro majitele vozů, kteří díky ní mohou svůj nevyužitý karavan jednoduše nabídnout k pronajmutí a vydělat peníze. www.campiri.cz
Tisková zpráva Campiri.cz, Foto: Campiri.cz