Růst karavanového trhu nabírá na obrátkách, mění se styl cestování i skladba zákazníků. Trendy jsou jasné a znamenají pro stávající produkci velké množství změn.
Caravan Salon v Düsseldorfu si jako největší veletrh obytných automobilů a karavanů světa vydobyl dobrou pověst také tím, že díky přítomnosti všech významných firem v oboru na trhu dokáže předpovídat trendy, ke kterým karavanový trh směřuje v následující sezóně. Návštěvníci veletrhu si jich mohli všimnout při procházení více jak dvou tisíc exponátů obytných vozidel, my vám je představíme právě nyní.
1. Trend 1– Nabídka podvozků bude rozmanitější
Pohled do statistiky vozů nově přihlášených k provozu prozrazuje, co všichni dávno víme – že v uplynulých letech zcela dominoval jako základ pro obytné vozy Fiat Ducato.
Němečtí výrobci použili podle údajů CIVD v roce 2015 pro výrobu celkem 16 386 podvozků Fiatu Ducato, tento počet se v roce 2016 vyšplhal na 23 450 kusů. Oproti roku 2015 to znamená nárůst o 15,2 procenta. Podíl Fiatu Ducato na celkovém karavanovém trhu však poklesl, a to ze 71,8 procenta v roce 2015 na 66,7 procenta v roce 2016.
Proti tak silnému hráči s dvoutřetinovým podílem na trhu na tom byla konkurence docela špatně. Citroen dosahoval s Jumperem podílu na trhu 9,4 procenta, Mercedes-Benz Sprinter si ukousl 6,3 procenta, ostře sledovaný VW 5,8 procenta a Ford dosáhl s Transitem na podíl 5,2 procenta. Ostatní, jako Renault, Iveco, Peugeot a další, se dělily o zbývajících 6,6 procenta trhu.
Teď to ale vypadá, že vše bude jinak a rozmanitost nabídky podvozků dosáhne nebývalé šířky. Tržní podíl Fiatu Ducato se v roce 2017 sice pohyboval na hodnotě 65 procent, tedy nepopiratelně zůstal největší. Přesto někteří výrobci sázejí čím dál více na jiné podvozky:
- Knaus staví svůj mimořádně úzký model Van TI Plus na MAN TGE, který je konstrukčně shodný s VW Crafter.
- Weinsberg sází u svého úspěšného modelu Pepper na Peugeot Boxer, v roce 2019 uvede tento model na trh sériově se silnějším motorem o výkonu 160 koní.
- Challenger a Chausson důvěřují ve své nabídce z největší části stále Fordu Transit.
Největší změnu v tržních podílech by však mohla způsobit spolupráce Hymeru a Daimleru – je to náznakem stále rostoucího zájmu stuttgartské automobilky o uchycení se v branži obytných vozů. Hymer se tak perspektivně stává největším zákazníkem modelu Mercedes-Benz Sprinter a od příštího roku se očekává počet vozidel Hymer postavených na základě Sprinteru v čtyřciferném čísle.
Obě firmy vyvinuly společně novou variantu přední kabiny tak, aby Daimler mohl lépe reagovat na specifikace požadavků výrobců nástaveb v segmentu obytných vozů. První vzorky vozů této řady pro rok 2019 se základem Sprinter představil Hymer již v polovině května 2018 – byly to modely ML-T a Hymercar Grand Canyon S.
Závěr: Nabídka podvozků pro obytné automobily se zřejmě bude měnit. Zda a jak se změní podíly na trhu v následujících letech, na to si však musíme počkat.
2. Trend 2 – Prodloužení nábytku v obytných vestavbách
Vypadá to, že v půdorysech malých obytných vestaveb už se nedá skoro nic změnit. Vpředu sedí řidič a spolujezdec a tato část je jakoby oddělená od zbytku prostoru.
Ale co když není? Umožňuje to malý trik, který vychází z nápadu jednoho designéra, jenž vytváří zajímavý přístup k řešení prostoru přední kabiny. Konstruktéři se zde zříkají střešní přihrádky nahoře v kabině řidiče a místo toho prodlužují horní skříňky více dopředu až k čelní stěně zvýšené střechy. Vzniká tak úplně nový dojem prostoru, který nápadně připomíná polointegrovaný vůz, nebo dokonce i zmenšený integrovaný vůz. A přitom je to stále jen dodávka.
Toto nové uspořádání je vidět u modelů:
- Adria Twin Plus 640 SLB, který nemá okno nad sedačkami řidiče. Jinak je to u Adria Twin Supreme 600 SPB – zde je dodatečně instalováno prohnuté okno nad přední kabinou.
- Malibu GT, kde má být vůz rovněž vybaven velkým panoramatickým oknem nad předními sedačkami.
- Dreamer D557+ Select, který nad přední sedačky posádky vlepuje okno ze skutečného skla. Jako chytrou drobnost dostává tento dodávkový vůz bezpečnostní pásy integrované do předních sedaček – to dále zvyšuje dojem prostoru.
Závěr: Dokonce i obytné vestavby, které se považují za půdorysově vyřešené, dokonale vyzrálé a léty prověřené, budou mít v modelovém roce 2019 zase něco nového.
3. Trend 3 – Kruhové sedací soupravy jsou tu znovu
Zaměřme se na útulné uspořádání. Sedací sestava ve tvaru přibližného kruhu, kde všichni sedí příjemně pohromadě, pochází původně z karavanu. Proto se dala v samých začátcích obytných automobilů, kdy výrobci adaptovali půdorysy karavanů na motorem poháněný podvozek, najít v těchto interiérech relativně často. Ovšem s narůstající samostatností této branže se do kruhu uspořádaná sestava sedaček stala minulostí.
Přesto na Caravan Salonu již několik let, včetně tohoto, ukazuje stále více výrobců takto uspořádanou sestavu sedaček v zadní obytné části. Vidět se to většinou dá v provedení jako rozložitelné druhé lůžko u následujících značek: Bürstner, Carthago, Challenger, Chausson, Concorde, Dethleffs, Frankia, Hymer, LMC, Phoenix a Wochner.
Závěr: Ne všechno, co se jeví jako zapomenuté, mizí navždy – vždyť kdysi se toto řešení skvěle osvědčilo.
4. Trend 4 – Stůl mezi podélnými lavicemi
Protikladem ke kruhově uspořádané skupině sedaček v zadní části vozu je sedací sestava vpředu, skládající se ze zdvojených pohovek umístěných podélně vpravo a vlevo naproti sobě. Mezi nimi stojí stůl s pohyblivou deskou, která se dá pro snadnější průchod do kabiny uprostřed snadno sklopit.
U obou provedení tohoto nábytku vytvoří majitel z pohodlné pohovky několika málo pohyby další dvě místa k sezení – potom je možné dopravovat ve vozidle celkem čtyři cestující – samozřejmě s tříbodovým pásem. Výhodou tohoto řešení například je, že pohovky se skvěle hodí pro menšího šlofíka, aniž by bylo třeba je rozložit na velké lůžko. Také tuto variantu půdorysu, která je velice oblíbená zejména ve Francii, bylo na Caravan Salon vidět docela často. Například zde:
- Adria umisťuje tato provedení sedaček do integrovaného vozu Sonic 700 DC a polointegrovaného Coral 670 DL.
- Dethleffs umisťuje centrální stůl mezi podélné lavice ve vozidlech modelové řady Trend.
- Niesmann+Bischoff zavádí variantu tohoto půdorysu do vozů Flair.
Závěr: Na první pohled toto uspořádání vypadá, že na cestách bude jen na obtíž a omezuje posádku na pouhé dvě osoby. V praxi se to však ukazuje jako velmi praktická varianta půdorysu.
5. Trend 5 – LED světla a dynamické blinkry
Světla LED v reflektorech za příplatek nebo atraktivní dynamické blinkry ve stylu vozů Audi. Dříve výsada drahých manažerských automobilů, dnes výbava dodávek a obytných vozidel. Tedy ne všech, ale první vlaštovky se v novém modelovém roce již najdou. Patří k nim:
- Hobby implantuje tyto blinkry do svého Optima De Luxe pro rok 2019.
- LMC opatřuje všechny modely řady Premium sériově novými zadními světly a dynamickými blinkry.
- Knaus instaluje nové dynamické blinkry dokonce sériově do všech obytných vozů – kromě dodávek.
Závěr: Technické novinky donedávna známé jen z drahých osobních automobilů se postupně šíří i do užitkových podvozků obytných vozidel. V minulosti například bezpečnostní asistenty a multimediální systémy, letos dynamické blinkry a LED světla.